”Få honom att sluta prata”

Nu ska jag ge ett klockrent exempel på hur lärare och rektorer vill tysta ner mobbning och allvaret i det hela. Använder ordet rektor för att inte avslöja om det är en han eller hon.

För en vecka sedan föreläste jag på en skola för högstadiet, det var 300 elever. För några dagar sedan fick jag den största utskällningen jag någonsin varit med om under mina år kring arbetet. Det var rektorn på skolan som var missnöjd med min föreläsning, jag kunde inte berätta hur många som tar sina liv varje år, enligt rektorn var det inte väsentligt i sammanhanget, jag kunde inte berätta att en av följderna som blir av långvarig mobbning är ätstörningar, jag kunde inte stå och säga att det finns två typer av utsatta den ena som är aggressivt då man kan tolka den har en diagnos, vilket den inte behöver ha utan bara vara utsatt, jag kunde inte avslöja att lärarna inte får någon utbildning på lärarprogrammet. Rektorn gav bara kritik på dåligt sätt, dvs inget förslag på hur den kunde förbättras.  Jag skulle syssla med det jag var bra på (berätta min egen bakgrund), men inte ens det var rektorn nöjd med då den ville jag skulle berätta ännu mer detaljer och jag upprepade för mycket om att lärarna inte tog ansvaret.

Efter föreläsningen fick jag en enormt varm applåd av eleverna, under tiden stod rektorn på scenen och tackade mig för en bra föreläsning och att jag brinner för ämnet, jag fick även blommor och choklad. Rektorn ljög eleverna rätt upp i ansiktet, där och då.  Det var också 4 elever som kom fram till mig efteråt och bekräftade för mig att det var en lyckad föreläsning. Rektorn ringde alltså upp mig flera dagar efter, vilket var enormt fegt att inte ta detta öga mot öga med mig när jag var där. En lärare hade dessutom bett rektorn att avbryta mig och min föreläsning, läraren ville jag skulle sluta prata. Det snackades en hel del i lärarrummet efter och rektorn hade dessutom fått en del upprörda föräldrar. Jag bad även personen att göra en skriftlig bedömning av föreläsningen, men det har jag inte fått än.  Jag trampade rektorn på en öm punkt och jag har vunnit ytterligare en gång med mitt arbete! Kommer inte ändra ett dugg i min föreläsning trotts denna kritik!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

50 kommentarer till ”Få honom att sluta prata”

  1. T skriver:

    Har, rekommenderat din blogg och dig till min vän som har haft problem i 3 år med att få bukt på hennes sons mobbning, vet ej om hon hör av sig men jag bad henne göra det för skolan gör inget åt det..:=(

  2. Björn,

    Den här rektorn borde inte vara rektor. Denne har noll koll på den demokratiska värdegrund som skolan är skyldig att förmedla till eleverna. För det första är det helt oacceptabelt att försöka tysta någon i det här landet då vi har en mycket stark yttrandefrihet i det här landet som vi ska vara rädda om. För det andra är skolan skyldig att agera mot mobbning vilket den här rektorn helt verkar ha missat. Med andra ord verkar det som om rektorn helt har missat att vi lever i en demokrati där man får uttrycka sin mening och sina åsikter fritt och där principer som allas lika värde och rättigheter gäller.

    Frekar06

    • Björn Hultman skriver:

      Nä jag vet, men tyvärr så är den det. Tjafsade 15 min med personen, som var lika envis innan som när vi avslutade samtalet. Det räckte inte ens med att jag talade om att jag kommer i kontakt med många utsatta som berättar just det som ingår i föreläsningen. Som jag skrev i inlägget, rektorn vill tysta ner mobbningen och inte prata om hur allvarligt det faktiskt är. Jag sa det till rektorn, att den inte ser verkligheten.

    • Mirjana Dolenec skriver:

      TACK för ditt arbete, Björn!
      Mitt i mobbningen ställde sig modiga klasskamrater på Mariebergskolan i Motala på min sida mot, tja… hela skolan. Det tyckte inte rektor Göran Björnståhl om. Han sade åt mig att inte dominera så mycket. Nästan 30 år har gått. Men inte han.

