Insändare pga dålig repsons på bloggen

Med anledning av mitt förra inlägg så skrev jag en insändare i Metro och i DN om det jag skrev om i inlägget.

insändare jan

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Insändare pga dålig repsons på bloggen

  1. torestad skriver:

    Jag har förut läst att du beklagat det ointresse skolorna visat för din verksamhet. Jag undrar om inte detta bristande intresse är rätt sunt. Under åratal har människor (eldsjälar och andra) berättat om vilka konsekvenser som mobbning kan medföra. Jag tror folk vet det vid det här laget och behöver inte höra det igen. Det stora problemet är ju att mobbningen trots denna vetskap fortsätter. Det är därför dags att ändra strategi. Eftersom mobbning och övrig diskriminering är en följd av människors medfödda sätt att fungera måste stor kreativitet läggas ner på att finna nya vägar att förhindra mobbning. Jag har ingen patentlösning men nog borde man inom antimobbningsbranschen skaffa sig djupare kunskaper om den mänskliga naturen och dessutom
    ta till sig att information inte är det bästa sättet att ändra attityder, hur välmenande man än agerar.

    • Björn Hultman skriver:

      Det är intressant hur du Törestad gång på gång tjatar om att det inte ger något att informera och sprida kunskap kring hur man ska agera och hur man ska bemöta dessa elever och problem. Du har åter igen gjort att mitt förtroende för dina egna teorier är rakt ner på noll just nu. Du har inte visat någon fakta, några källor, du har inte ens kunnat förklara hur det är möjligt att ju mer info o kunskap vi ger ju värre blir det. Din logik i ditt resonemang håller ju inte. Både jag och Fredrik har gång på gång visat dig många bra källor och fakta om motsatsen till dina egna teorier. Ligger inte problemet då hos den som aldrig kan ge en förklaring istället för på oss som faktiskt förmedlar kunskapen? Du har ju inte ens något förslag på hur man ska gå till väga om man nu inte ska informera och sprida kunskap. Det känns mer och mer löjligt att diskutera med dig.

      Ditt resonemang går att jämföra med de myter om självmord som förut fanns. Att uppmärksamma självmord skulle få en motsatt effekt var myten, men jag har flera gånger förklarat om att det handlar om HUR och VAD du tar upp om ämnet. Vi kan öka medvetenheten kring hur man kan upptäcka självmordsbenägna, vi kan jobba förebyggande osv om vi sprider kunskapen.

      • torestad skriver:

        Jag tror du tycker att allt som är och låter välmenande är bra och effektivt. I sådant fall borde ju mobbningen ha minskat kraftigt vid det här laget, eller hur? Jag har bara hört att du stödjer dig på Olweus teorier. Men vad säger att din information gör någon nytta? Din inställning till kritik är ju inte precis öppen. Men det är ju bekvämast att bara sätta på skygglapparna och fortsätta som förut.

      • Björn Hultman skriver:

        Ja visst, få över problemet på mig istället. Det spelar ju ingen som helst roll vilka fler forskare och källor jag uppger till dig, du har redan bestämt dig för att dina teorier är sanna och verklighetsbaserad. Men förstår du inte att bland annat pga mobbningen ökat handlar ju allt runt omkring att det blir ett hårdare klimat mer krav på de unga, mer ideal och utseende, om vi tex tar mobbning för 10 år sedan, då fanns knappt internetmobbning så där har du en förklaring till varför det ökat. Vad jag försöker säga är att du inte kan stirra dig blind på den mobbning som fanns förr och den som är nu, det är stora skillnader och det är därför vi måste se problemen som sker nu, inte hur det var förr.

