Skolan är snart nere i botten

Till dig som ignorerar fakta och verklighet: Du har två alternativ, antingen fortsätta köra ditt race och tro att saker är bra och fungerar och ignorera fakta som tyder på precis tvärtom. Väljer du det alternativet kommer det i längden varken gynna dig eller samhället. Väljer du däremot alternativet att se fakta, vara med och bidra med konkreta förslag och åtgärden som leder till en lösning och är villig att samarbeta med de som faktiskt ser bristerna, så kommer det gynna dig personligen då du kommer utvecklas och tänka nytt, men det kommer även gynna samhället på kort och lång sikt.

Till politiker: Ut och jobba i verksamheterna innan du börjar snacka om lösningar på samhällsproblem!

Fakta skolor i kris:

  •  38 000 utbildade lärare har lämnat yrket, enligt Lärarförbundet
  • Vi har elever som inte får rätt stöd som de enligt lag har rätt till, statistik finns av Skolinspektionen och ett reportage av Kalla Fakta
  • Lärarlönelyftet skapar ”vi” och ”dem” och ohälsosamma tillstånd eftersom det är bara utvalda lärare som får högre lön. Lyssna på ett reportage av ordförande för Lärarnas Riksförbund här.
  • Press, krav och stress för elever orsakar psykisk ohälsa, bland annat för det nya betygssystemet. Här är en utav alla de elever som är drabbade.
  •  Anmälningar om kränkningar och mobbning fortsätter öka hos Skolinspektionen.
  • Elever som har svårt med tillit och förtroende, för att det inte finns kontinuitet i lärare, då många ersätts av vikarier. Men även lektioner som ställs in för det inte ens finns vikarier.
  • Personalgrupper som inte är goda förebilder, bidrar till att kränkningar i skolan inte tas på allvar, enligt forskaren Hélène Jenvén.
  • Skolor som motarbetar ett samarbete med föräldrar, när alla har egentligen samma mål att få eleverna att lyckas, må bra och få bra kunskap. Varför inte lägga pusslet ihop istället, där psykologiguiden har en bra lösning här.
  • Skolor, kommuner och huvudmän som inte följer skollagen tex inom elevdemokrati (känsla av delaktighet), kränkningar och särskilt stöd, gör att glappet mellan elever/föräldrar och personal blir större. Elever tar över skolan och föräldrar kämpar för att sitt barn ska få hjälp/stöd/trygghet.
  • Lappa och laga problem som finns på skolan, kan i bästa fall lösa ett fall, men så fort det fallet är löst, uppstår ett nytt.
  • När jag får frågan om att jobba som SO lärare i mellanstadiet, när jag hade sökt en fritidstjänst och är dessutom outbildad lärare. Då inser jag själv hur illa det verkligen är med lärarbristen.

Det finns många fler exempel på brister och problem. Men hur löser vi detta då? Det är viktigt att förstå att det inte finns en enda snabb lösning. Men det som gynnar alla i längden är att lägga de mesta av energin, krutet, tiden, pengarna och personalstyrkan till är att jobba främjande/förebyggande. Väldigt få skolor satsar på det, vilket gör att vi har brandkårsutryckningar, lappa och laga och utbrända eldsjälar som följd. Jag blev ju uppsagd i februari av ekonomiska skäl, där mitt fokus på skolan låg på främjande/förebyggande, relationsbyggande och minska de psykosociala problemen hos eleverna. Idag har jag enormt svårt att hitta en skola som vill anställa mig, just för att man inte satsar på personer som kan jobba främjande/förebyggande.

Många diskuterar att får bara lärarna mer i lön och mindre administrerade arbetsuppgifter, så kommer skolan vända. Så naiv är nämligen inte jag, vi har större problem med den svenska skolan än så. Strukturer, mönster och normer på en skola som tillåter att kränkningar, otrygghet och mobbning försiggår, det löser man inte med mer lön och mindre administrerade uppgifter. Så länge elever far illa och är otrygga kommer vi heller inte att lyfta kunskapsnivån. Så varför inte börja i rätt ände, det främjande/förebyggande? Anställ nyckelpersoner (ex socialpedagoger, mer % för kurator) som kan hjälpa, stötta och vägleda personalen i ett främjande/förebyggande arbete på skolan.

Annons
Detta inlägg publicerades i Uncategorized och märktes , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s