Berättelser kan skapa utanförskap

Första veckan efter sommarlovet brukar man ju ta det lite lugnt, ha någon aktivitet eller skriva/prata om vad man gjorde på lovet. Tyvärr skapar detta ett problem för de barn som har familjer som inte har råd att göra så mycket på sommaren tex att resa. Det blir en ganska jobbig situation då alla elever i klassen berättar om roliga saker man gjort med både familjen och vänner, medan sitt eget sommarlov var bara tråkigt och man var mest hemma utan att träffa vänner (som man inte har).  Ensamhets känslan förstärks och dessutom kan ett utanförskap uppkomma. Jag minns att jag alltid tänkte att jag också ville hitta på något med några vänner, som de andra i klassen hade gjort.

Här gäller det att läraren lägger upp detta på ett bra sätt, att det faktiskt kan vara något man drömmer om att göra på sommaren, som inte alls behöver ha med vad man gjorde att göra. Men mest av allt skulle jag helst vilja att lärarna tar bort den uppgiften helt, den fyller ju inte så stor funktion. Om du har någon sådan händelse i din barndom får du gärna dela med dig och berätta hur det kändes!

Det jag också vill komma till är att små saker i skolmiljön kan göra att sin egen ”offer” roll förstärks. Tex att man svarar ofta när läraren frågar något i klassen, då man betraktas som den där ”plugghästen” eller att man har svårt för att läsa och är dyslektiker, vilket oftast påpekas när det är högläsning i klassen. Själv var jag dålig på engelska och var därför livrädd när det blev min tur att läsa högt.

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Berättelser kan skapa utanförskap

  1. Håller med. Den uppgiften har jag aldrig förstått och kommer aldrig att förstå heller. Uppgiften går inte att knyta till skolans styrdokument heller för den delen. Om man lyfter det här något så ser jag ett stort problem i skolan överlag och det är att uppgifter och examination inte används som redskap för att inkludera elever.

    Om vi ska skapa en skola som är till för alla elever så måste också examination och uppgifter vara av det inkluderande slaget. Läroplanerna är tämligen tydliga på den här punkten i form av att vi ska ha en skola för alla elever. För att nå dit så måste hela skolan vara inkluderande.

    Det funkar inte att vissa delar av verksamheten är inkluderande medan andra inte är det. Forskning visar att bästa sättet att bekämpa mobbning och kränkande behandling är att skapa en miljö i skolan som är inkluderande.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s