Vardagen avgör vår framtid kring kränkningar

Det är mycket i vårt samhälle som påverkar oss. Reklam, internet, tv, media, vuxna, arbetskamrater, föräldrar osv. Det är viktigt att tänka exakt på hur vi beter oss och hur vi säger saker eller vad syftet med det man gör är. För något år sedan hade Comviq kompis en reklamfilm som frös ut en person som inte hade samma operatör och abonnemang som de andra. Efter kom det in massa anmälningar om reklamen och det slutade med att den fälldes och tvingades tas bort ur reklamen. Där ser man hur viktigt det är att vi alla agerar och sätter ner foten mot kränkningar, utfrysning och annat. Det gör stora skillnader i samhället!

Eller exemplet då en kvinna i melodifestivalen hade håriga armhålor och det blev stor debatt kring det. Där var det väldigt många som upprördes över dom kränkningarna kvinnan fick utså efter. Vi kan ju även nämna Bjästa fallet som vi minns där en flicka blev våldtagen och kränkt i skolan, där alla i skolan tog parti på killens sida och flickan fick stå helt ensam. Men då var det en annan flicka i skolan som gav henne stöd och fick dessutom med sig fler i Sverige tackvare att det kom upp ur ljuset tackvare media.

Att förstora brösten eller göra några skönhetsingrepp, vad signalerar det för resten av samhället och inte minst barn och ungdomar som inte är nöjda med sin egen kropp? Att hela tiden påpeka vikten av allas lika värde oavsett vem man är eller hur man ser ut är viktigt. Eller vuxna som kränker andra vuxna på arbetsplatser. Det jag menar kring allt detta är att vi måste börja någon stans i samhället för att få en förändring. Att tänka till en extra gång innan man gör något kan vara avgörande. Jag tänker även på dessa bloggare som påpekar hela tiden vikten av utseendet och det värsta är att de får med sig läsarna in på deras spår. Eller alla tv program där man röstar ut, eller förnedrar folk på. Att bojkotta och strunta i att titta på sådana program är ett steg i rätt riktning. Ju mindre som tittar, desto mindre lönt är det att producera fler sådana program. Är det verkligen det samhället vi vill ha? Det är vi själva som avgör normerna och hur framtiden ser ut.

De som blir kränkta på internet där folk triggar och späder på kränkningarna pga anonymiteten och så få faktiskt sätter ner foten. Vad ger det för signaler? En del påstår att vi inte kan göra så mycket åt mobbning och att det alltid kommer finnas,  men det är ju helt fel. En attityd förändring i sin vardag är avgörande. Att våga stå upp för sin egen åsikt är modigare än att göra som alla andra. Vill du verkligen ta den där ciggen för att alla andra vill? Vi debatterar lätt kring mobbning och har så lätt för att skylla på att alla andra ska ta ansvaret för detta. Det är lätt att skjuta över problemen på skolans antimobbningsgrupp, än att som lärare och personal själv ta tag i det. Men det är när vi alla tar vårt eget ansvar som man kan se skillnader. Att vara en bra medmänniska är också viktigt, att finnas för de som behöver hjälpen. Det handlar om ett samarbete helt enkelt dygnet runt. Börjar en agera, så börjar oftast fler. Det finns inga genvägar!

På onsdag ska jag till en skola utanför Falun, vilket ska bli skoj att se en stad jag inte varit i tidigare. Föreläsningen kommer vara för hela högstadieskolan. Jag har åter igen börjat kontakta om alla skolorna i 57 kommuner med info om mig.

Detta inlägg publicerades i Uncategorized och märktes , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

26 kommentarer till Vardagen avgör vår framtid kring kränkningar

  1. neemees.com skriver:

    Gjorde ett inlägg i min blogg om dig

  2. Björn,

    Vi är överens i frågor som rör mobbning och vikten av arbete med demokratiska värdegrunden. Har startat upp ett barnupprop i de sociala medierna med fokus på en mer demokratisk och mer humanistisk skola som bland annat kräver att FN:s barnkonvention ska införas i svensk lag med omedelbar verkan, att den demokratiska värdegrunden ska få högre status i skolan, att vi som är lärare ska bedriva undervisningen i demokratiska arbetsformer, att elevdemokrati ska främjas, att vi ska ha en inkluderande skola för alla och att alla former av mobbning och kränkningar aktivt ska motarbetas genom ett aktivt och konsekvent arbete med sådant som etik och moral och mänskliga rättigheter.