      • Björn Hultman skriver:

        Tack själv 🙂

        Ja, det ät enormt viktigt att fler försvarar de utsatta. Man deltar faktiskt i mobbningen om man inte väljer att agera. Ja, det finns många rektorer som man undrar hur dom tänker.

  3. Moa skriver:

    Helt sjukt. Huvudsaken är att eleverna tycker det var bra, och det du berättade var ju sant!

  4. Kristall skriver:

    Ja man undrar vad som pågår i den skolan. Något skumt är det eftersom det måste tystas ned. Var det rektorn som bjöd in dig, eller någon helt annan? Tycker det är konstigt att du överhuvudtaget fick hålla din föreläsning i den skolan eftersom de inte verkar gilla att det pratas om ämnet.

    Det som förvånar mig lite är att föräldrarna också blev så upprörda, om det nu är sant som rektorn säger. Är det föräldrar till barn som mobbar då som känner sig obekväma eller vad handlar det om?

    • Björn Hultman skriver:

      Min teori: Eleverna kommer hem och berättar vilka rättiheter de har, hur man mer kan få hjälp osv. Föräldrarna ringer och skäller ut rektorn för att den inte tar det på allvar. Rektorn vill få mig att tro att det var mig föräldrarna var uppröda över (ta över ansvaret på mig för att jag skulle ha en dålig föreläsning, istället är det rektorn som jobbar dåligt) , för rektorn förklara aldrig över vad de var upprörda över. Rektorn trodde tydligen att jag enbart skulle berätta om hur det är att vara utsatt, dvs inte så mycket mer fakta hur man löser problemen.

      Detta är min bild av det hela bara.

  5. kickie skriver:

    Väldigt bra skrivet. Vilken knäpp rektor o det var också den läraren som bett rektorn att avbryta dig. Här märks ju klart o tydligt att man inte har kommit längre när det gäller mobbningen. Ja trodde att det åtminstone blivit bättre under alla år.

    Ha de bra vännen o lycka till me ditt fina arb.

    De goaste kramizar!

  6. Hannah skriver:

    Huvudsaken är att du nådde ut med ditt budskap till eleverna & de verkar ha uppskattat det! 🙂
    Jag vill också gå på en sådan föreläsning, kom till Luleå!

    • Björn Hultman skriver:

      Ja tänk om jag skulle vara på alla skolor, då hade det blivit skillnad i samhället. Tyvärr har jag inte möjligheten till sådant. Som jag skrev till en annan, om jag skulle föreläsa på alla skolor som har brist på detta ämne, så skulle årets alla 365 dagar inte räcka.

  7. Usch och fy och ve och fasa!!! Det är såna personer som den rektorn som gör mig illamående!!!

    Du verkar ha en fantastisk föreläsning!! Tack tack tack!!!!

  8. Jakob Lindén skriver:

    Händer detta i Sverige 2011. Fy fan för den skolan vad heter skolan?

  9. FanFITT skriver:

    Tycker att det är för jävligt att som en vuxen människa inte kan stå för sina handlingar och åsikter. Jag har aldrig tagit åt mig det folk har sagt. Det ska alltid finnas någon som tycker till som måste säga en kommentar men Jag har byggt det nätet länge i mig själv. Tycker att du skriver underbart och fortsätt med det. Jag gillade detta inlägget. Är det ok för dig att Jag kopierar inlägget och länkar dig?

  10. Ping: Blickar framåt trots motgångarna | antimobbning

  11. Liah skriver:

    Du ÄGER! Jag blir så glad när jag ser/hör engagerade människor inom mobbning. Du är jätteduktig, tro aldrig något annat!

    • Björn Hultman skriver:

      oj, tackar för det 🙂 Ja, det är viktigt men väldigt synd att det finns så få sådana personer i samhället. Men det är ju tanken att ge inspiration.

