Kränkande reklamfilm försvårar vårt arbete

Det hann inte gå långt tid innan BEO och jag reagerade på denna helt sjuka reklamfilm som går just nu med Comviq Kompis. Här kan du se den! Den tar upp både ensamhet och kränkande ord på ett mycket nedvärderande och dåligt sätt. Dessutom i slutet är texten ”Utan kompis, ingen kompis”. Det är också en hel grupp som går emot en person, vilket förstärker extra att det handlar om mobbning.Jag skulle säga att den ger mycket fel bild av hur man ska reagera mot människor. Den visar också att bara för man är ”udda” så är det rätt att säga dessa kränkande ord. Fyyyyy för dena reklamfilm! Det värsta med detta är att målgruppen för Comviq kompis är unga! Tll och med en 4 åring har reagerat på filmen.

Texten som sjungs i reklamen:

”Här sitter du och äter lunch i din ensamhet. Men om du hade haft Comviq kompis, hade du ringt för 0 kr till någon. Han är trög, varför är du sådan fegad pucko, du tänker som en drogad apa. Du är dum i hela huvuet och så j*vla korkad att man skäms”

Det har nu skapats en debatt gällande denna film. Här är en artikel om det. Som försvar har företaget orden ”Det är ett skämt, en ironi” Ja, det är väl precis så en mobbare säger också om den får kritik?

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Kränkande reklamfilm försvårar vårt arbete

  1. madoox skriver:

    Jag kan bara hålla med, tycker vi borde kommit längre i utveklingen än såhär. tråkigt.

    • Björn Hultman skriver:

      Jag förstår inte ens hur den kunde gått ut i tv. Finns det ingen som kontrollerar reklamen innan den sänds??

  2. Hanna hmm skriver:

    Och jag som arbetar som bl.a bildlärare från f-klass till år 9 (!) har inlett ett arbete om just reklam med samtliga årskullar i min skola pga detta!

    • Björn Hultman skriver:

      jaha, låter ju bra. Inget ont som har nått gott efter sig. Vi märkte ju vilken ställning folket hade mot reklamen, den togs ju bort och fick över 20 anmälningar. Det skapades ju en liten debatt.

  3. kyrksyster skriver:

    ”Tål du inte skämt?” är en vanlig replik när någon protesterar mot andras kränkningar.I vuxenmobbning är det nästan alltid så att man hittar en motivering för att mobba, det ser alltid ut som om offret är problemet. En reklam av detta slag legitimerar att mobba den som inte följer strömmen. ”Ha vårt abonnemang annars är du bara värd att mobbas!”Tala om att reklamen spelar på folks osäkerhet och rädsla…

  4. Björn Hultman skriver:

    Jag har själv märkt att mina kontakter tjatar och frågar om att jag ska skaffa Comviq Kompis.

  5. Christine skriver:

    Jag håller med. Dom har en sjuk humor. Jag kan inte se ironin i det hela. Men det är skit bra att du tar upp detta och du gör en fin insats för barn och ungdomar. Lycka till!!

Lämna ett svar till Christine Avbryt svar