Hurra, fler ex på en Olweus skola!

http://svt.se/embededflash/2222914/play.swf

Jag säger ju det, Olweus är bra!

Jag har funderat ett tag på att vi bara hör de mobbades berättelser. Detta tror jag gör att man mer och mer tycker att problemet tjatas ut, man blir helt enkelt trött på ämnet. Vi kan inte bara fokusera på offret, fler måste berätta om hur det är att mobba också. Barnen vet ju faktiskt mer än vuxna och får vi fler berättelser ifrån mobbare kan vi även åtgärda på ett bättre sätt.

Här kan ni göra en enkät http://romeon.net/2010/11/02/jag-behover-din-hjalp-mobbing-enkat/

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Hurra, fler ex på en Olweus skola!

  1. Romeo Patrick skriver:

    Tjenare! Underbar blogg, har följt den ett tag, tycker du gör ett suveränt jobb! Jag håller på att skriva en uppsats om mobbning som ämne och håller på att göra en skugg enkät med 7 frågor för att ta reda på hur människor upplever mobbning och vad dem tycker är värre, kvinnliga mobbare eller manliga.Jag har gjort en enkät i alla fall och undrar om du har lust att länka till den, jag behöver minst 100 svar på enkäten och vill gärna nå 500 personer i alla fall, bara så jag får en någorlunda statistisk hållbar mätning.http://romeon.net/2010/11/02/jag-behover-din-hjalp-mobbing-enkat/MvhRomeo

  2. Kristina skriver:

    Hejsan!Din blogg är för himla bra. Bla skrev du om Uppdrag Granskning. Jag såg också det prog om Hem o Skola o det är för bedrövligt att så mkt pengar går till en massa skräp, som tex lyxmiddagar o alkoholdrycker o bra lite går till dem verkligt behövande. Varför duger det inte åt dessa damer o herrar med vanlig enkel husmanskost, vatten, läsk el möjl lättöl? Förstår att det finns dem som drar öronen åt sig när det gäller o skänka pengar o det är synd för det drabbar dem som behöver det. Jag nöjer mig med o va stödmedlem i BRIS o skänka en slant dit emellanåt. Hoppas verkl att jag inte behöver höra el läsa ngt negativt om dem. Precis som du skriver, viktigt att försöka nå både offren o förövarna. Du får en tumme! Goa varma kramizar till dig min vän!PS: Forts med det du gör för det är bra gjort! DS:

    • Björn Hultman skriver:

      Tack, bra att du också stödjer bris, jag sänker 50 kr varje månad. Som du säkert såg fick dom nu 15 milj av postkodlotteriet!Snällt att du kommenterar och säger att det är bra, jag känner att det är tråkigt att så få faktiskt kommenterar inläggen. Jag fortsätter såklart!

  3. frekar06 skriver:

    http://www.skolverket.se/content/1/c6/01/35/92/175005_granskning__utvarderingar__program_mobbning.pdfJag är lite tveksam till Olweus programmet, men även andra program. Skolverket slår i en rapport (se länk ovan) att det finns flera forskare som prövat metoden men inte fått de resultat som Olweus och hans anhängare hävdar att programmet ger. Å ena sidan ifrågasätts den alltså från vetenskapligt håll, men å andra sidan har jag sett andra som inte är forskare som hävdar att detta ger bra resultat. Jag vet inte var jag ska ställa mig till Olweus programmet. Jag var positiv till detta först när jag läste om det, men nu är jag inte lika säker. /Frekar06

    • Björn Hultman skriver:

      Tråkigt att du är så tveksam över den metoden. Jag kan säga såhär, alla de 8 metoder har ju självklart för och nackdelar, ingen av de metoderna är ju alltså perfekt. Du får såklart ha en egen åsikt om program och liknade. I genomsnitt ger detta program 30-50% minskning av mobbning om man har det på skolan, observera också att det är det enda vetenskapligt beprövade programmet hittills!Tycker du alltså inte att mer personal ute på skolgården krävs, eller att man ska anordna temadagar åt eleverna, eller utbilda kontinuerligt personalen? Tycker du inte det krävs att man gör en årlig enkät på skolan för att märka hur stort problemet är, för att också se skillnad från år till år? Tycker du inte det är bra att sätta upp klassregler så alla vet vad som är okej? Precis som dom sa är metoden grundad på att först och främst förebygga, innan problemen uppstår. Om du är för allt det där, varför är du då så osäker?I februari kommer skolverket med granskningen av alla metoder, då ska vi se vem som ligger bland de bästa 🙂

  4. frekar06 skriver:

