Viktiga listan!

Nu efter skolverkets rapport känns min lista ganska aktuell att skriva repris om:

Lärarna:

  • Våga se och ta eleverna på allvar
  • Ett bra värdegrundsarbete förebygger både psykisk ohälsa och mobbning + att elever kan lättare koncentrera sig på skolarbetet om de mår bra
  • Jobba med självkänsla och självförtroende för eleverna på olika sätt på lektionen.
  • Favorisera inte någon elev
  • Var uppmärksam på grupparbeten, det kan vara ett tecken på att ingen vill umgås/jobba med den utsatta
  • Se tecknen som den utsatte visar, blyghet, sitter själv i matsalen, försöker göra sig liten, säger inte så mycket, drömmer sig bort
  • Var ute mer på rasten, det är där allt sker, när ingen vuxen är nära
  • Lyssna och försök förstå den utsatte, känslor är unika som är inte något man kan förneka
  • Placera aldrig den utsatta och mobbaren i samma rum, när man ska samtala.. Detta skapar konflikt och går inte att lösa på plats. Se det som ett maktmissbruk och inte en konflikt!
  • Sätt upp klassregler i din klass, vad är inte okej att göra.. Få och tydliga regler.
  • Utvärdera varje år om mobbningen på eran skola har ökat eller minskat och åtgärda det!
  • Ha alltid tanken om barnperspektivet, barnens rättigheter.

Rektorn:

  • Var ute mer i verkligheten och inte bara på kontoret!
  • Se till att ni har en godkänd likabehandlingsplan som eleverna själv får vara med att skapa
  • Se till att eran antimobbnings grupp har regelbundna möten och att alla kommunicerar
  • Se varje elev och lyssna på vad de har att säga
  • Fixa så eleverna har temadagar om vänskap, respekt och värdegrund! Bjud in föreläsare och annat.
  • Om ni arbetar bra mot mobbning, sprids detta och blir ett gott rykte
  • Anställ fler personal på skolan, ju fler vuxna ju bättre blir det.
  • Ge personalen mer utbildning inom ämnet!

Eleverna:

  • Tänk om du vore utsatt och ingen runt omkring som ser på ingriper. Hur skulle du känna dig? Våga ingripa och säga ifrån.
  • Sätt dig vid den ensamma i matsalen, du behöver inte säga så mycket mer än ett ”Hej”
  • Ta själv initiativ om att umgås med den utsatte, till slut kommer fler göra som du.
  • Finns som stöd, lyssna och försök förstå den utsatte!

Föräldrarna:

  • Det är viktigt att ni ser de små tecknena om att ert barn är utsatt, trasiga kläder, är dyster och tyst, sitter oftast vid datorn ensam, det kommer aldrig hem vänner på besök.
  • Låt ditt barn skapa ett förtroende för dig, innan den kan berätta vad som händer
  • Lyssna och ta dig tid till det
  • Ta genast kontakt med personalen på skolan, be att få titta på deras likabehandlingsplan
  • Stå upp för ert barns rätt att ha det bra, prata med rektorn om att det dom gör är ett lagbrott och kan få allvarliga konsekvenser för skolan om de inte agerar rätt och i tid
  • Om det är så att inte skolan agerar, polisanmäl och anmäl till BEO
  • Du som är förälder till ett barn som mobbar, våga ta in andras kritik och var inte så blåögd så du tror att ditt barn aldrig gör någon illa! Ta reda på ditt barns orsak till varför den mobbar. Förklara för ditt barn att det den gör är inte lagligt, det är ett brott som kan få stora konsekvenser. Visa att du inte tycker det är ett acceptabelt beteende. Hur beter den sig hemma, ibland ser man sambandet.

Politiker:

  • Försök förstå hur de utsatta har det, gå ut i skolorna och se verkligheten
  • Se till att skollagen är rimlig och tydlig
  • Ta upp ämnet i riksdag och regering, det är allvarliga saker!

Övriga personer:

  • Visa civilkurage, ingrip och säg ifrån om någon blir utsatt. Om fler går emot mobbaren, ju lättare blir det att stoppa mobbningen

Hjälp att få:

Det är viktigt du som är utsatt att berätta för en vuxen om problemet. Vet ingen om att du är utsatt kan heller ingenting bli bättre.

Se även mer info och fler tips på ”här kan du få hjälp” sidan

Bris

BEO

BUP

UMO

Jourhavande kompis 020-222 444

Jourhavande medmänniska 08-702 16 80

RUS 0709-611 372

Föräldratelefonen 020-85 20 00

Nationella hjälplinjen 020-22 00 60

KBTGRUPPEN

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Viktiga listan!

  1. Pinglan skriver:

    Oj, den här bloggen verkar intressant.Bra att du skriver om mobbning. Det är verkligen ett ämne som man ska diskutera. Ingen ska behöva genomlida mobbning.Bloggsvar: Kul att du gillade låten.Önskar dig en trevlig helg!