        Förr fick ju tom läraren sätta dumstrut/skamvrå på elever eller tom aga dom, så visst har det gjort skillnad i att ta upp ämnet och sprida kunskap. Vi har dessutom fått BEO som ser till att skolorna sköter ämnet enligt lagen, gör dom inte det får dom skadestånd. Vad skulle skett om vi bara struntade i att prata om problemet? Jo BEO skulle aldrig ha skapats då. Jag har redan berättat att lärare, elever och föräldrar som lyssnat på föreläsningen har fått ett uppvaknade och förstått mer på vilka sätt man kan agera och hjälpa. Varför är det så svårt att våga inse att mina föreläsningar faktiskt behövs och ger effekt? Jag fick så sent som förra veckan ett mail ifrån en rektor på en skola jag besökte i våras och där rektorn berättar att eleverna fortfarande pratar om hur min föreläsning var. DÅ HAR MAN FÖRÄNDRAT

        Jag har sagt det förut, använd inte min hemsida till att sprida något felaktigt eller trigga lärare till att sluta prata om problemet. Min hemsidan fokuserar på att förändra till positivt, inte till att förvärra.

  2. SFSM skriver:

    Läs om funktionshindrade Rosannas* resa?Bör man får behandla en människa så?!

    http://sofabsomusic.blogg.se/2012/december/j-a-omsorg-2.html#comment

    • isabelle skriver:

      jag har själv en son med funktionshinder som blir behandlad som skit genom många olika instannser !Jag fösökte gå in på länken om blogg.se december 2012 omsorg ,men det gick inte .,,,jag ahr en blogg där jag o min son skriver sanningen o hur ett helvete ser ut i verkliga livet för min son o mig gå in o läs kommenera gjärna .

  3. frekar09 skriver:

    Bertil.

    Det förvånar mig att du som har arbetat inom universitetsvärlden inte intar ett vetenskapligt förhållningssätt i den här frågan utan hänvisar till egna teorier som du inte kan belägga med en enda källa. Både jag och Björn har tillhandahållit diverse forskning och lagt fram artiklar och så vidare som klart motbevisar dina teorier. Kan du tänka dig att belägga dina teorier med forskning som vi får reda på källorna till så att vi kritiskt kan granska den? Fredrik

    • torestad skriver:

      Bara för att åberopar en viss källa säger de inget om själva metoden att hålla föredrag om mobbning för att minska den. Tyvärr säger en mängd psykologisk kunskap att information av detta slag endast når fram till de redan engagerade eleverna. Verkligheten talar sitt tydliga språk:
      mobbningen fortsätter trots massiva informationsinsatser. Ska man då envisas med information,information, information….? Nej, man måste söka andra vägar. Det är för att jag har vetenskaplig skolning som jag kan uttala dessa ting. Hultman har som främsta merit att själv ha blivit mobbad.

      • Björn Hultman skriver:

        Nej Törestad, jag når ut även till de elever och lärare som inte alls tänkt så mycket på ämnet tidigare. Jag ger dom en käftsmäl om att nu är det allvar att agera så inte fler elever tar sitt liv. Jag har betydligt fler meriter än att ha varit utsatt tidigare, men du skiter ju fullständigt i ens vad jag har för meriter. Informationen kan nå fram om man väcker känslor hos folket oavsett om de varit intresserade tidigare och det gör jag! Jag har fått mobbare att inse att de måste sluta, annars kan det gå illa. Jag har fått lärare att inse att de inte kan blunda längre, jag har fått elever att inse att de som bara tittar på måste också agera. Min merit handlar om att jag även möter 1000 tals elever som berättar deras bakgrund, jag möter lärare och forskare, jag möter de högsta hönsen i Sverige som jobbar med dessa saker. DU HAR INGEN KUNSKAP OM MIG! Hur vet jag att jag når ut? Genom att jag får mail, kommentarer på bloggen o twitter samt samtalar med elever o lärare efteråt. Räcker inte det som bevis för att den gör skillnad? Jag har inspirerat elever till att själva göra liknade arbeten.

        Vetenskaplig skolning? Det där får du nog ta och förklara mer vad det är för vetenskap!! Hur kan du ens yttra dig om en föreläsning du aldrig gått på? världen är inte svart/vit Bertil!