  12. Anna skriver:

    Vilken bra rektor! Jag håller med henne om att du inte kan vad du pratar om! Du vet inte mycket om självmord och anledningar till ätstörningar kan variera! Man skall vara försiktig med att uttala sig om saker man inte kan! Och jag vet saker om mobbning med egen erfarenhet och annat… Och innan man kan prata om självmord och annat måste man kolla med rektorn så man vet vad skolan varit med om tänkte du på att det kunde finnas fall med självmord inblandat? TÄNK DIG FÖR SNÄLLA!

    • Björn Hultman skriver:

      Jag har mött närmare 1000 tals elever under åren. Jag har varit på över 60 skolor, jag har suttit i stora direktsändningar på tv, jag har kontakt med både Friends, Bris, Skolverket, Skolinspektionen och rädda barnen. Du tror inte jag vet vad jag pratar om? Jag får även mail ifrån både föräldrar som förlorat sina barn i självmord pga mobbning, jag får även mängder med mail ifrån elever som är på väg att försöka ta sina liv. Jag har själv varit där en gång i tiden också. Självklart vet jag vad jag snackar om. Jag vet att det var brister på denna rektors arbete då den bevisade gång på gång för mig hur okunnig personen var i samtalet som jag fick efteråt.

      Jag håller helt med om att självmord är något man ska vara försiktig med att prata om, pratar man bara på rätt sätt och fokuserar på rätt saker gällande det är det inga problem. Jag har aldrig någonsin påstått att ätstörningar ENDAST uppkommer genom mobbning, då har du missuppfattat allt.

      Hur mycket kunskap har du om mig, mina erfarenheter och mina kunskaper innan du skrev detta? Hur mycket av de andra 665 blogginlägg har du läst? Eller grundar sig din kommentar endast på detta inlägg? Min föreläsning grundar sig på fakta och forskning kring både självmord och mobbning.
      Även om skolan varit med om ett självmord kan man ju knappast bara tysta ned problemet. Jag har faktiskt haft en skola som var drabbad för det och dom tyckte bara det var bra att ta upp det mer. Man måste ju ta upp det extra mycket igen för att förebygga så det inte händer igen. Dessutom uttalade jag ju aldrig mig i föreläsningen om någon i just den skolan.

      Det är rektorns ansvar att se till så den får tillräckligt kunskap om vad föreläsningen kommer innehålla. I detta fall antog rektorn att jag EDNAST skulle prata om min egen bakgrund och inte alls snacka om hur man kan stoppa och förebygga det. Är inte det lite konstig tanke bara det? Vad leder det till att bara berätta om det som varit om man inte berättar vad man kan göra åt det? Jag använde dessutom bara min yttrandefrihet som är en mänsklig rättighet i Sverige att använda.

      En sak till, fegt att inte uppge rätt mail adress och fullständigt namn!
      Jag har heller aldrig sagt att det var en han eller hon om denna rektor!

    • Lisbeth Pipping skriver:

      Håller med dig att man måste lyfta dessa frågor varligt.

    • Mirjana Dolenec skriver:

      Med all respekt vore det tänkvärt om du kunde utveckla vad exakt du menar att Björn ska tänka sig för med. Tråkigt att du blivit utsatt. Bra att du gör din röst hörd.

      • Lisbeth Pipping skriver:

        Jag tycker det är fel att hänga ut rektorn. Sedan måste man vara mycket varlig om man lyfter frågor om självmord!

      • Björn Hultman skriver:

        Det räcker nu Lisbeth, vi alla som läser dessa kommentarer har för länge sedan redan förstått din åsikt om detta inlägg! Jag säger det åter igen en gång, jag har enligt mig och många andra inte gjort något fel med rektorn och detta inlägg!