    Detta kan man säga inte har tagits väl emot av vissa individer som uppenbarligen blivit ordentligt provocerade. Det senaste är tydligen nu att det är förtal mot skolan att driva dessa frågor och att påpeka att arbetet med den demokratiska värdegrunden inte fungerar som det borde göra i en skola som enligt 4 § och 5 § i Skollagen samt ett omfattande kapitel i Läroplanerna inte bara ska vila på utan genomsyras av demokrati och mänskliga rättigheter. Det är ingen överdrift precis att säga att verksamheten inte genomsyras av detta när var tredje fall av mobbning utförs av lärare mot elev (vilket varit känt sedan 2007 åtminstone). Se kommentarerna till mitt inlägg för att läsa kommentaren om förtal:

    http://frekar12.wordpress.com/2012/10/07/repris-barnuppropet-i-de-sociala-medierna/#comments

    Ha en trevlig kväll och helg,
    Fredrik

  3. Pingback: Länktips om temadag mot mobbning « Fredriks blogg

  4. frekar09 skriver:

    Har lagt ut länken på min blogg, varit inne och gillat via den här Facebook knappen på sidan och ska när denna kommentar skrivits klar lägga ut länken på Twitter också! :). Bra initiativ från dig. Vi behöver fler sådana här initiativ där man gör något praktiskt!

  5. torestad skriver:

    Du skriver att mobbning rent generellt kan förmås att försvinna men där är du ute på svag is. Jag förstår att din föreläsningsverksamhet bygger på att du kan ändra attityderna hos folk och därmed får dem att bli bättre människor. Tyvärr är du illa, eller selektivt, påläst om mobbning och besläktade hållningar. Dessa bygger på människors medfödda sätt att ta emot och kategorisera
    omvärlden och de människor som befolkar den. Mobbning är ett beteende som är nära släkt med diskriminering av främmande grupper och sådana beteenden sitter djupt hos människor. Jag tycker det är fel att ge folk falska förhoppningar om att mobbning ska minska med hjälp av information. Du får gärna kontakta mig direkt för vidare diskussioner.

    • Björn Hultman skriver:

      Det du just nu alltså beskriver är att man ska lägga sig ner på marken och ge upp kampen mot att bekämpa mobbning, pga din syn om att det är medfött?

      Är det inte så att när vi är barn lär oss hur vi ska bete oss mot andra dels genom våra föräldrar, våra klasskamrater och genom media? Allt vad vi alla i samhället gör och säger påverkar nästa generations beteende och synsätt på hur människor är. Det jag menar med inlägget är att börjar vi inte förändra vårt eget beteende och sätter ner foten IDAG så kommer nästa generation ha samma och grövre beteenden. Vi vet att det finns lärare som kränker eleverna, hur ska då eleverna veta vad som är rätt eller fel om vuxna gör felen?

      Jag förstår inte alls hur du resonerar kring att det skulle vara medfött? Det får du gärna ge forskningsbevis för innan man kan påstå en sådan sak. Jag har aldrig sagt att mitt arbete, föreläsningar och min blogg är några mirakelgrejer som löser allt här i världen. Mitt syfte med mitt arbete är att väcka tankeställare och precis som du säger, få en attitydförändring i samhället samt göra så att varje enskild individ tar ett eget ansvar. Jag jobbar dessutom med att fler ska känna empati för andra människor. Att genom att ge rätt information, kunskaper och förmedla hur allvarligt mobbning är i framtida livet, det är grunden till att ha chansen till förändring. Okunskapen i samhället sätter stora problem för oss.

      Mobbning är ett maktmissbruk där mobbaren behöver hjälp med att bli av med sitt beteende. Några av dom som blivit utsatta blir senare i livet mobbare istället, som då vänder på maktpositionen. Orsaken till att man mobbar handlar tex om att man har familjeproblem där föräldrarna har alkoholmissbruk eller att man inte fick så mycket kärlek av dom osv. Detta är ju ytterligare bevis för att mobbning aldrig skulle vara något medfött. Skulle tex idealet/utseendefixeringen också vara något medfött då eller? Där finns ju bevis på att det är vi i samhället som sätter upp de normer och regler om hur man ska vara och bete sig samt hur man ska se ut, så vad skulle vara skillnaden med det och med mobbning/diskriminering av andra människor?

  6. torestad skriver:

    Om man likställer realism med att ge upp kampen mot mobbning så har du totalt missuppfattat mig. Orkaner är ett naturfenomen som vi gärna vill bli av med. Det hjälper inte då att resa runt och tala om för människor att orkaner kan försvinna om man tänker om. Jag vet att liknelsen haltar men ändå. Jag tror inte att du är tillräckligt beläst i psykologi för att förstå hur föreläsande om mobbning, speciella mobbningsdagar i skolan o. dyl. snarare kan förvärra mobbningen genom s.k.
    priming. Vi bör tala mindre om mobbning och i stället ingripa vid minsta tecken på beteendet. Det är den enda vägen.

