Att använda sig av trivselledare

Idag har jag lyssnat på en föreläsning om trivsel på skolgården. Det var Trivselledare som stod för den föreläsningen. Det handlar om att få eleverna att aktivera sig under rasterna, tillsammans med både yngre och äldre elever. Några äldre elever på skolan utses som trivselledare av elever och personal, sedan ska de vara förebilder för de yngre eleverna och göra så de aktiverar sig mer. Att elever aktiverar sig mer på rasterna tillsammans med andra, förebygger även en del mobbning och blir en mer tryggare miljö. Eleverna får dessutom bättre självförtroende om de själva får leda aktiviteten. Då tänker ni säkert att detta är bara ett sätt för att få personal att ta mindre ansvar, men personalen är självklart delaktiga hela vägen och det är ju faktiskt tillsammans vi förändrar och skapar en bättre skolmiljö.

Under föreläsningen fick vi se lite nyhetsinslag ifrån skolor som använder sig av detta och man kunde verkligen se en gemenskap och glädje hos eleverna. Det är 900 skolor i Norge och 91 skolor i Sverige som just nu använder sig av detta. Det har gjorts undersökningar med hjälp av Olweusprogrammet för att se om det har någon effekt, vilket man även tydligt såg. En skola hade 20% problem med mobbning innan metoden, ett par år senare hade procenttalet sjunkit till 8% av att ha använt metoden.

gemenskapJag tycker bilden säger en hel del om hur roligt eleverna har det, trots att det är många olika åldrar och etniska bakgrunder.

Detta inlägg publicerades i Uncategorized och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s