  13. Lisbeth Pipping skriver:

    Hej Björn!
    Jag läser din blogg, det är av vikt att prata om mobbning. Men nu när detta inlägg kom och du länkade det till FB måste jag skriva några rader. Vet du de flesta rektor jag möter vill inte tysta ner ämnet mobbning. För vet du då hade de aldrig bjudit in mig!
    Vet du jag tycker som den anonyma skribenten att man måste vara mycket försiktig när man tar upp ämnet självmord eller annat självskadande beteende. Som du vet är jag oxå föreläsare och visst händer det att ämnet självmord kommer upp. Men aldrig om jag inte prata med skolan innan. Om ett barn tagit sitt liv i en skola. Skulle jag vara tveksam till att föreläsa där om de inte verkligen kunnat hantera det som hänt på rätt sätt. Sedan har jag alltid en dialog med rektor och lärare innan. De är de som bestämmer vad jag ska prata om. De köper ju min tjänst. Vill det ”bara” att jag ska prata om min egen erfarenhet av mobbning, så är det oxå det jag gör. Men i dialogen med skolan kommer vi alltid fram till att jag ska prata om vad mobbning gör med den som blir utsatt, men oxå vad som händer med mobbaren eller en tyst gruppen, de som ofta bara hänger på eller tyst tittar på. Om en rektor kom till mig efteråt och tog denna diskussion skulle jag ta till mig det hon eller han sa. Om en lärare ville stoppa min föreläsning skulle jag stoppa och höra med henne varför. Jag som föreläsare kan aldrig veta hur det är på den skolan jag besöker. Det handlar alltid om en dialog mellan mig och köparen av föreläsningen. Sedan måste man väl få vara antonym här Björn utan att bli påhoppad! Skärpning!!! Varför slår du denna anonyma skribent med kommentarer som att du har kontakt med BRIS, Friends m.m. Vad betyder det? Att du samarbetar med dem eller att du bara prata med dem? Du vet ju inte vad denna tjej eller kille varit med om?
    Om du vill ha ett råd från en som oxå föreläser.
    Självmord är ett ämne vi alltid ska behandla varlig, eftersom man aldrig vet vem som sitter i publiken.
    Alltid ha en dialog med skola, i annat fall leder ju inte föreläsningen till något gott. Det är ju hur skolan agerar efteråt som är det viktiga. Det är ju när vi som föreläsare lämnat skolan som det tuffa arbetet börjar. Har man inte skolan med sig då så kan det ju vara tvärt om. Att det inte leder till något gott.
    Att vara föreläsare är att vara på besök i en skola, jag tycker att samarbetet med skolan före och efteråt är det som verkligen ger resultat! Nu blev det mycket mer text än vad jag tänkt från början Björn. Avslutningsvis vill jag säga lyssna på köparen! Jag skulle själv ta till med vad ex en rektor eller lärare säger. Det har ännu aldrig hänt mig, om de skulle ske skulle min första tanke vara ”Vad gjorde jag för fel? Vad var det jag inte kände in? Vad blev fel i dialogen med skolan? Kom ihåg att vi bara under några timmar eller dagar är i en skola som gäster Björn. Det är skolan som ska jobba vidare med det vi tagit upp i vår föreläsning. Jag tycker det var bra att rektorn ringde dig, modigt tycker jag. Du ska ta till dig det hon sa.

    • Björn Hultman skriver:

      Jag förstår att du har synen om att de flesta rektorer vill stoppa mobbning om man får alla sina egna bokningar serverade. Jag får kämpa och ”sälja” in mina föreläsningar, vilket automatiskt betyder att jag får se den mörka sidan av alla skolor som finns. Du får en bokning genom ett talarförmedlingsföretag, vilket betyder att redan innan har skolan stort engagemang för att ta upp problemen som kan uppstå.

      Just i detta fall är det så uppenbart att rektorn inte hade något som helst intresse av att vilja ta upp hur man stoppar och förebygger mobbning, utan endast ville jag skulle älta och snacka om det som hänt mig. Det ger ju varken mig eller skolan någonting efteråt om jag inte nämner hur man kan upptäcka problemen och stoppa dom. Du erkände ju själv att problemet i skolorna är att de inte har redskap och vetskap om hur man gör. Därför tog jag ju upp hur man kan göra. Om jag endast skulle berätta min egen bakgrund, så skulle jag lägga ner mitt arbete med föreläsningarna för att det ger mig inte ett dugg.

