Vad ger bäst effekt kring det främjande/förebyggande generellt? Många vill ha en lista på åtgärden som ger bäst effekt, men det går inte att säga att detta funkar på just er skola. Åtgärderna ska tas fram individuellt på just er skola. Men det man vet är att dessa saker är viktigt att få med:
- Närvarande personal på skolgård och korridorer som aktivt deltar i elevernas lekar.
- Kartlägga regelbundet elevernas situation genom anonyma enkäter och grunda sig på den
- Ett kontinuerligt värdegrundsarbete, som ska finnas i åtanke varje dag, hela läsåret och inte enbart på en temadag en gång per läsår.
- En bra likabehandlingsplan där eleverna är delaktiga i att ge åsikter om vad som behövs få med i den.
- Diskussioner kring vilka normer vi har runt omkring oss, alltså göra dessa medvetna
- En rektor som är närvarande ute bland elever och personal
- Undersöka vilka skolmiljöer som känns otrygga för eleverna och fundera på hur det kan förbättras.
- Alla vuxna i skolan har ansvaret för kränkningar, även en vaktmästare
- Lyssna på eleverna, det är dom som är experterna, de vet mer än vad man kan tro.
- Bygga relationer med eleverna
- Ett bra fungerade elevhälsoteam där alla i teamet används för sina kompetenser
tack för allt du gör Björn
kram Annica
tack för det 🙂