Motvind i arbetet

Jag håller nu på att kontaktar nya skolor. Jag känner att jag tvingas hela tiden tämja mina gränser, eftersom det är så enormt dåligt intresse ifrån skolorna. Det är mycket tråkigt faktiskt att inte ens få komma in i skolorna. Jag som har så enormt viktiga saker att förmedla. Det är klart det känns tungt ibland när inte en enda skola är inbokad, men samtidigt vet jag att det brukar vara perioder. Jag har ju ändå haft rätt många nu under hösten, men ändå är jag inte nöjd, haha! Kanske har jag för höga mål/krav i mitt arbete, men jag vill så mycket mer. Men kanske någon skola blir intresserad efter mitt reportage i P3 om en vecka.

Jag menar inte att hälften av dom som jag kontaktar ska vara intresserad. Jag vill ju i alla fall att det är 20 % av dom. Men just nu är det bara 3 %. Jag vägrar vara nöjd med det! Jag har heller inte några fler vägar att gå, eftersom jag testat all form av möjlighet att göra reklam/marknadsföring av mig. Det är klart att det kanske gör skillnad om man satsar pengar på just marknadsföring och det var tanken jag skulle göra om jag hade vunnit Svenska Hjältar. För just nu finns det ju inga sådana pengar att ta av.

Jag fick precis ett samtal ifrån en skola som verkade inte alls ha någon koll på hur stort problemet är ute i samhället. Hon tyckte att det kunde bli att jag gav en snévriden bild av verkligheten. Hon menade helt enkelt att mitt fall var ganska unikt. Då förklarade jag hur många som är utsatta, hur många som kontaktar mig och bekräftar liknade historier. Då verkade hon ge med sig. Ja, det är ju en variant på att skjuta problemet under mattan. Hur har det kunnat bli såhär fel i samhället, där få verkligen förstår?

Skolforum sker nästa vecka mån-ons, 1-3 november i Älvsjömässan. Dessutom tar Kunskapskanalen upp problemet den veckan + mitt eget radioreportage sänds i P3! En anti mobbningsvecka helt enkelt, dessutom är det höstlov för skolorna den veckan. Många utsatta barn slipper ha ont i magen.

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

24 kommentarer till Motvind i arbetet

  1. Herr och/eller Fru S skriver:

    Är lite nyfiken på hur du utvecklar ditt ditt viktiga arbete, hur du går vidare för att erbjuda nya saker. För mig känns det som om det finns massor av företag, personer som erbjuder den typen av tjänster du säljer.Hoppas det lossnar för dig snart och att du får in fler bokningar snart.//Herr S

    • Björn Hultman skriver:

      Jaså, vilka är ute och föreläser om ämnet då? Friends och Lisbeth Pipping kan endast jag nämna. Vet du hur många anställda Friends har? 40 st och då har dom hand om 7 000 skolor.Det som gör min föreläsning unik är ju att jag lyckas beröra på djupet. Folk gråter efteråt, eftersom min mobbning gick väldigt långt.

  2. Herr och/eller Fru S skriver:

    Jo det finns fler personer som likt dig berättar om sina egna upplevelser i skolan och hur skolan kunde jobbat för att undvika det hela.Nu kommer det här att låta hårt, men uppfyller det något syfte med att folk gråter efteråt för att din berättelse är hemsk, på vilket sätt hjälper det arbetet om mobbing.Fokus måste väl ändå ligga på hur man undviker mobbning, att mobbning finns och är hemskt vet dom allra flesta av oss redan. Min uppfattning efter att ha lyssnat på dig i tv är att du är väldigt fokuserad på hur just din situation kunde blivit annorlunda. Det intressanta är ju hur man hittar metoder att motverka mobbning, varför inte göra detta tillsammans med Friends som ju har mer resurser, då kan man ju lägga energin på att driva arbetet framåt istället för att kämpa för att nå fram.Med det sagt så vill jag säga att jag tycker du gör ett bra jobb med att lyfta fram en viktig fråga.//Herr S

    • Björn Hultman skriver:

      Då har du inte riktigt förstått att om man blir berörd, då känner man också känslan av att man vill göra något åt problemet. Man måste ju väcka den björn som sover, för alla vet om problemet, men inte alla vet hur ont det gör att bli utsatt. På så sätt kan fler engageras i arbetet, för det är ju så..vi alla är delaktiga i att det sker och vi alla kan göra något.Nej, jag fokuserar inte alls på bara mitt fall, jag representerar en stor del av de utsatta fall. Jag nämner mycket i mitt arbete att mycket handlar om att vi alla aktiveras i arbetet, dessutom krävs mer kunskap hos lärarna. Jag har under en längre period strävat för att få in en obligatorisk kurs i lärarprogrammet om ämnet, för det finns inte.Mitt arbete handlar också om att ta tag i publiken, dom som ser men ingenting gör. Om vi går till Friends så är dom inte villiga att arbeta med mig, därför tvingas jag jobba ensam med ett så viktigt och stort arbete.

