En skola som individanpassar eleverna

Idag har jag besökt och föreläst på en friskola i Uppsala. En mycket intressant skola där grunden ligger mycket i att se varje enskild elev som egen individ. Eleverna la nämligen upp sitt eget schema under dagen med hjälp av en handledare (varje handledare har hand om 20 elever) och skolan grundar det hela på ”basgrupper” istället för klasser. Eleverna fick själv redovisa målen och resultatet inför sin handledare som då fortsätter peppa och ge stöd i rätt riktning. Är inte detta demokrati och att låta eleverna delta i undervisningen, så säg? Mycket intressant skola där fler borde ta efter dessa saker.

Det fanns andra saker som jag blev förtjust i med skolan, det var bland annat skolmiljön där det bara fanns öppna ytor och det fanns inte ens något personalrum. All personal fanns alltid ute på skolan och cirkulerade eller satt och drack kaffe ute bland eleverna. Det fanns heller ingen klassisk matsal, utan eleverna kunde sitta lite utspritt på ena våningen av de 4 våningarna som fanns på skolan. Öppet, ljust, fräscht, nytt och ett bra system av att göra eleverna mer delaktiga. Bra ordningsregler fanns också och ett bra informationssystem på skärmar. Deras skolkurator var dessutom väldigt ofta på skolan (4 dagar i veckan), till skillnad från andra skolor där kuratorn finns tillgänglig en gång per vecka. Det är härligt att kunna ge ett bra exempel på en bra skola!

För en vecka sedan var jag och besökte en skola utanför Falun, där kände jag mig inte jättetrygg och nöjd med skolmiljön. Det är så synd att det ska vara så olika mellan kommunala skolor och friskolor. Ändå har alla elever rätt till lika skolgång och att känna sig trygga, sedda och framför allt få ett individuellt stöd.

Jag har sökt ett stipendium för att kunna ha möjligheten att göra en eventuell temadag nästa år. För att ha chansen att vinna krävs att fler går in på denna sida och gillar projektet.  I samband med besöket i Falun så var jag med i både lokala tidningen och lokala radion.  Lyssna på radion här.  Läs artikeln här.

Detta inlägg publicerades i Uncategorized och märktes , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till En skola som individanpassar eleverna

  1. Björn.

    Bra och viktigt inlägg från dig och utmärkt att du lyckades få in värdegrunden och vikten av att arbeta med denna i skolan i radion. Vi behöver verkligen fler sådana initiativ så att vi når ut med vikten av att arbeta med demokrati, värdegrundsfrågor och mänskliga rättigheter. Jag håller på att starta en sida hos Google som har temat skolutveckling och kommer där bland annat att ta upp arbetet med värdegrunden. Uppenbart är att vi behöver sätta större press på de som inte alls vill bedriva skolutveckling inom demokratiuppdraget och som i vissa fall inte ens erkänner att det finns i LGR 11 och LGY 11 trots att hela första delen av läroplanerna handlar om detta.

    Fredrik

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s