Kristallen till 30 liv i veckan

I många decennier har självmord varit ett tabu ämne, som alldeles för få har korrekt kunskap om. Många har fördomar om ämnet och tror saker som inte stämmer, tex att det skulle vara farligt att prata om självmord (vilket är precis tvärtom). Många ger även skulden på de som tar sina liv, vilket också är helt fel eftersom man i de flesta fall är inne i en depression eller liknade sjukdom som gör att man inte ser någon annan utväg.

När jag hade självmordstankar, hade jag önskat att någon förstod och vågade ställa frågan om det. Jag tror att jag hade avvaktat eller aldrig gjort mitt självmordsförsök då. Jag är inte ensam om att ha önskat/känt det när man har självmordstankar. Att våga fråga kan vara den avgörande saken för att personen fortfarande är vid liv.

För drygt 5 år sedan blev jag kontaktad av en kbt terapeut (Ludmilla Rosengren) som jag tidigare hade haft kontakt med. Hon undrade om jag ville vara med och starta upp en organisation som skulle jobba med att sprida kunskap om självmord. Jag blev glad och hoppade på det direkt utan att tveka, eftersom jag visste hur dålig kunskap som finns i samhället om det. Jag hade ingen aning om att organisationen (Suicide Zero, som i början hade annat namn) skulle bli så stor som den nu är. Det är fantastiskt vad organisationen gjort och påverkat personer och företag kring att bryta tabun och sprida kunskap.

Igårkväll kändes det verkligen som vi är på rätt väg med att spräcka tabun och öka kunskapen, då SVT programmet ”30 liv i veckan” fick kristallen för bästa fakta- och aktualitetsprogram. Vi kan göra skillnad!

Om en dryg vecka, 10 septemeber är det suicidpreventiva-dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