  3. Herr och/eller Fru S skriver:

    Jag förstår mycket väl att om man blir berörd så kan man få känslan av att vilja lösa ett problem. Men den känslan i sig själv är inte nog, det krävs ju mer än så för att gå vidare.Personligen får jag uppfattningen att det handlar mycket om dig, det är så jag upplever det, dvs det är min sanning, precis som du har din sanning. Tror inte vi kommer så mycket längre i vår diskussion. Lycka till i ditt fortsatta arbete.//Herr S

    • Björn Hultman skriver:

      Ja, självklart krävs mer, men som jag sa måste ju björnen väckas först innan. tack själv, alltid bra att diskutera ämnet även om man inte alltid är överens.

  4. frekar06 skriver:

    Friends och enskilda personer kan göra en hel del. Men. Det måste till en fundamental förändring av hela den svenska skolan för att lösa problemet med mobbning. För att det ska kunna ske krävs att allt fler lärare får kunskap i ämnet på lärarutbildningen. För får vi inte bättre kunskap så spelar det ingen roll vad Friends och andra gör. Problemet kommer vi inte åt i alla fall då folk inte är medvetna om problemet tillräckligt mycket. Frekar06

  5. Isabelle skriver:

    Hej Björn. Vet inte riktigt hur det fungerar i Stockholm, men på mitt universitet så har alla program olika sektioner som anordnar tex olika föreläsningar. Vi elever kan tex ge önskemål om vilka föreläsningar vi vill ha och de på sektionen försöker då fixa det. Eller så fixar sektionen något som verkar intressant och som är relevant till programmet. Om Stockholms universitet har något liknande så kan du ju kanske ta kontakt med tex lärarsektionen och förhoppningsvis kunna ha en föreläsning för framtida lärare :)Ta hand om dig. Kram

    • Björn Hultman skriver:

      Tack vännen, men det har jag redan gjort. Har kontaktat lärarprogrammet i Linköping, Norrköping, Uppsala, Sthlm, Västerås. Problemet är ju att det finns få kurser som skulle kunna ta in mig.

  6. frekar06 skriver:

    Varför blir jag inte ens förvånad längre över att lärarutbildningarna i det här landet inte har viljan att få upp dessa frågor på bordet? Jag har själv gjort mig väldigt obekväm där jag läser på lärarutbildningen genom att ständigt kräva bättre utbildning (eller snarare någon utbildning) om pedagogik, didaktik och om mobbning/kränkande behandling. Jag upptäckte häromdagen att vi hade en likabehandlingsplan på högskolan där jag läser. Den har man inte informerat ett dugg om. Saken blir inte bättre av att ett av våra fackförbund (Lärarnas Riksförbund) antingen totalt blånekar till att det finns någon mobbning som utförs av lärare mot elev eller visar upp sin totala inkompetens på området. Någonstans läste jag att var tredje fall av mobbning utförs av lärare mot elev. Vi kunde i samband med Kamratpostens senaste studie om mobbning i skolan höra Metta Fjelkner som är ordförande i Lärarnas riksförbund säga att det bara är obehöriga lärare (sådana utan examen) som ägnar sig åt mobbning av elever: http://www.youtube.com/watch?v=TQS9g9DkU_8.

    • Björn Hultman skriver:

      Ja du ser, det sker förnekelse även där så hur ska vi kunna komma vidare? Jo men 40 % av alla anmälningar till BEO handlar om att lärare kränker eleven. Det är där lärarlegitimation och lämplighetstest kommer in i bilden. Det kommer nog vara en bra lösning till att få tag på dom där lärarna som inte borde vara det.

  7. Anette skriver:

    Hej, vill bara säga: Stå på DIG, DU är UNIK i det du gör älskar människor som engagerar sig i ett så vanligt förekommande överalltproblem, hoppas det blir slut på denna mobbing snart som på skolor som på jobb, det är ett helvete för dem som drabbas…. Ta ingen skit som ”Grynet” sa en gång :)Kram

  8. Herr och/eller Fru S skriver:

    Angående Fredriks kommentar om att lärare mobbar elever, så är jag lite kluven där. Inte så att jag inte tror att det händer, för det tror jag verkligen. Men samtidigt så får jag ibland känslan av att ungdomars sjävluppfattning gör att dom känner sig mobbade om det ställs krav på dom, att dom blir kränkta av något som har med deras egen insats att göra, att dom inte ser den kopplingen och därför tycker det är läraren som gjort fel.Visst det handlar ju om hur ”jag” upplever saker, men det känns inte alltid som det är ”min” uppfattning som skall gälla. Ibland så måste ju eleven faktiskt kunna ”känna” fel, eller rättare sagt så måste dom ha kunskap om sitt eget agerande och de konsekvenser det leder till.//Herr S

