Rädslan av att bli anmäld ska inte styra

Det finns huvudmän/kommuner som betalar försäkring som ska täcka om en huvudman/kommun blir tvungen att betala skadestånd för att de inte skött sitt jobb kring tex kränkningar och särskilt stöd. Bara det agerandet säger det mesta om synen på hur lågprioriterat dessa frågor i kommuner är. Det är mycket märkligt agerande att lägga pengarna på sådan försäkring, istället för att ge skolorna i kommunen mer resurser för att klara av att förebygga kränkningar, mobbning och kunna ge mer extra stöd. Det finns pengar till skolverksamheten, bara att de prioriteras på helt fel sätt.

Det jag märker de senaste åren är att allt fler personal är rädda för att bli anmälda av elever/föräldrar kring ett agerande, så att personal istället inte agerar alls. Vilket är också helt ologiskt resonemang egentligen, då risken för att bli anmäld är desto högre om du inte agerar. Här behöver rektor och huvudman se till så att all personal på skolan har kunskap och kompetens för att klara av situationen. Men ett gemensamt förhållningssätt är också ett måste på en skola, där man bestämt hur man ska agera. Om personal agerar på samma sätt, har tydliga policy i handlingsplanen och har god kunskap, så har man goda förutsättningar. Detta har rektorn och huvudman ansvar för att se till så det är så.

För ett tag sedan spred Lärarnas Riksförbund en video på facebook, där de visade två elever som bråkar på en lektion. Det fanns två alternativ, skicka ut eleverna, eller fortsätta lektionen. Mycket provocerande alternativ, då inget av dem är någon vettig lösning. Men videon skulle väcka diskussion om oron för att bli anmäld.

Nu verkar resurspedagoger vara ett vanligt sätt att ”lösa” skolornas problem på. Att sätta in en extra personal som har ansvar för en elev med särskilt behov i en viss klass, men även ha ansvar för att ge resten av eleverna i den enskilda klassen stöd. Men vem på skolan har överblick på helheten i alla klasser kring vad som kan förebyggas och jobbas med? Det är bland annat då en socialpedagog kommer in i bilden, som tyvärr alldeles för få skolor har.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Rädslan av att bli anmäld ska inte styra

  1. Vad är alternativet då att någon blir våldtagen? Släng ut bråkmakarna bara. Eller tycker du man ska prata med dom. Det har ju bevisligen inte fungerat!! Säg mig vad är alternativet?

    • Björn Hultman skriver:

      Intressant attityd du har Jakob. Vet inte om jag är så villig att diskutera med en sådan start. Med ditt resonemang att slänga ut eleverna, så har du inte kunskap om att det kan förstärka en elevs negativa beteende. Dvs det finns elever som vill bli utslängda för att de inte orkar/vill ha en viss lektion, då förstärker du bara den tanken om du låter det ske. Läs Ross Greene och positiv/negativ förstärkning inom KBT

      Finns många alternativ:
      1. Sätt övriga elever i arbete för att kunna gå ut utanför klassrummet och ta diskussionen med de inblandade eleverna där
      2. Hämta hjälp av en kollega som kan ta över undervisningen under tiden
      3. Använd situationen för att diskutera med klassen om gemensamma regler och förhållningssätt för den enskilda klassen. (Men gör det på ett sätt som inte blir utpekande)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s