Gårdagens diskussion

För er som inte var med igår kommer här en sammanfattning:

Detta inlägg publicerades i Uncategorized och märktes . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Gårdagens diskussion

  1. Björn.

    Det finns flera saker man kan göra för att underlätta arbetet i skolan mot mobbning och kränkande behandling. En sak som skulle få stor inverkan på vårt arbete är om man införde FN:s barnkonvention i lagstiftningen och i våra styrdokument. Det skulle förstärka den demokratiska värdegrunden väldigt mycket. För mobbningen och den kränkande behandlingen är nämligen symptom på ett större problem i skolan. Det är att arbetet med den demokratiska värdegrunden inte fungerar i dagens skola. Där finns som jag ser det roten till hela problemet med det här med mobbning och kränkande behandling.

    Vi kommer inte med nuvarande system att komma åt roten till problemet. Det talas till exempel allt för lite om mänskliga rättigheter och om integritetsfrågan. Detta trots att skolans styrdokument är mycket tydliga med att demokrati, mänskliga rättigheter, rätten till privatliv och frihet är de värden som ska betonas. Integritetsfrågan torde även innefatta att man inte ska bli utsatt för mobbning eftersom det torde vara att betrakta som en form av integritetsintrång. Vem kontrollerar att skolorna faktiskt har en undervisning som kännetecknas av mänskliga rättigheter? Mitt svar är ingen alls för närvarande och det är en del av problematiken. Därför är mitt förslag att det ska inrättas ett skolombud på varje skola som granskar hur bra skolorna fungerar när det gäller det här med mänskliga fri- och rättigheter.

    Det handlar om allt från hur bra man är på att ha en verksamhet som bygger på elevinflytande och elevdemokrati till hur väl skolan kännetecknas av mänskliga rättigheter till hur väl man lyckas skydda den enskildes frihet och integritet (inkluderar då skyddet mot mobbning i integritets begreppet). Men det handlar också om öppenhet i skolan. Det har på en del ställen i USA gått så långt att skolan övervakar allt vad eleverna gör på nätet på sin fritid. Låt oss slippa en sådan utveckling där grundläggande fri- och rättigheter inskränks. Vi behöver större respekt för mänskliga rättigheter och olikheter i skolan och i samhället, inte mindre.

    Vi har under flera års tid haft den hårdaste lagstiftningen inom området i världen och vi har fortfarande inte kommit särskilt långt egentligen i skolan för att få ett slut på mobbningen. Då måste något vara fel och vi bör nog tänka om det här och framförallt börja fundera över vilket klimat vi vill ha i skolan och i samhället. Vill vi ha ett kallare samhälle eller vill vi gå i riktningen mot ett varmare och mer inkluderande samhälle? För min del faller valet på ett varmare och mer inkluderande samhälle. Forskning visar att bästa sättet att förebygga kränkande behandling är att arbeta inkluderande. Det verkar inte våra politiker ha förstått och det verkar inte som om att flera lärare har förstått det heller.

    • Björn Hultman skriver:

      Men det är ju precis det jag menar, vi har bra och många lagar om detta. Men det handlar ju om att skolorna skiter i vad det står i lagen gällande detta. De bryr sig ju inte. Inte ens Tingsrätten bryr sig ju.. Varför? De orkar inte ta tag i detta och de får ju heller inte någon utbildning som lärare om det. Jag tycker man ska lägga dom pengarna du pratar om skolombud till att ge kunskapen till skolpersonalen. Det ska vara en självklarhet att man tar mobbning och kränkningar på allvar. Det ska ju inte ens behöva finnas en lag. Hade man tänkt mera på sig själv om hur man vill att andra ska reagera när man själv blir utsatt, så hade denna cirkus inte ens funnits. Att ha förståelse, kunskap och empati för de utsatta + att vi alla i samhället tar ansvaret och inte skjuter över problemet.

      Skolombud? Ja, möjligtvis en per kommun, men en per skola kommer ju aldrig samhället ha råd med. Och vem säger att skolombudet kommer ta det mer på allvar än vad rektorn gör? Det finns några få skolor som har fattat allvaret i ämnet och är bra på att se eleverna. Varför kan inte andra skolor inspireras av dom? Varför får inte jag fler bokningar? Jo, för att man sopar ämnet under mattan, det finns inte. Dom hör, ser eller pratar inte om ämnet… Det är en självklarhet att om alla är involverade i arbetet så blir det en bättre miljö och stämning.

      Jag hade ju äran för något år sedan att besöka den där skolan som fick godkänt av skolverket gällande detta ämne. 2/50 skolor fick ju Godkänt. Snacka om vad jag märkte stor skillnad på hur lärarna tog detta på allvar. De hade stor fokus, de lärare var också dom som ställde flest frågor, för de ville få mer och mer kunskap.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s