  2. sarahmara skriver:

    Tack för att du tyckte jag gjorde ett bra låtval, och att du tog dig tid att lyssna!//sarahmara

  3. frekar06 skriver:

    Har precis för första gången i min bloggs historia tror jag i alla fall skrivit om likabehandlings planerna. Det är dock inte första och säkert inte den sista jag skriver om mobbning. Bra lista för övrigt.http://blogg.aftonbladet.se/frekar06/2011/02/likabehandling-och-mobbning-i-skolanFrekar06

  4. frekar06 skriver:

    Jovisst. Skolverket har bra allmänna riktlinjer. De är dock inte riktigt anpassade för dagens samhälle med Internet och allt vad det innebär, men å andra sidan vilken del av skolan är anpassad efter det mediesamhälle vi lever i idag? Man kan ju till exempel fundera på hur Internet kan användas i skolornas antimobbningsarbete. Detta står det inte ett ord om i Skolverkets riktlinjer. De behöver med andra ord moderniseras!Det jag också saknar är riktlinjer kring hur utredningarna kring mobbning kan bli mer rättssäkra. Var ska vi sätta ”beviskraven” för där det anses vara säkert att den enskilde eleven som blir anklagad för mobbning verkligen är skyldig? Det kan ju ofta vara frågan om att anklaga elever för brott i samband med mobbning. Då torde principen om att det ska vara ställt bortom allt rimligt tvivel råda för att någon ska kunna bli dömd. Samtidigt är det svårt att nå dit. Blev kanske lite flummigt, men jag tror du förstår på ett ungefär var jag vill komma. Jag hade välkomnat om Skolverket tog riktlinjer kring hur utredningarna kring mobbning ska bli mer rättssäkra. Jag hade också välkomnat om någon högre domstol, gärna Högsta domstolen, hade prövat något mobbningsfall och fastställt beviskraven för vad som krävs för att någon elev ska anses va skyldig till mobbning. Det finns också andra intressanta frågor som HD bör pröva, i form av till exempel hur långt skolans ansvar för att bekämpa mobbning egentligen sträcker sig. Både jag själv och andra var häpna över att BEO i Skolfront förklarade att det är skolans ansvar vad eleverna på sin fritid gör på Internet. Det är naturligtvis en orimlig hållning BEO har här om vi inte ska skapa en massiv övervakningsstat, men är det verkligen det lagen säger???Frekar06

    • Björn Hultman skriver:

      Hm, jag skulle vilja att du tar fram bevis, statistik eller antal procent vi snackar om gällande elever som blir oskyldigt anklagade. Jag tror nämligen inte det sker så ofta så att det blir ett allmänt stort problem, utan då blir problemet bara lokalt på just den skolan det handlar om. Det är rätt svårt att anklaga en helt oskyldig, för i mobbning krävs det att det finns publik, att mobbaren har kompisar som trycker på och med mobbning ska man alltid utgå ifrån offret, känner den sig utsatt så är det inget man kan förneka. Varför skulle offret peka ut en helt oskyldig, när den vill få fast den som är mobbaren? Du kan inte generalisera och få det att låta att detta är så pass vanligt så att det är ett allmänt problem i samhället. Det är alltid den enskilda skolan som ska titta på vad som hänt. Du får ta och ha lite mer belägg på att din teori faktiskt förekommer i samhället. Jag skulle vilja säga precis tvärtom, det är alldeles för få av mobbarna som åker dit! Polisanmälningar mot mobbare läggs i de flesta fall ner..När det gäller internet och likabehandlingsplanen finns det punkter i den, där den enskilda skolan kan skriva in hur de stoppar och förebygger mobbning på nätet. I dom här allmänna råden står det ju inte vad man ska skriva exakt på varje punkt, utan bara på ett ungefär. Men du har helt rätt i att skolan ska ha fått mer tydliga regler om att internet är också deras ansvar.

  5. frekar06 skriver:

    Det är inget stort problem att det finns elever som blir oskyldigt anklagade. Det var inte det jag hävdade. Ett fall där en elev blir oskyldigt anklagad är ett för mycket dock. Internet är skolans ansvar på skoltid, dock inte på elevernas fritid. Då är det föräldrarnas ansvar vad eleverna gör på Internet och om eleverna är över 18 år så är det deras eget ansvar. Det finns ingen direkt forskning på hur Internet och sociala medier kan användas i det pedagogiska arbetet för att förebygga mobbning vad jag vet. För övrigt tycker jag fortfarande att någon högre domstol bör den mobbningslagstiftning vi har idag så att vi vet vad som gäller.

  6. WoooooT skriver:

    Asså de ni säger om att föräldrar ska hålla koll på va ungarna gör på datorn e väl en fin tanke å så men sen skulle ja själv inte uppskatta om mamma eller pappa stog bakom ryggen å höll koll på va jag gjorde varje gång ja gick in på datorn. Vilket blir ännu svårare om man som i mitt fall ligger i sängen typ dygnet runt me datorn på mage. Sen om ens unge raderar all sin historik efter att han/hon e klar (min dator gör de automatiskt) å man som förälder suger på allt som har me teknik å göra ska försöka hitta tillbaka till hemsidan som just va framme inte fattar hur man gör, jadå e de ju lixom typ mission impossible. Kläm bara fram små subtila antydningar ,om hur fel mobbning egentligen e, dagligen så blir de antagligen ingen mobbare av ungen i alla fall. Men gnäll inte om det rakt ut hela tiden för så e min farmor å de kan bli jättejobbigt för barnet (speciellt om man faktiskt inte har nånting me mobbning å göra till å börja me) att lyssna på dag ut å dag in vilket gör att man slutar lyssna helt.

  7. Ping: Återbesök på en skola | antimobbning

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s