    • Björn Hultman skriver:

      Men hur ska vi kunna ingripa om vi inte ens har kunskapen? Vi vet att många lärare hanterar detta som om det vore en konflikt, vilket är helt fel. Då går det ju inte att ingripa på rätt sätt! Och hur ska vi upptäcka dom beteenden om vi inte vet vilka tecken det är? Hur ska vi då kunna hjälpa mobbaren? Vi vet också att inte ens lärarna får en obligatorisk kurs kring hur man ska hantera problemen när de pluggar till lärare.

      Så du menar att om vi pratar om hur illa mobbningen sätter i våra liv, tex att man hamnar i rullstol, får sociala problem resten av livet eller inte ser någon annan utväg än att ta sitt liv, menar du då att vi skulle trigga mobbaren att fortsätta ännu mer? Ologiskt. Man snarare väcker deras empatiförmåga lite. Då kan jag berätta att det är flera som trätt fram i ljuset om att de tidigare har mobbat, men när dom insåg hur illa det faktiskt var slutade dom. Jag snarare triggar dom eleverna som hittills bara tittat på men aldrig agerat till att dom börjar agera och säga stopp. Jag triggar lärare och vuxna att ta mer ansvar. Jag får mobbare att förstå allvaret i sina egna handlingar samt får folk att förstå att även mobbaren behöver hjälp med sitt beteende.

      Samma resonemang som du har, har man ju om självmord. Pratar vi om självmord ökar vi antalet självmord och det är ju rent av en myt bara (forskning av NASP). Det handlar ju snarare om HUR vi pratar om ämnet och om man pratar om ämnet måste man ha kunskapen först.. Annars finns möjligheterna till det du just sa. Det är väl snarare du som är ute på hal is nu genom att säga att vi bör prata mindre om problemet i samhället? Fortfarande har du heller inte gett något bevis för något av dina påståenden.

      För övrigt ska även nämnas att du pratar mycket om att jag inte kan psykologi, jag har mvg i psykologi A samt är diplomerad ungdomscoach (då jobbar man mycket med det omedvetna), så helt bakom flötet är jag inte direkt.

      • torestad skriver:

        Jag kan ju inte tvinga dig att tänka om och nu har du ju de åsikter du behöver ha för att kunna fortsätta din verksamhet. Nej du, rönen kring människors härmningsbeteenden vid t.eex. självmord är sanna. Det är ju också så att vid utvärderingen av mobbningsprogram så påtalades det att vissa aktiviteter kunde öka mobbningen. Jag hoppas du har läst den utredningen av skolverket. Det har inte att göra med hur man talar om mobbning utan att man talar.
        Jag tror inte att du är bakom flötet men du kanske skulle ta reda på lite mer om mobbning när du nu är ute och uppträder som expert, främst pga att du själv blivit mobbad.

      • Björn Hultman skriver:

        Nu är du ganska nära förtal, om att påstå saker som att jag inte skulle vara påläst. Hur mycket vet du att jag läst på? Vad vet du om mig egentligen? Inte tillräckligt i alla fall för att kunna uttrycka dom sakerna!

        Självklart har jag läst skolverkets rapport och jag tar upp den i föreläsningen. Men dom program som fick kritik var ju bland annat SET metoden där man rent av ”testar på att vara mobbare och utsatt” självklart om man lägger ihop 1 +1 så ökar mobbning och känslan av att vara utsatt förstärks samt risken att trigga tankar hos mobbaren till att fortsätta. Det andra var ju valet av kamratstödjare och det fattar vem som helst också att det skapar problem när man ”röstar” om bästa elev och bästa person som kan bli kamratstödjare. Jag tycker inte alls du kan jämföra Skolverkets utvärdering som referens till att påstå att vi ska prata mindre om mobbning.

        Jag säger det igen, det handlar precis om HUR du tar upp problem och hur mycket kunskap man har från början. Läste du inte att jag jag sa att forskning från NASP har bevisat att det bara är en myt om att man inte ska prata om självmord. Vi behöver prata om det för att förebygga det. Det finns även forskning kring att de som pratar om att de ska ta sina liv och om dom inte blir tagna på allvar faktiskt senare tar sitt liv för att ingen trodde på dom.

        Jag säger det igen, kom med bevis, något som grundar det du påstår och säger. En länk till någon bra källa, en forskare, något.. Just nu pratar du bara enligt din egen åsikt och teori. Du svarade heller aldrig på frågorna om hur man ska få kunskapen och se de tecknen som antyder till att mobbning skulle uppkomma, om man inte får informationen från början??? för man skulle ju inte prata om problemet sa du ju.