      Rektorn hade inte tagit reda på vad jag skulle ta upp mer än ämnet mobbning. Det ämnet innehåller så mycket och det säger sig självt att får man uppdrag av att prata om mobbning pratar man ju inte bara om saker som hänt. Som köpare köper man aldrig en tjänst eller produkt om man inte tagit reda på vad den innehåller. Rektorn endast ANTOG att jag bara skulle prata om min egen bakgrund. Ska jag prata om det i en hel timme? INGEN annan av de 59 skolorna har gjort något sådant antagande och heller aldrig kritiserat föreläsningen på detta sätt som rektorn gjorde. Jag tycker det säger mer om hur den rektorn inte tar tillräckligt med ansvar och kände sig hotad över att jag kan så mycket om ämnet. Det går heller inte att försvara rektorns beteende med att ringa mig veckan efteråt och börja kritisera. Under dagen jag var där på besök var allt frid och fröjd. Var inte det lite ”skenet bedrar” och fegt att inte ta diskussionen direkt efter föreläsningen? Det blir dubbla budskap och man blir ännu mer förvirrad av vad den egentligen tyckte. Dessutom sa ju aldrig rektorn något som jag kunde på något sätt ändra på, utan allt var bara fel fel och dåligt. Man ger inte kritik till någon om man inte säger det på ett sätt som gör att man kan förändra problemet.

      Om man har en åsikt att komma med så ska man stå för åsikten och personen som kommenterade ville ju uppenbarligen inte få något svar på sin kommentar eftersom den uppgav falks mail. Jag hade gärna tagit en diskussion med denna person om den kanske har missuppfattat eller om jag varit otydligt på något sätt.

      • Lisbeth Pipping skriver:

        Hallå Björn du vet inget om hur jag får mina föreläsningar, och diskussionen handlar inte om det eller hur! Jag tror att de flesta skolor vill ha en skola fri från mobbning. Jag tror det och vill ge skolor verktyg att tillsammans med elever, föräldrar och skolpersonal bygga en skola fri från mobbning. Jag tror inte att skolor vill ha mobbning. Jag tror på att de flesta rektorer vill jobba för att skapa en bra skola. Det betyder inte att jag blundar för de problem som finns på de skolorna jag besöker. Gillar inte ditt tonfall Björn! Tycker du ska se över hur du svarar människor här på din blogg. Du känner inte mig alls, vet ingenting om mig och mitt sätt att jobba. Vill du ha en dialog med oss som tittar in på din blogg eller vad har du bloggen för? Känns som så att håller man med dig är allt bra och frid och fröjd. Säger man emot dig eller ifrågasätter dig blir man påhoppad. De gillar inte jag!
        Om det rektorn sa var helt fe,l varför bry du dig då. Men om det fanns någon av den rektorn sa som kan göra dina föreläsningar bättre så är det ju jätte bra. Dialog!

      • Björn Hultman skriver:

        Det är alltid svårt att via skrift förmedla på ett korrekt sätt så att det inte missuppfattas. Jag vet att du får dina föreläsningar via din hemsida samt via talarförmedlingar. Du har själv sagt det förut till mig. Dessutom har jag ju ändå varit på några föreläsningar. Påhoppad? Jag försvarar min egen åsikt om det, är det att hoppa på? Jag ville förklara att det finns en vis skillnad mellan hur du och jag jobbar samt får bokningar på. Har jag inte rätt att förklara mig eller att tydliggöra mina åsikter?

        Jag vet redan att du har åsikten om att rektorer vill stoppa mobbning, men den uppfattningen har inte jag. Därför vill jag bara förklara för dig varför jag inte delar den åsikten med dig.

        Jag ber om ursäkt och säger förlåt om du missuppfattat mitt svar till dig.

