På torsdag tar Skolfront (bästa skol tv programmet) upp frågan om eleverna ska själva få välja kamratstödjare och Friends arbetssätt. Det är svårt det där. Ofta blir ju de populära valda till kamratstödjare, men frågan är om de är så bra på att ge stöd då? I en del fall väljer man en mobbare att bli stödjare, vilket kan få förödande följder för den utsatte som behöver hjälp. För er som följt mitt arbete och min syn på kamratstödjare vet ju att jag inte direkt är för kamratstödning. Jag är ju mer inne på att det är vuxna som ska ta mera plats ute i korridorer och skolgårdar, inte eleverna. Jag tror heller inte på att man som elev kan ge ett så pass bra stöd så det räcker och en del stödjare vågar ju själv inte ingripa vid tillfällen och då anser jag man inte ska vara det. I skolfront torsdag 20:00, kunskapskanalen!
För er som sett min föreläsning om mobbning, vet ju att jag dissar Friends arbetssätt och synen på dom har förändrats ju längre tid jag arbetat med detta ämnet. Jag tror på att en förändring kommer ske då skolverket kommer ut om granskningen av de olika metoderna, då tror jag många fler får upp ögonen på att andra program är bättre och att det finns andra än bara Friends och Farsta (som de flesta använder sig av).
Jag är nu fråge expert på ungdomar.se sajten och har besvarat en del frågor. Hade dock räknat med fler frågor än vad som kommer in, de flesta frågor har hamnat fel och ska besvaras av annan person än mig. Men en fråga jag svarat på finns här Det får mig att tänka på frågorna jag besvarade i Nyhetsmorgon i början av hösten, då jag var med i ”mobbningsakuten”. Dom kan du även läsa här.
För att en sådan här seriös blogg ska kunna funka krävs feedback av er läsare. Vad kan förbättras och vad saknas på bloggen? Ni som väljer att läsa utan att kommentera mina inlägg, fy skäms, hur tror ni den ska kunna fortsätta då? Det tar endast någon minut och skriva en kommentar, men kan göra stor förändring. Jag skriver ju trots allt för eran skull!
”På torsdag tar Skolfront (bästa skol tv programmet) upp frågan om eleverna ska själva få välja kamratstödjare och Friends arbetssätt. Det är svårt det där.”Alltså. Det blir ett dilemma. För å ena sidan så måste så att säga person kemin stämma relativt bra i alla fall för att kunna vara en bra kamrat stödjare och sen är det ju så att vi i enlighet med läroplanen ska uppmuntra elevinflytande i skolan, men å andra sidan kan det också bli helt fel om man låter eleverna välja själva. Svårt. Har ingen bra lösning som får den här ekvationen att gå ihop riktigt. En av de saker jag har funderat på är det här med kommentators granskningen. Det hämmar till viss del diskussionen i kommentators fältet. Samtidigt har jag full förståelse för varför du har den här förhandsgranskningen av kommentarer på. Jag har på min egen blogg som du säkert redan märkt valt att inte ha någon kommentators granskning på då jag vill ha en fri och öppen debatt. Ett sätt att få läsare är att länka till andra som bloggar om samma ämne som en själv. Att länka till andras bloggar är något som jag börjat göra mer på senare tid, men detta är jag i och för sig inte bra på själv. Frekar06
Ja, jag är precis lika kluven som du gällande kamratstödjare, jag tycker ju också de finns några fördelar med det, men även fler nackdelar. Gällande att jag måste godkänna kommentarer först innan, hör med många delar att göra. Dels har jag förut fått personangrepp på bloggen, dvs man har rent av kränkt mig via kommentarer, några av dom publicerade jag för att visa exempel på hur man kan kränka.
Ja. Det där med kamratstödjare är ingen lätt fråga. Jag har vid något enstaka tillfälle också fått sådana kommentarer. Jag brukar ta bort dom i efterhand när jag ser dessa och sedan skriva en kommentar om att kommentaren ifråga är borttagen och motivet till varför den är borttagen. /Frekar06