      • torestad skriver:

        Jag ka hänvisa till Festingers artiklar där han visar att information är betydligt överskattat. Vidare
        till forskning av Fishbein och Zanna. Därutöver kommer mängder av information som finns på olika håll och som kan inhämtas av alla som läser psykologi på universitetsnivå. Det är en amatörmässig fråga att eftersöka specifik referenser för ett så vittomfattande område som den psykologi som ligger bakom mobbningsfrågan, nämligen diskriminering, fördomar, utstötning, och attitydförändring, in- och utgruppsfenomen mm

  4. Bertil.

    En viktig del av den akademiska världen är att man kan hänvisa till källor för att styrka sina påståenden och teorier. Men du kan inte hänvisa till en enda källa. Väldigt märkligt! Fredrik

    • torestad skriver:

      Ja, mycket kan vara märkligt både för den underkunnige och den okunnige.

      • frekar09 skriver:

        Bertil,

        Att kalla mig för okunnig i det här fallet är direkt löjeväckande faktiskt. Under två års tid har jag arbetat konsekvent med värdegrundsfrågor och haft ett intresse för dem sedan lärarutbildningen startade för min del 2006. Björn har arbetat aktivt i fyra år minst med de här frågorna. Och vi arbetar vidare trots att vissa traditionalister som du försöker störa den här kampen för en mer demokratisk och human skola. En skola med en väsentligt bättre arbetsmiljö för barn och unga. Om du inte har sett det så tar 50 barn och unga sina liv varje år pga mobbning och kränkande behandling. Var tredje av de ca 50 000 fallen med mobbning och kränkande behandling utförs av lärare mot elev. Hur har du mage att alls tala om att vi inte ska informera om och samtala kring mobbning och värdegrund?

        Och jag kan informera dig om att vi blir alltfler som fokuserar på värdegrunden i skolan. Så vårt arbete ger resultat och det är uppenbart att det har skrämt upp en del som får betraktas som traditionalister i skoldebatten. Det enda du har lyckats med att visa på behovet av ett fortsatt arbete för demokratiska värdegrunden och mot mobbning inför framtiden. Arbetet för den demokratiska värdegrunden och mot mobbning fortsätter under 2013 med åtminstone oförminskad styrka. Allt annat är otänkbart för mig och det arbete som både jag och Björn lägger ner har och kommer bära frukt. Och vi tänker fortsätta ta täten för arbetet med värdegrunden och mot mobbning vare sig du vill det eller inte.

        /Fredrik

  5. Jakob skriver:

    Ni som nedvärdera det arbete Björn utför kan bara ses som bittra människor. Mobbning kan alltid motarbetas. Tyvärr finns det många besserwissers som försöker motarbeta att mobbning motarbetas. Tragiskt! Vi har sett resultatet när vuxenvärlden inte agerat, nu senast Göteborg. Det visar bara hur viktigt det är med förebyggande arbete ute på skolor. Ja inte bara på¨skolor överallt. Kunskap och erfarenheter kan aldrig spridas för mycket, aldrig! Det är ju det som hela livet går ut på att förmedla kunskap och skolan borde vara centrum. Björn förmedlar kunskap om mobbning och dess konsekvenser på ett lysande sätt. Det jag tror Björn försöker förklara är att det behövs mer, i dagens samhälle och jag är övertygad om att Björn har rätt! Jag har en egen teori om att en viss människa är lite avundsjuk.

  6. Monika Ringborg skriver:

    När jag gästspelade på Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen i slutet av år 11, hade de prioriterat mobbningsproblematiken och gett detta ett helt seminarium. Bland annat fick de läsa en bok som heter Utstött och innehållet grep tag inte bara i mig utan även hos flera studenter. Det är viktigt att blivande lärare får ta del av berättelser som berör.
    Här går det att få tag i boken – http://shop.lararforbundetsforlag.se/pedagogiska-magasinet/32-utstott-9789197659840.html, för den som inte har läst den.

    Egentligen är det inte mycket vi skulle kunna tala och informera om, om det krävs en eliminering av företeelser, t.ex våld, stölder, krig, svält mm. Om vi inte talar om det, glömmer vi bort, om vi inte talar om det, blir vi inte medvetna om vi själva mobbar. Skolans struktur i sig själv, öppnar upp för mobbning. Men så länge vi inte kan ändra på den strukturen, är det ett viktigt jobb som du gör Björn. Socialpsykologi löser inte allt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s