Nollning, ett hot mot de utsatta

Jag har aldrig någonsin förstått syftet eller det roliga med nollningar. Jag vet många fall där förnedrade lekar och annat gått över styr. Jag valde självklart att avstå ifrån allt med nollning att göra när jag började gymnasiet. Det är många skolor som just förbjudit det på skolan, vilket är bra, dock vet inte personalen om vad som sker utanför skolans väggar. Det sjuka är ju också att man blir automatiskt utanför om man väljer att avstå i från endel saker. Kan någon förklara syftet med nollning, för inte kan man lära känna varandra på ett bra sätt genom det? Att få ägg i håret är inget jag förstår mig på. Varför utsätter man sig själv och andra för verkligen planerad förnedring? Det ingen riktigt tänker på att dessa handlingar kan få enormt stora konsekvenser resten av skolgången. Om vi fler går emot grupperna och markerar att detta inte är bra för samhället! Grupptryck är ju sjukt dumt att falla in i.

Här är ett exempel på nollning som gott över styr, en skola som ligger nära min egen gymnasieskola. Rektorn påpekar att alla är delaktiga, ”att vara tyst och inte säga ifrån är också fel”.

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Nollning, ett hot mot de utsatta

  1. mim skriver:

    Nollning kan bli ett livslångt lidande mer eller mindre,då det går överstyrDå det lite skojiga, som det egentligen ska vara ,leder till förnedring.

  2. Om nollning skriver:

    När en kaxig jävel försökte nolla mig med superförnedrande och pushig attityd, markerade jag med att sparka honom mellan benen och ge honom en rak höger. Jag stod stolt kvar med ett leende och sa, nu har vi gjort nollningen och lär dig uppföra dig. Jag hjälpte honom upp från marken till allas förvåning och skakade hand med den chockade. Sen blev vi vänner. Så kan det gå.

  3. Jonesy skriver:

    Min uppfattning om nollning ser inte alls ut sådär. Jag är medveten om att det har varit nollningar som varit allt annat än moraliskt försvarbara, men när jag nollades förra året (för universitetet) så var det allt annat än förnedring som sysslades med. Alla aktiviteter var frivilliga, du valde även själv om du ville dricka alkohol eller låta bli (medtag egen dryck, har man åldern inne är alkohol okej) sen var det lekar och allsång. Jag hade jättekul och det var definitivt ett sätt att lära känna folk i klassen snabbare än man nog hade gjort annars. Nu är min klass en sådan där ganska stor på ca 70 elever… Så alla lärde man inte känna ändå. Men det var ett positivt minne för livet.

    • Björn Hultman skriver:

      Du kan inte jämföra nollning på gymnasiet och med universitetet. Det är två helt olika nollnings sätt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s