Hand i hand med min syn

När jag började arbeta med detta för drygt 2 ½ år sedan kände jag inte till något om den metod som jag jobbar med nu. Jag hade helt enkelt min egen syn och metod som jag själv ansåg funkar enligt min egen erfarenhet.  Det vill säga det jag själv tyckte fanns brister på i min och andra skolor, bland annat dålig vuxen närvaro under rasten samt att det gjordes aldrig någon temadag kring ämnet i mina skolor. Plötsligt fick jag höra talas om Olweusprogrammet och det gick hand i hand med min egen syn jag hade tidigare. Att programmet är det enda vetenskapliga beprövade gjorde ju inte saken sämre direkt och att i programmet ingår att utbilda personalen. Vi alla vet att personalen inte har någon kunskap, inte ens när man pluggar till lärare får man denna viktiga kunskap. Nu har de ju till och med tagit bort den valbara kursen som satsades på som låg på 10 hp. Jag skrev för övrigt en insändare i DN som kom med för 2 veckor sedan om just denna kurs som slutat. Jag hade förmånen att få träffa Dan för 1 år sedan, här kan du se mötet.

Götebrogs skolor undersöktes om just Olweus. Resultatet kan ni läsa här.  Jag har varit på en del skolor som arbetar med detta, en utav de skolorna var utbildningssatsningen hos lärarna. En annan skola som jag varit på som inte använde detta påpekade att de inte hade tid att utbilda personalen. Tid? Haha, man får väl helt enkelt ta sig tid! Sätt in en extra studiedag för eleverna eller något. Enligt mig har man varit lite för hård mot detta program, då man gett mycket kritik genom åren. Jag nämner en del om detta program i föreläsningen, just för att jag vill att fler ska få upp ögonen för det.

Annons
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Hand i hand med min syn

  1. frekar06 skriver:

    Det är svårt det här med olika program mot mobbning. Alla programmen har fått allvarlig kritik från forskarhåll. Kritik som de som skapat programmen ofta gått i taket över. Så vad ska man egentligen tro på? Men en sak är nog säker och det är att man som lärare måste fundera mycket innan man väljer vilket program man ska förespråka, vara kritiskt granskande osv. Det blir ju inte bara en fråga om att välja program utan det blir också en fråga om vad man som person (lärare) kan ställa sig bakom i de olika programmen. Det blir naturligtvis svårt att genomföra i praktiken, men man kanske ska välja program utifrån den uppkomna situationen. Alla mobbnings situationer kanske inte löses av Olweus eller Friends program. Det kanske är så att det krävs helt andra åtgärder än de som förespråkas i olika program. Det är viktigt tror jag att man inte som lärare fastnar i ett program som man använder helt utan avvikelser. Jag menar situationen kan kräva att man tänker i andra banor än de som förespråkas i olika program. Varje situation där mobbning uppkommer är ju unik och individerna ifråga är ju unika individer. Jag satt och kollade lite på kursplanerna för den nya gymnasieskolan. Det är ju så att man som lärare är skyldig enligt Skollagen att bland annat förebygga mobbning. Men det framgår inte hur detta ska göras och än värre det framgår inte i kursplanerna vilken kurs där det är tänkt att man ska ta upp detta problem som rör mobbning. Dvs. det saknas tydligt stöd i kursplanerna för att ta upp problematiken kring mobbning. Det är ett problem när man för myndigheter ska motivera varför man tar upp det i en viss kurs. För en viktig del av det förebyggande arbetet torde väl ändå vara att eleverna får utbildning om konflikter, konfliktlösning och om mobbning. Hur ska de annars veta vad en konflikt är, hur man löser konflikter eller vad som är att betrakta som mobbning?

    • Björn Hultman skriver:

      Du har helt rätt, varje fall är unikt och ska se individuellt. Detta ingår bla i metoden:ÅTGÄRDER PÅ INDIVIDNIVÅ:Allvarliga samtal med mobbare och mobbofferSamtal med föräldrarna till inblandade eleverIndividuella åtgärdsplanerJa, men visst måste elever även få kunskap om hur en bra vän är, vad respekt är, hur man ska bemöta andra. Detta ingår också i metoden, då man arrangerar temadagar och studiedagar om ämnet. + även har klassreglerVi har ju varit inne på det där förut om vilka kurser man kan nämna problemet inom. Jag skulle vilja säga i de flesta ämnena, i svenska handlar det ju om tex det verbala mobbningen, i samhällskunskap handlar det ju globalt problemet i det hela, biologin om kroppens mognad där man också MÅSTE påpeka att homosexuella är lika mycket värda.Allt behöver inte stå i lag, bara för att man ska göra en sak. Det handlar om eget initiativ, eget engagemang!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s