      • Ebba Grön skriver:

        Det är mycket illa! Att ha mer kunskap än de som jobbar på skolan! Någon antar att det är en hon, andra att det är en han, kan tala om att det finns representerat i båda könen! Vad säger det om en skola att inte ens rektor kan ta en diskussion och ge konstruktiv kritik! Är arbetarbarn och har haft barn i skolan de senaste 20 åren och förvånat mig mycket över arbetssätt och icke existerande problemlösning, att beskylla andra löser man inga problem med! Kämpa på! Du gör ett bar jobb! Du behövs!

      • Björn Hultman skriver:

        Håller med, att inte rektorn tog diskussionen öga mot öga och gav mig konstruktiv kritik är riktigt dålig stil. Istället försöka få över alla problem på mig, att det var mitt fel till allt när det egentligen handlar om att rektorn inte tar hand om problemet tillräckligt bra. Tack, jag vet att jag behövs, men tyvärr tvingas jag snart sluta föreläsa eftersom skolor inte vill bjuda in mig mer. Det skylls bara på pengar, ändå är jag den billigaste föreläsaren i landet.

    • Mirjana Dolenec skriver:

      Nej, det är inte gott att veta vem som sitter i publiken.Det vet inte Per Borgå, överläkare i psykiatri heller. Lika litet som Maciej Zaremba vet hur många skolbarn som faktiskt KAN läsa hans artikelserie i DN, om vuxenmobbning förvisso, men… Är det då mer legitimt av Borgå att föreläsa om suicidstatistik till följd av mobbning i UR Samtiden (för att han behandlar de drabbade och inte är drabbad själv), och tillika ”försiktigare” av Zaremba att skriva om den mobbade kvinnan som kände att ” det var som om dom ville döda mig” (för att det, åtminstone inte direkt, riktar sig som information till skolelever)? Varpå det då skulle vara tabu av en icke sakkunnig f.d. elev att yttra sig därom. För att han själv inte bara känt att det var som kvinnans fall ovan, utan även försökt att ta sitt liv och dessutom haft fräckheten att bryta detta tabu och berätta? Eller?
      Är själv inte föreläsare. Än.
      Vore ja det, skulle jag bli väldigt arg på att inte få kritisera auktoriteter. Även om de skällt ut mig. Tack

  14. Jakob Lindén skriver:

    Låter som en väldigt respektlös karl, ge honom sparken! Kritik framförs på ett konstruktivt sätt annars är det ta mej fan inte kritik… så ta inte åt dig.

  15. Jakob Lindén skriver:

    Jag har stor respekt och förtroende för dig. Det ska du veta, du vet nog lite mer än de flesta Björn. Kunskap är silver egna erfarenheter är guld. Vi som försöker åstadkomma förändring bannlyses tyvärr ofta.

  16. Björn Hultman skriver:

    Det vore rent av skandal om vi inte fick ifrågasätta lärare, rektorers och politikers arbetsrätt eller agerande. Hur ska vi annars kunna förändra om vi inte använder vår demokrati, åsikter om hur det kan förbättras och vad som gick snett! Har vi heller inga exempel på hur det kan se ut så kan vi heller aldrig bevisa eller argumentera för vad bristerna i skolorna är.

    Jag har inte röjt någon identitet och anser därför att jag inte gått över gränsen.

  17. Anonym skriver:

    Bry dig inte. Det du gör är rätt! Tänk på det. Han vet att du har rätt men orkar bara inte bry sig.

