Ny klass 9A

I premiärdelen av ”Klass 9A” i måndags kunde vi se två lärare som det var fokus på. Den ena läraren var mesig och vågade inte säga till på skarpen när det blev oreda i klassen. Den andra visade mer en matho attityd och dessutom kränkte en elev när ett prov skulle ske. Där handlade det om att läraren pekade ut en enskild elev i klassen och sa att när den personen är klar är tiden för provet slut. Indirekt menade han att eleven var sämst i klassen. Denna lärare har också ett ovårdat och inte så lämpligt språk passande i skolmiljön. Man kunde tydligt se vad eleverna tyckte om denna lärare och den var inte så positiv.

Den andra läraren vågade inte säga ifrån när det var stökigt i klassen (som min mellanstadielärare). Hon verkade helt enkelt inte våga ta plats. Man märkte tydligt hur hon nästan tyckte det var jobbigt att undervisa inför eleverna. Hon var otydlig och stakade sig. Hur kan detta ske och hur många av alla andra skolor runt om i landet har sådana lärare? Jag applåderar åt lagen om lärarlegitimation som kommer nu framöver. Det finns många exempel på lärare som icke borde vara lärare. I nyheterna idag kunde man höra om en lärare som våldtagit en elev, för ett antal år sedan.

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Ny klass 9A

  1. frekar06 skriver:

    Jag kan också tänka mig lärarlegitimation. Men jag vill absolut inte ha det förslag som ligger nu infört i svensk lagstiftning. En bra sammanställning av alla problem och brister med det förslag som nu ligger på bordet finns här: http://regeringensforslagomlararlegitimation.wordpress.com/. Läs det så förstår du varför jag inte vill ha detta förslag infört såsom det ligger nu. När det gäller Klass 9A så har jag bestämt mig för att inte titta på det programmet. Fick spel förra säsongen på vissa av de här lärarna som ska vara så duktiga. De gör bra TV av en besvärlig situation i den svenska skolan. Min pedagogiska grundsyn som blivande lärare är att undervisningen skall individualiseras så långt det är möjligt, dvs. att man som lärare ska möta de enskilda eleverna efter deras förutsättningar och behov. Jag vill ha en skola byggd på demokrati, mänskliga rättigheter, skydd för den enskildes integritet och på elevernas rätt till inflytande över sin utbildning. Om vi löser upp de många brister som finns i skolors värdegrundsarbete idag så tror jag också att vi kommer att komma till rätta med mycket av mobbningen. Med en stabil och stark demokratisk värdegrund så försvinner delar av grunden för mobbningen. Frekar06

  2. Prinsessanadia skriver:

    När jag gick en vuxenutbildning för några år sedan hände detta mig. Min lärare sa saker som ”Tyvärr klasssen, nu måste vi ta rast för att Nadia måste röka. Jag vet att ni egentligen hellre fortsätter att plugga och istället slutar tidigare. Men eftersom att Nadia har valt att vara rökare så måste hela klassen ha rast”. Sen när jag kom tillbaka efter rasten så hade hon oftast fortsatt lektionen ändå. Hon brukade placera mig med en tjej i grupparbeten som pratade så dålig svenska så vi missförstod varandra. Då gick jag och pratade med läraren om det, och hon sa att hon förstod och skulle inte placera mig med henne längre eftersom att det fanns andra som förstod henne bättre. Efter det placerade hon mig alltid med den tjejen. Antagligen bara för att jävlas. När jag skulle praktisera så var man tvungen att ha papper från läraren. Hon sa att detta var löst när hon egentligen inte hade lämnat in mina papper till min praktik, så det slutade med att praktikplatsen fick böter för att jag inte hade några papper på att jag var praktikant. Och så här fortsatte det. Kursen var bara på 5 månader, men jag hoppade av efter fyra månader för jag inte orkade ha hennes pickande på mig hela tiden. Till och med de i klassen som jag inte ens pratade med kom ibland fram till mig och sa att dom ser vad hon gör, och att det verkligen inte är ok. Jag tycker aldrig att det är ok att mobba, trycka ner, kasta skit mot enskild person. Tycker att det är viktigt att det finns folk som jobbar aktivt med detta. Min lillebrors vän tog livet av sig när han var 13 år gammal. Lärarna hade en hel journal på vad som försegick men ändå hade de inte kontaktat föräldrarna. Det är dags att lärarna ser sin roll i detta!

    • Björn Hultman skriver:

      Ja, usch för sådana lärare. Hur kan man tänka så som vuxen? sjukt! Vet man inte att det handlar om liv eller död?Ja, Farstametoden borde avskaffas, man kan inte utesluta föräldrarna i ansvaret för att hjälpa sitt barn. Skrämmande att det inte är unika fall som du just berättat. Det händer hela tiden, överallt. Ja, det är absolut lärarnas ansvar att ta tag i detta. Visste du att Fartstametoden är den metod där det krävs minst arbete ifrån lärarna gällande ämnet? Det är också den som är billigast av de 8 metoder. Kan man inte ens satsa mycket pengar på mobbning, då bör skolan läggas ner.