  7. Bertil Törestad,

    Om du läser de artiklar som Björn har skrivit här så har han klart visat att han har god kännedom om vad han talar om. Anklagelsen om att Björn skulle vara okunnig inom området mobbning är en som helt saknar grund. Björn är likhet med mig aktiv i arbetet för den demokratiska värdegrunden i skolan. Ett arbete som uppenbarligen har provocerat vissa traditionalister i svensk skola så till den milda grad att man börjat använda ord som flumpedagogik om all metodik som inte stämmer överens med den traditionella skolan. Det enda man lyckas åstadkomma med detta är dock att visa på är att man inte kan debattera i sak då man saknar argument.

    I våra styrdokument framkommer på punkt efter punkt att skolan ska arbeta med demokrati och mänskliga fri- och rättigheter. I Samhälle och Religion är arbetet med den demokratiska värdegrunden en stor del av det centrala innehållet dessutom. Att vi ska tala mindre om mobbning framstår som totalt orimligt faktiskt. Fredrik

    • torestad skriver:

      Visst är man aktiv när man talar mot mobbning! Visst har man gjort något när man skrivit artiklar om mobbning. Men om den viktigaste bakgrundskunskapen verkar vara att man själv blivit mobbad och att man har en termins studier i psykologi bakom sig så är det minst sagt lite tunt. Det är knappast förtal att påpeka detta eftersom det är vad du själv har uppgivit. Det viktiga när det gäller att arbeta mot mobbning är att inte bara tro att det som verkar bra också är bra. När du berättar om mobboffer i dina föreläsningar så bidrar det knappast till att någon slutar mobba i framtiden. Dessutom framstår du ju själv för eleverna som en som har lyckats trots att du blivit mobbad. Om du Fredrik tror att mobbning minskar ju mer vi talar om den så har du alltså helt fel!

      • Björn Hultman skriver:

        Åter igen har du ingen aning om hur jag fått min kunskap. Du har heller inte sett eller hört min föreläsning, du har antagligen inte läst de 676 andra blogginläggen och du har ingen aning om hur många elever som jag möter och hjälper eller lärare som jag ger kunskapen till. Jag påstår knappast att jag har tillräckligt med kunskap pga min egen bakgrund, mitt arbete grundar sig från forskning, det verkar ju i alla fall vara mer att komma med än vad du har som bevis/källa. Jag har samlat fakta i 10 års tid ifrån många olika källor, forskare samt ifrån elevers/lärares egna berättelser. Jag har ett genuint intresse för att se dom problem vi har i samhället och att hjälpa de barn som far illa. Jag följer Skolinspektionens, Skolverkets arbete samt ifrån andra organisationer för att hållas 100% uppdaterad. Du kan läsa mer om det hela på sidan ”snabb fakta om mig” där du har en kort sammanfattning.

        Väntar fortfarande på dina källor till det du hela tiden påstår. Din tankesyns känns ju knappast modern i nutid.

      • torestad skriver:

        Det vore ju bra om du då kunde uppge varifrån du fått din kunskap om mobbning. Jag antar att dina föreläsningar bygger på samma idéer som framkommer här. Nej, hur många elever har du verkligen hjälpt? Vet du det själv? Vilken forskning grundar sig dina kunskaper på?

      • Björn Hultman skriver:

        Du fortsätter ifrågasätta mina kunskaper, men hur mycket har du själv uppgett av allt det du påstår? Du har ju inte gett en enda källa på något av de saker du sagt. Du kan läsa mer här på vilka jag hjälpt som är 231 på just sajten som jag länkar till på drygt 1 år så jag kan utan att överdriva säga att det är 500 tal under dessa 4 år jag varit aktiv. http://ungdomar.se/qa_list.php?user_id=207711 eller här https://antimobbning.wordpress.com/snabb-fakta-om-mig/ eller se inslag när jag var med i nyhetsmorgon http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyhetsmorgon?title=skolorna_hanterar_mobbningen_fel&videoid=1903316 ja det är bara att välja. Ja en av de forskare som mycket av mitt arbete grundar sig på är Dan Olweus forskning i över 20 års tid forskat kring det hela och har en metod som är känd i väldigt många länder. Boken ”mobbad, det har vi inte märkt” är en bok som är sammanställd ifrån olika forskares syn på det hela skriven av en lärare. Mitt material börjar 10 år bakåt i tiden fram till dagens datum.

