Mat träning och utseende

TW
Just nu har Aftonbladet tema Ätstörningar. Problematiken går ner mer och mer i åldrarna och det finns många orsaker till varför det är så. Stress, press och krav i från omgivningen, samhället, skola, sociala medier, hemmet och idrotten är några av anledningarna. Det snedvrida kroppsidealet och en låg självkänsla är starkt rotad i samhället. Under mina 10 år har jag självklart träffat en hel del unga som lider av någon form av ätstörning. Det jag ser tydligt är hur utbrett det blivit att jämföra sig med andras kroppar och hetsen av att alla måste träna.

När jag hade min praktik under min utbildning var jag 10 veckor på en ätstörningsklinik och fick se en hel del. Alla olika former av problematik och diagnoser. Tanken var att jag skulle få mer erfarenhet av problematiken, för att kunna använda mig av det när jag möter och jobbar med unga. Det gav mig en hel del, men jag minns hur ofta jag kände att det var så tragiskt att dessa unga blivit drabbade av den sjukdomen. En sjukdom som faktiskt är dödlig om man inte får vård och hjälp i tid.

Kort sammanfattning (problemet är komplex) om ätstörningar:

Anorexia (äter väldigt lite eller ingenting alls med kompensatoriskt beteende)
Bullemi (hetsätning med kompensatoriskt beteende)
Hetsätningsstörning (hetsätning utan kompensatoriskt beteende, BED)
UNS, utan närmare specifikation, kan skifta mellan de olika
Ortorexi – Träning ligger i stort fokus i tankarna, överdriven träning

– Tänker på mat större delen av dygnet
– känsla av att vilja ha kontroll och makt över sitt liv.
– Tänker på träning större delen av dygnet
– Tänker på kalorier
– Kontrollerar sin vikt ofta
– Delar upp och fördelar maten samt gömmer mat
– Missnöjd med sin kropp och utseende

Dessa organisationer och föreningar finns inom ämnet: Shedo, Frisk och fri, Föreningen Tilia

Just nu pågår en debatt kring hur skolor, pedagoger, huvudmän och föräldrar har pajkastning mot varandra. Det handlar om att föräldrar vill att skolor och huvudman tar mer ansvar för att följa skollagen kring att varje elev har rätt till särskilt stöd. Medan skolor tycker att föräldrar lägger sig i för mycket, är för påstridiga och är ”jobbiga”. Jag är väldigt trött på en sådan debatt eftersom den varit i många år, men det är egentligen en ganska enkel lösning. SAMARBETE, kommunikation, ställa öppna frågor och visa intresse för att veta mer om hur den andra har det och upplever situationen. På så sätt kan vi gemensamt hitta lösningar. På de skolor jag jobbat på har jag alltid försökt få bra kontakt med föräldrarna, men skolornas regel om att det är mentorerna som ska ta föräldrakontakten, har gjort det problematiskt för mig.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s