    • Björn Hultman skriver:

      Det är allvarligare saker än så gällande dessa anmälningar som kommer in. Där har man rent direkt kränkt eleven med ord ”vad usel du är, kan du inte det” eller man har gett en käftsmäl till en elev. Alla ska känna sig trygga i skolan! Det handlar ju då om att det finns saker som en lärare behöver se över i sättet att prata med eleven, för man kan säga saker på olika sätt, men ändå mena samma sak. En del av dom sättet är mindre lämpliga än andra.I ett fall tejpade man för munnen för en elev. Det är alltid offret man ska lyssna på, känner den sig utsatt är den också det. Det är som att förneka någons känslor, ”du är inte ledsen, du är glad”.

  9. Herr och/eller Fru S skriver:

    Som vanligt så tolkar du min kommentar som att allt handlar om värsta fallet. Jag skrev ju att jag inte betvivlar att det förekommer den typen av mobbning, men samtidigt så har jag en undran om det alltid är mobbning, eller om det ibland kan handla om att en del ungdomar inte har en riktigt sund självuppfattning.//Herr S

  10. Herr och/eller Fru S skriver:

    På vilket sätt gynnar det någon att inte lära sig att ta kritik? Är inte det ett sätt att skapa ett problem, att skapa något som inte finns där från början.Hur hjälper det dom som verkligen blir mobbade, är inte risken då att man ser även dom som mobbas på riktigt som bortskämda snorungar som skyller allt på läraren.//Herr S

    • Björn Hultman skriver:

      Självklart ska man kunna ta kritik. Nej, jag tror absolut inte man ser dom på det sättet, man märker tydligt om den verkligen är utsatt på riktigt. Du måste ju se varje person som en människa och INTE som någon jobbigt ting, som man bara vill bli av med. Varje person som utsätter andra har ju själv problem och genom att ge dom hjälp i terapi kan man även förebygga det.Jag jobbar mycket med att mobbaren även ska få rätt hjälp, så man inte bara fokuserar på offret.

  11. Herr och/eller Fru S skriver:

    Jag är inte så övertygad om att man måste ha problem för att utnyttja en situation eller någon annan person, det är däremot ett inlärt beteende. Att kan jag få fördelar genom att spela på vissa saker så gör jag det. Att man mobbar någon annan måste ju inte innebära att man mår dåligt, även om det ju tyder på att man sakner empatiskt förmåga i vissa sammanhang, men det är ju inte samma sak som att mobbaren mår dåligt. //Herr S

  12. frekar06 skriver:

    Jag hittade nu artikeln om att var tredje fall av mobbning utförs av lärare mot elev. Där kan man läsa att i samtliga fall som inkommit till BEO så har lärare och rektorer haft kännedom om kränkningarna. Femtioen procent av lärarna valde att inte reagera alls och sextiotvå procent av rektorerna reagerade inte alls när dom fick reda på kränkningar. Detta är bara toppen på ett isberg antagligen. Herr S. I de fall som går så långt som till BEO kan vi nog förutsätta att det verkligen handlar om mobbning. Sen kan det säkert finnas enstaka fall där krav upplevs som mobbning trots att det inte är det. Varje enskilt fall måste prövas av skolan efter en opartisk utredning. Det är grundläggande i en rättsstat att man kan lita på att ens fall prövas och utreds opartiskt. Eller mera konkret. En anmälan om eller tecken på mobbning ska tas på största allvar och ska utredas och mobbaren skall bli betraktad som oskyldig till motsatsen bevisats. Det är skolans uppgift att ta reda på vad som har hänt och bevisa att mobbning förekommit. /Frekar06 http://www.dn.se/debatt/vart-tredje-mobbningsfall-utfors-av-larare-mot-elev-1.449439

  13. frekar06 skriver:

    Björn. Ett tips: Kolla Uppdrag Granskning på SVT 1 ikväll 20.00. Det handlar om Hem och Skola som säger sig vilja arbeta för en tryggare skolgång och mot mobbning bland annat. Detta får dom mångmiljonbelopp för av bland andra skattebetalarna, men också av flera företag. Men mycket stora delar av de pengar som ska gå till bland annat att få stopp på mobbningen går istället till ett telemarketingföretag. Man har dessutom tagit ut statsbidrag för medlemmar som inte finns. Det avtalet som man har tecknat mellan Hem och Skola och det här telemarketingbolaget innebär att om man skänker en 1000-lapp till Hem och Skola så går 800 kr till detta telemarketing bolag. /Frekar06Se trailer här: http://svtplay.se/v/2202568/infor_27_10_hem_och_skolas_guldar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s