        Vem är du och vad har du egentligen för grund till allt? Du får nog ta och berätta lite mer innan du fortsätter hoppa på mig!

      • torestad skriver:

        Jag har självfallet tittat igenom dina insatser i olika media. Det du ger är en slags amatörpsykologiska förklaringar, som ofta inte är helt fel. Att de skulle tyda på några djupare insikter har jag svårt att märka.
        Själv är jag disputerad i psykologi (stress, ilska och ångest) och under flera decennier universitetslektor och även studierektor vid psykologiska institutionen vid Stockholms universitet.

      • Björn Hultman skriver:

        Det är en tung titel och yrke, det ifrågasätter jag inte. Men fortfarande har du inte gett några källor eller bevis för dina påståenden. Men uppenbarligen kommer vi inte längre än såhär.

      • torestad skriver:

        Dina källor är heller inte uppgivna. Jag har också varit med i radio och tv otaliga gånger. Det är väl ingen direkt kunskapsmerit!

      • Björn Hultman skriver:

        Missa du helt att jag sa Dan Olweus, boken ”mobbad det har vi inte märkt”, skolinspektionen, skolverket och NASP?

  8. frekar09 skriver:

    Bertil Törestad,

    Skolinspektionen har vid upprepade tillfällen kritiserat skolan för brister som rör arbetet mot olika former av mobbning och kränkande behandling. Så sent som häromveckan kom man med en rapport om arbetet med den demokratiska värdegrunden där man ifrågasätter om arbetet sker i enlighet med skolans styrdokuments intentioner. Det första som inleder LGR 11 är att skolan vilar på demokratins grund. Vidare kan man både i LGR 11 och i Skollagen (1 kap 4 och 5 §) läsa att skolan inte bara ska förmedla och förankra de mänskliga rättigheterna. Skolan ska genomsyras av demokrati och mänskliga rättigheter och arbetet ska bedrivas i demokratiska arbetsformer.

    I LGR 11 framkommer vidare att vi skall förmedla och förankra värden som individens frihet och integritet och alla människors lika värde. Under varje år tar femtio barn och unga sitt liv därför att de varit utsatta för mobbning under en längre tid i skolan. Två av femtio skolor fick sitt arbete mot mobbning godkänt av Skolinspektionen vid senaste granskningen. Var tredje fall av mobbning utförs av lärare mot elev. Detta kan inte betraktas som annat än som skandal. Det är tid att tala klarspråk i de här frågorna. Arbetet med den demokratiska värdegrunden och mänskliga fri- och rättigheter fungerar inte och nu är tiden inne att vidta åtgärder. Ett första steg är att vi ökar vår kommunikation kring dessa frågor och att vi samarbetar mer i dessa frågor för att komma upp med bra lösningar. Med andra ord ska vi inte minska, utan istället öka kommunikationen om dessa frågor. /Fredrik

    • torestad skriver:

      Men Fredrik, man har hållit på med information om mobbning en längre tid. Man ser inga tecken på att den avtar. Titta på Lundsberg. Där fortsätter mobbningen trots, eller på grund av, all uppmärksamhet i media. Fredrik, du måste tillgodogöra din forskning om hur man ändrar människors attityder! Det räcker inte bara att informera sig blå i ansiktet om mobbning.

      • Björn Hultman skriver:

        Det är ju för att vi bland annat nu har problem via internet och sociala media, samt att inte personal tar tillräckligt med ansvar. Det är en sak att debattera och prata om det, det är en annan sak att agera. Idag agerar inte ens lärare tillräckligt och de ger dessutom skulden till de utsatta för att vara orsaken eller tom kränker dom. Personalen har ju dessutom inte tillräckligt med kunskaper för att kunna agera korrekt. Argumentet om att det inte händer något trotts att vi pratar om det, är ju inte något giltigt argument till att säga att vi borde snacka mindre om det. Då har man ju bara snackat på fel sätt och som jag tydligt pratat om tidigare handlar det om HUR vi pratar om problemen. Över 170 skolor har ju dessutom åkt på ett skadestånd för att de inte agerar korrekt eller tillräckligt. Hade vi inte pratat om problemen, hade anmälningarna inte ens kommit in till Skolinspektionen.

        Just Lundsbergs fallet är ju för att personalen inte ens vill förändra sina attityder på skolan. Hur ska vi då lösa problemet tycker du Törestad? Knappast genom att tysta ner det.. Utan snarare snacka mer om empati, ge personalen ännu mer kunskap och prata ännu mer om hur viktigt det är att personal agerar eftersom det dessutom är lag på det. Lyckas man inte, så tycker jag personligen man ska stänga ner just den skolan. Det var ju snack om det förut.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s