Ett konkret ex hur illa det kan gå

Igår visade Uppdrag Granskning en skola som tvingades stänga verksamheten för högstadieeleverna för att eleverna blev för stökiga, kränkte varandra och hade för dåliga betyg. I en intervju med rektorn kunde inte hon svara på varför det blev sådär på just hennes skola. Svaret jag ger henne, att inte prioritera arbetet med värdegrunden, straffar sig i slutändan. Inte bara för skolan, utan mest för eleverna själva. Denna skola är ett så himla bra exempel på hur det kan gå när värdegrundsarbetet är lågprioriterat på en skola.

I programmet nämndes att lärarna var bra, men att eleverna ändå inte nådde målen. Går man till skolan varje dag och känner sig otrygg, rädd eller kanske till och med mobbad då kan knappast betygen bli så bra. Gång på gång har jag nämnt att man måste alltid ta reda på orsaken till varför det är som det är, varför elever skolkar eller varför det är så stökigt på just vår skola. Skolan hade uppenbarligen misslyckats stort med just dessa saker och därför blev resultatet att stänga ner högstadiet på skolan. Skolan har ju en skyldighet att se till så att eleverna känner sig sedda, trygga, blir behandlade på ett bra sätt samt att ge tillräckligt mycket stödundervisning. Men det nämndes även att stödundervisning hade många elever fått, men ändå inte nådde målet. Vilket då har en direkt koppling till att det brustit med värdegrunden.

Ni som inte såg programmet kan göra det här.

Detta inlägg publicerades i Uncategorized och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ett konkret ex hur illa det kan gå

  1. Pingback: Det förlorade lärandet och de förlorade demokratiska värdena i #skolan | Fredriks blogg

  2. frekar09 skriver:

    Välskriven artikel. Håller med. Reportaget bekräftar att bristande värdegrundsarbete får helt förödande konsekvenser för skolan. Vilket är precis vad både du och jag argumenterat för under flera års tid. Vill man nå framgång i den svenska skolan måste värdegrundsarbetet fungera på ett bra sätt. Annars kommer man aldrig att nå alla elever och kunskapsuppdraget kan man glömma att arbeta med om man inte först lägger en bra grund med ett välfungerande värdegrundsarbete.

    Fredrik

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s