  3. Prinsessanadia skriver:

    Var helt omedveten om att detta hade ett namn. Självklart ska föräldrarna underättas! De måste ju få möjligheten att göra någonting åt det. I detta fallet så stämde föräldrarna hela kommunen. Kommer dock inte ihåg hur det gick. Om lärarna själva tittar åt andra hållet så anser jag att de åtminstone kan underrätta föräldrarna så de har en möjlighet att göra något åt situationen.

  4. frekar06 skriver:

    Björn. Ett litet tips. Det pågår för närvarande en mycket intressant debatt mellan Skolverket och Friends i Göteborgsposten. Friends sågar i princip Skolverkets rapport rakt av och menar att Skolverket inte har några belägg för sina påståenden om kamratstödjare. Ja, de går till och med så långt att de hävdar att Skolverket lämnar skolorna i sticket. Det Skolverket har gjort är ju egentligen bara att jämföra intervjuer och metoder med den forskning som finns på området och då har man kommit fram till att man inte kan rekommendera någon modell. Så Friends bör nog istället fundera kritiskt över sin egen metod. Sen håller jag till viss del med Friends om att Skolverket till viss del lämnar skolor i sticket eftersom man å ena sidan inte rekommenderar någon metod, men å andra sidan inte har något eget förslag på vad skolorna faktiskt ska göra. Man har visserligen riktlinjer kring likabehandlingsplaner och kränkande behandling från Skolverkets sida. Dom är i sig bra, men det dom egentligen gör till stor del är bara att förklara hur den något flummiga paragrafen om likabehandlingsplaner ska tolkas. Man berättar nämligen bara i lagen att skolorna ska ha dessa planer, men inte hur dessa faktiskt ska se ut. Sen är det rektor som bokstavligen blir hängd om inte likabehandlingsplanen är i överensstämmelse med vad Skolverket och Skolinspektionen vill. Det vore nog en lämplig idé att förbättra och framförallt förtydliga hur myndigheterna egentligen vill att dessa ska se ut. Länkar:Friends: http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.541276-skolverket-lamnar-skolorna-i-sticketSkolverket: http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.543894-skolorna-lamnas-inte-i-sticket

    • Björn Hultman skriver:

      Jag är medveten om detta debatt, har även för ett par dagar sedan kommenterat artikeln, som man kan göra. Skolverket hänvisar till sin egen allmänna råd och även påpekar att det är skolan som ska ha en individuell plan mot mobbning, dvs det är varje enskild skola att se till så att sin egen metod funkar. De råder ju till att plocka olika insatser från massa olika metoder. Så att rekommendera någon metod är bra att de inte gjorde! Se på Fartstametoden tex, hur många skolor använder den? Utan att se till så den funkar.. Man får inte stirra sig blinda på bara en ENSKILD metod, utan måste kunna se behovet på varje skola. Jag är medveten om detta debatt, har även för ett par dagar sedan kommenterat artikeln, som man kan göra. Skolverket hänvisar till sin egen allmänna råd och även påpekar att det är skolan som ska ha en individuell plan mot mobbning, dvs det är varje enskild skola att se till så att sin egen metod funkar. De råder ju till att plocka olika insatser från massa olika metoder. Så att rekommendera någon metod är bra att de inte gjorde! Se på Fartstametoden tex, hur många skolor använder den? Utan att se till så den funkar.. Man får inte stirra sig blinda på bara en ENSKILD metod, utan måste kunna se behovet på varje skola.Friends ska kunna titta närmare på vad som går fel i deras arbete och måste vara jätte tydliga med att eleverna inte har det största ansvaret, de måste kunna tänka ut hur man ska bättre kunna utse kamratstödjare. Jag hade föreläsning på en gymnasieskola där alla elever anmälde sig själva om de ville bli stödjare, dvs dom med stort intresse av att hjälpa andra. Den tror jag på! Det får inte vara så att man väljer någon populär eller väljer bara för att slippa lektioner.

  5. gabriela skriver:

    Hej Björn!Tack för din kommentar och så otroligt fint att ett proffs inom ämnet kommenterade mitt inlägg om mobbning.Hur lyckades du hitta min blogg? :)Jag tycker att du gör en sån vacker och stark grej för både dig själv och alla som blivit utsatta på ett eller annat sätt. Jag lovar att jag ska försöka engagera mig mer inom detta och inte låta mig själv tystas ner.Jag tror på Gud – det kanske inte du gör men jag vill ändå önska dig: må Gud styrka dig i ditt arbete och må Han alltid använda dig som ett verktyg för att göra världen mer god.Tack!

    • Björn Hultman skriver:

      Tack för det :)Jag söker på bloggar som innehåller ordet mobbning. På så sätt kan jag hjälpa utsatta som kanske skriver om det i sin blogg, i flera fall har den utsattes föräldrar skrivit om sitt barn som mobbad i skolan och de känner en maktlöshet. Då skriver jag en kommentar så de kan gå vidare och göra nästa steg som man kan göra åt problemet. Nä, gud tror jag inte på, men tack för det!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s