  18. Björn Hultman skriver:

    Jag lyssnar fortfarande på vad alla andra 60 skolor har sagt till mig efter föreläsningen och den har gått precis tvärtemot vad denna rektor gav kritik ifrån. Jag hade så sent som för en vecka sedan en föreläsning för 9or + klassföreståndare, lärarna tyckte den var så bra så om 3 veckor ska jag föreläsa för alla lärarna på den skolan jag var på för en vecka sedan. Man kan ha hur mycket åsikter om ämnet som helst, men jag förmedlar verkligheten och vad elever berättat för mig samt vad forskning visar kring ämnet. Det anser inte jag vara något fel med det. Att lyssna på kritiken är ju inte samma sak som att välja att agera utefter vad personen gett kritik på. Anser alla andra elever och lärare jag mött att föreläsningen är bra, så fortsätter jag med den utan ändringar. Skulle däremot fler skolor agera som denna rektor gjorde, skulle jag självklart börja fundera på vad som är felet. Du var aldrig där Lisbeth när jag föreläste, så sluta tjata om detta, lägg ner! Det är flera psykologer och kuratorer särskoleelever/lärare och andra som är kunniga i ämnet, som lyssnat på föreläsningen och ser inga brister i den. Du har själv läst boken ”mobbad det har vi inte märkt” och tyckte den var bra och gav en bra bild av problemen. Mycket av föreläsningen är baserad därifrån. Sluta motarbeta mig, börja samarbeta med mig istället! PUNKT.

  19. Det är klart att varje rektor och lärare vill motarbeta mobbning (alla vill väl det egentligen..), men det finns lärare och rektorer som inte gör det i vissa fall.
    Det finns de elever el. lärare som faller emellan fingrarna och man ser lätt förbi dessa.
    Jag har inga riktiga siffror eller någon grund att stå på, jag går just nu på vad jag upplevt i och med mobbning samt utfrysning.
    Kan säga att jag vet om Björns uppväxt en del då jag var en del av den i tre år, Det har inte varit lätt, men ändå har Björn varit en stark person och jag är verkligen imponerad över va han blivit idag.

    Jag kan rakt ut säga att jag inte riktigt kan ses som hans vän eller något då jag själv aldrig märkte att det varit så illa som det varit i Björns fall (gick i Björns parallell klass), så att se igenom något sådant viktigt vet jag om något när jag nu vill förmedla det jag gör.

    / Med Vänliga Hälsningar
    Christofer Schenström

  20. Att tillägga är att i många fall har skolpersonal (inkl rektorer) munkavle, de är hjärntvättade med att inget får kosta något och mycket medvetna om att de står handfallna inför mobbningen (liksom vi alla). Att erkänna mobbning är, i deras och deras herrars ögon, att svärta ner den narcissistiskt självgoda, bilden av den svensk skola. Dessutom är de trötta på allt tjat, som de upplever det, om mobbning sedan ett halvsekel. En skolledare med självaktning skulle, enligt mig, själv sätta sig ner och tänka över problematiken, vad som kan göras och var han kan hämta resurser. Men de flesta rektorer idag är inte några ledare öht utan byråkrater, inkvoterade duktiga flickor (o en annan pojke) som gärna tjänstgör som det politiskt korrekta etablissemangets marionetter och trogna vakthundar. Visst hopp kan ställas till vilseförda föräldrar och bortklemade elever såvida de inte i sin totala ofrivilliga förvirring ägnar sig anmäla lärarna för mobbning. Men någonstans måste protesterna anläggas, samlas upp, kanaliseras och riktas åt rätt håll. Eller kan det vara så att denna blindhet inför det vi inte klarar av är en djupt inpräglad och djup svensk egenskap. Prata om mobbning NU!

  21. Ebba Grön skriver:

    Finns det ingen idag som kan skollagen! Skulle önska att det var på någon av våra skolor men tyvärr finns det alldeles för många skolor som har den typen av personal! Vi lever inte i ett samhälle längre därför att där samarbetar man för att majoriteten skall få det bättre! Har man åsikter som inte överensstämmer med skolans ska man enligt dem vara tyst! Efter utskällningar tog det rektor NIO MÅNADER att inse att det var inte barnet det var fel på! TJA, vad kan man begära! I detta åsiktsfrihetens land är det enligt skolan straffbart att tänka fritt! Framför man sen tankarna är det förenligt med de 7 dödssynderna! Kämpa på! För våra barn!

  22. Annsofie skriver:

    Fortsätt med dina föreläsningar du verkar vara bra på det du gör. Skulle vilja att du kom och föreläste på Örbyhus skola också.

  23. Ping: Bara april och maj kvar till att boka mig | mobbning

Kommentera

