Motiverande samtal

Att använda sig av MI – Motiverande samtal när man bemöter unga är väldigt viktigt. Det är en metod som funkar väldigt bra. När jag gick ungdomscoachkursen för 2 år sedan, jobbade vi mycket kring den. Men vad innebär metoden?

Bekräftelse: Att lyfta/se barn och ungas positiva egenskaper är viktigt. ”Du kämpar hårt med skolan, du gör så gott du kan, vilket är bra”.

Öppna frågor: I ett samtal med barn och unga får vi inte låsa oss vid slutna frågor (där man kan svara ja och nej)  tex ”tycker du det är bra?” Låt personen svara så utförligt som möjligt, eftersom vi vill ha en mer förklaring kring varför situationen är som den är. Då kan det bli såhär istället ”Vad tycker du är bra med detta?” Eller ”varför tror du att du känner så?”

Reflektion: För att få unga att förstå att vi lyssnat på dem under ett samtal, är det bra att sammanfatta det den berättat. ”Du känner att ingen vuxen lyssnar på dig och att du vill ha mer hjälp med matte, förstod jag dig rätt?”

Sammanfattning: Att avsluta med en längre sammanfattning kring det man samtalat om, gör att de unga känner sig mer förstådda och om eventuella missförstånd under samtalet varit, så kommer det framgå tydligt här.

Vill man lära sig ännu mer kring denna metod, så kan man köpa/låna denna bok av Barbro Holm Ivarsson:

20140126_114846

Detta inlägg publicerades i Uncategorized och märktes , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s