Stora mässan för lärare

Idag besökte jag ”Skolforum” som är Älvsjös skolmässa där olika verksamheter och företag samlas och visar upp sig. Det var mängder med lärare, unga som äldre och jag pratade med några nya personer i från Bris, Tjejjouren och jag lyssnade på Skolverkets föreläsning om deras utvärdering kring de olika metoderna. Jag kan fortfarande inte förstå hur de kan generalisera alla program så grovt som de gör ”inget program har tillräckligt vetenskaplig grund” det är ju inte sant. Det är ETT av dessa 8 som faktiskt har vetenskaplig grund och man uppmärksammar det inte, det blir jag ganska irriterad på. Det som var mest komiska och konstiga var att föreläsaren tog upp vilka saker som är bäst att jobba med, tex vuxennärvaro på rasten, elevernas delaktighet, årliga enkätundersökningar osv och exakt allt som de tog upp har Olweus.  Men om man verkligen tar sig tid och läser igenom hela utvärderings rapporten så får Olweus mycket bra kritik.

Tjejjouren hade en liten kort information om sexuella trakasserier och några minuter innan diskuterade jag frågan med personen som skulle föreläsa om det hela. Hon tyckte det var coolt att jag håller på med det jag gör, starkt att göra det själv sa hon. Det kanske beror på att ingen av dessa vill samarbeta med mig på det sättet man kan tro och vill. Då får man göra allt själv.

Av Bris fick jag lite idol kort och infokort som jag kan ge på mina föreläsningar. Tyvärr var det bara en enda föreläsning om mobbning i år och den var av Skolverket som jag berättade om.

Här har ni en länk till ett förslag på hur man kan använda likabehandlingsplanarbete med hjälp av datorer.

Detta inlägg publicerades i Uncategorized och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Stora mässan för lärare

  1. Björn,

    Jag håller på att arbeta med en webbsida om informationsteknik i skolan som jag startade upp häromdagen. Där kommer arbetet med likabehandling att vara en del. Jag håller bland annat på min webbsida på med att utveckla ett förslag till likabehandlingsplan där informationstekniken intar en central roll.

    På den här webbsidan kommer jag också försöka lyfta forskningen om mobbning på Internet och kring hur vi som lärare kan använda Internet och sociala medier i vårt likabehandlingsarbete. Det finns en enkel anledning till varför jag nu valt att starta denna webbsida och det är att jag är förbannat trött på två saker.

    Den första är att informationstekniken inte används i skolan. Den andra är att skolan inte tar tag i problemen med kränkande behandling. Dessa skulle man dessutom kunna förena, dvs. se till att arbetet med likabehandlingen också blir en del av arbetet med informationsteknik. Jag sitter nu och läser en del litteratur om informationsteknik då jag skriver mitt examensarbete om hur man kan använda informationsteknik i skolan.

    Man har ungefär hittills i forskningen kommit fram till att det inte finns någon skillnad mellan mobbning i den fysiska och digitala världen. Det hjälper inte mig som lärare för fem öre att veta det i mitt arbete med likabehandlingsfrågor. Den centrala frågan är överhuvudtaget inte vad vi kallar mobbningen för. Det centrala måste väl ändå vara hur vi ska kunna använda olika verktyg som informationsteknik för att motverka den och arbeta förebyggande. De flesta eleverna är på Facebook och Twitter idag. Facebook har totalt över åttahundra miljoner användare och Twitter har över hundra miljoner användare. Skolan är inte där och möter eleverna på deras arena. Samhället har förändrats väldigt. Skolan har inte förändrats mycket dessvärre utan verkar fortsätta tro att verkligheten ska anpassa sig till skolan. Det är knappast sannolikt.

    Länk: http://larandeochit.weebly.com

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s