Charmig och speciell skola

Jag har precis avslutat en föreläsning på en speciell och charmig skola, nämligen en waldorfskola. Det var årskurs 6 som var publik och dom var väldigt frågvisa, faktiskt så mycket så jag fick ta bort lite av fakta delen, men det ser jag bara som positivt. Det var intressant att höra några elevers egna erfarenhet, bland annat var det en som berättade att den förnekade för sig själv att den var utsatt. Det är nämligen ett sätt för sig själv att överleva, att inte själv göra sig ett offer. Problemet med det är att det inte går att hjälpa personen, för den måste själv inse att den har problem och behöver hjälp.

Skolmiljön var lantlig och det var stora ytor att hänga på under rasterna, klassrummen var mysigt inredda, så man fick inte den där direkta typiska klassrums känslan, vilket är bra. Hade dom problem då? Enligt läraren förekom det väldigt ofta att eleverna skrattade åt dom andra, tex vid redovisningar. Det tycker jag var bra av läraren att uppmärksamma, de flesta bryr sig inte och försöker ignorera att de hörde skratten. Varje årskurs hade eget klassrum.

Nästa tisdag 3 maj, arrangeras en stor manifestation på Sergels Torg kl 15:00.  Adam Tensta kommer att sjunga. Jag kommer, gör du?!

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Charmig och speciell skola

  1. a skriver:

    Det är väl friends som håller i den där manifestationen? Jag kommer hur som helst inte att komma.. Det är jättehemskt med mobbning såklart, men jag tror inte på det här med att använda färdiga programkoncept. Till exempel kamratstödjare och SET. Min åsikt är att det är de vuxna som ska uppmärksamma och stoppa mobbning. Jag tycker inte att det är allas ansvar, dvs både lärare och elever, att stoppa mobbning. Du kan läsa min blogg om du vill så kanske du förstår vad jag menar..Men vad roligt att klassen var så frågvis! 🙂 Och jättebra att läraren uppmärksammade att eleverna skrattade åt varandra. Många väljer ju att blunda.Keep up the good work!

    • Björn Hultman skriver:

      Jag håller med dig, tror heller inte på Friends arbete och att eleverna får ta så mycket ansvar. Det är och förblir vuxnas del att ta tag i mobbning, däremot kan eleverna vara med och skapa sin likabehandlingsplan eller vara med och bestämma i regler, samt säga ifrån när någon är dum. Så vi är överens.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s