    Jag är naturligtvis för temadagar för eleverna, mer personal på skolgården och utbildning för personalen. Att ha mer personal på skolgården ligger dessutom i mitt intresse då jag inte vill ha någon kameraövervakning på skolor. När det gäller enkäter så är jag för dessa men de måste vara bra utformade. De som gör dessa enkäter måste få utbildning om hur man gör enkäter. För annars kan det bli helt tokigt. När det gäller klassregler så är jag för att ha sådana, men de ska reglera de övergripande frågorna och inte innehålla detaljer som att man till exempel inte får ha någon godis med sig eller att man inte får ha med mobiltelefoner. Eleverna måste naturligtvis ha en relativt stor frihet och stort utrymme. Vi får inte sönderreglera klassrummen. Jag är osäker därför att det uppenbarligen finns forskare som menar att denna metod inte har någon effekt. Jag tror inte på de siffror som Olweus och hans anhängare själv anger nämligen. Jag vill ha konkret forskning/bevis för något innan jag vågar tro fullt ut på det. /Frekar06

    • Björn Hultman skriver:

      Vad jag har fattat så är enkäterna redan färdiga, dvs speciella för just Olweus. Vad vill du ha bevis på? Som jag sa är det ju en vetenskaplig metod som har forskats kring. Om du tittar tex på Farstametoden, så har den fått enormt mycket kritik ifrån Skolverket, det är ju bara ett hokus pokus där man bara genom tankar fixat ihop ett program. Där har du verkligen inga bevis på att den funkar! Min högstadieskola fick på pekning av skolinspektionen att de använda Farsta. Hur insatt är du i de olika programmen då?

  5. frekar06 skriver:

    Jag är relativt väl insatt i de olika programmen. Även om det inte skulle skada att läsa dom igen. Jag är fullt medveten om att de andra programmen inte är vetenskapliga. Till exempel har två universitetslektorer förklarat att Olweus programmet bygger på gammal och irrelevant forskning, har svag vetenskaplig grund och använder uteslutande ett individperspektiv. Det är den här typen av saker som gör mig väldigt tveksam. Jag säger inte att dessa två universitetslektorer har rätt, men kritiken måste tas på allvar. Det tycker inte jag att Olweus och hans anhängare gör. Istället för att försöka styrka sitt program med vetenskapliga argument så går man till generalangrepp mot dessa två universitetslektorer. http://www.olweus.se/PT914323.pdfSå min uppfattning är att man måste vara försiktig när man använder sådana här program. Att enkäterna är gjorda av Olweus och hans anhängare själva framstår som direkt ovetenskapligt. Dom kan mycket väl ha skapat frågor som passar deras intressen och sin egen metod. Enkäter måste göras på vetenskapligt sätt och inte av en metods egna anhängare. Det är ungefär som att låta Dalai Lama (Tibets andliga ledare) göra en enkät om den tibetanska buddhismen som ska användas i vetenskapliga sammanhang. Det fungerar inte. Man måste ha betrakta metoderna utifrån och inte inifrån. /Frekar06

    • Björn Hultman skriver:

      Intressant åsikt, men håller absolut inte med. Jag anser att inte så mycket har förändrats ifrån den typiska mobbningen för 10-15 år sedan, mot idag. Därför håller fortfarande en äldre forskning, även om det såklart är bra att förnya den. En mobbare tänker ju på samma sätt idag osv. När du förklara individperspektiv är det ju precis det mobbning handlar om, om man ska titta på alla individer, dvs mobbaren, offret och medlöparna, kan du ju lättare lösa problem. Alla har ju en roll i att mobbning sker, det är därför viktigt att plocka ut varje individ i massan. Det känns som du antingen inte har någon metod du vill använda eller att du inte bestämt dig. Men vi tänker olika helt enkelt..

  6. frekar06 skriver:

    Det är möjligt att äldre forskning fortfarande kan vara relevant. Men faktum kvarstår att det finns dom som menar att detta program saknar vetenskaplig grund. Dessutom hade det varit mycket mera trovärdigt om man låtit någon utomstående göra enkäterna för programmet. Nu kan man ifrågasätta om de är anpassade för att ge så bra resultat som möjligt för just Olweus och hans anhängare. Jag har uppfattningen att man bäst kommer till rätta med problemen med mobbning genom ett långsiktigt och tydligt värdegrundsarbete. Den demokratiska värdegrunden finns inte i den svenska skolan. Där har jag framöver (ska själv bli lärare) och alla andra lärare ett jättejobb framför oss. Det är en lång väg att vandra för att återskapa den demokratiska värdegrunden i skolan. Men den kampen måste föras. Och vi måste starta omgående för att undvika att det blir ett ännu råare klimat i den svenska skolan. Sen behöver vi någon form av metod på kort sikt för att ta hand om de fall av mobbning som dyker upp med jämna mellanrum tyvärr i skolan. Där kan något sådant här program vara till stor hjälp. Vilket program jag kommer använda mig av vet jag inte idag och jag ser gärna att vi får mer forskning kring dessa program (det gäller alla, inte bara Olweus). Frekar06

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s