Jag har förut varit inne på att barnuppfostran har mycket med mobbning att göra. Att man alltså skulle få det beteendet ifrån sina föräldrar, som kanske slagit barnen och varit dumma. Men en sak till som man kan komma in på är det här med vuxenmobbning och arbetsmobbning. Almedalsveckan diskuterades just detta med arbetsmobbning. Hur ska barn veta hur de ska bete sig om vuxna gör precis lika felaktiga saker? Barn gör inte som vi säger, dom gör det vi själva gör. Det ger inte bra intryck på barnen om vuxna säger att såhär får man inte göra, men gör precis lika dant själv. Det satsas alldeles för lite på dessa stora problem ute i samhället. Nu vid valet hoppas vi på att regeringen ska titta lite extra på detta, när vi fått ett valresultat om vem som ska ta över makten.
Den stora frågan jag nu stället mig till regeringen, hur ska våra barn som ska ta över i samhället, klara sig om vi inte sattsar mer på att de ska ha det bra? Nej, allt handlar ju om pengar, kommun och skola har inte ”råd” att tänka på mobbning och tyvärr ännu mindre med tid. Jag skulle nog hellre må bra och ha dåliga betyg, än att må skit och ha bra betyg. Kanske slutar det med att allt fler har hemmaundervisning, för att överhuvudtaget klara av dagen utan plågor.
Här är ett bra inlägg om hur man särskiljer på barn och vuxnas kränkningar.
Fast måste det kosta pengar att ändra attityder, det är ju vårt agerande som måste ändras, det borde inte kosta några pengar. //Herr S
precis, men tyvärr tänker inte kommun och regeringen så..
Fast har inte enskilda individer sitt ansvar, det kräver ju inte något från regeringen eller från kommunledningen för att de som jobbar i skolan skall ändra sin attityd, det måste väl ändå ligga på skolledningen. Jag personligen tycker det är fegt att gömma sig bakom påståenden om att det saknas resurser och pengar. Att man accepterar något fel handlar inte om pengar utan om ovilja.//Herr S
du verkar inte riktigt förstått mitt arbete och strävan. Jag har aldrig någonsin påstått att det ENDAST är regering och kommun som har ansvar för skolor om detta ämne. Det handlar absolut om rektorer och lärare, lika så huvudmän och liknade. Men en rektor kan inte genomföra tex en föreläsning om de inte får pengar för ett sådant ända mål eller temadagar osv.Hänger du med, det går som ett led, regering, kommun, huvudmän, rektorer, lärare.. Alla är beroende av varann på ett eller annat sätt. Det handlar inte bara om pengar, utan mest prioriteringar, okunskap och oviljan att ta upp dessa problem.Det finns skolor som faktiskt tackat nej för min föreläsning för att jag är för ”dyr” (650 kr), så tro mig, det handlar om pengar också. En annan skola ville ha 2 föreläsningar till priset av en. Man kan inte heller ändra attityd hos eleverna om man inte har temadagar och diskuterar detta, vilken få skolor prioriterar. Att ändra attityder är en svår konst som kräver att man jobbar länge med en sådan sak.Fegt och fegt, det är fegt att inte ens våga se och ta upp dessa problem snarare.
Är övertygad om att du gör ett bra arbete och har inget att säga om det. Men du kan aldrig få mig att tro att en kostnad på 650 kronor är det som avgör om dom tar in dig som föreläsare eller ej. Jag har stora betänkligheter om hur skolan fungerar och hur den är uppbyggd idag. Organisations byggande och karriär tänkande går före det huvudsysslan, lärandet och utveckling av barn. Ta valfri skola och kolla hur stor den av personalen som jobbar som lärare och hur många som jobbar med administration, ställ dig sen frågan om du tycker det är en rimlig fördelning. Är det rimligt med ett så stort antal biträdande rektorer som dom flesta skolor har idag, eller handlar antalet om att enskilda personer vill göra karriär? Lärarförbundet har varit väldigt aktiva när det gäller möjligheten till att lärare skall utvecklas och få bättre titlar och därmed bättre lön, att man inte kämpat lika mycket för att lärare skall få bättre lön i sin ordinarie tjänst är skrämmande.Tema dagar har man ju redan i skolan, att man väljer att inte ha det om mobbing osv handlar ju om attityden hos skolledningen och inte om pengar.//Herr S
Ja, det kan hända att i endel fall handlar det om det du säger. Men jag som är ute i skolorna märker ju också hur deras motivation är till att ta upp problemen. Men hur skulle du tolka deras reaktion när de är jätteintresserad innan man talar om priset för föreläsningen, eller när en skola vill ha 2 st för samma pris?Självklart finns det rektorer som är egotrippade och tänker på sin egen karriär, men i slutändan så får ju dessa rektorer skit för deras beteende. För skolor som arbetar dåligt mot kränkningar blir ju skadestånds skyldiga.Fast just nu är jag faktiskt inbokad på 2 skolor som ska ha utbildning för lärarna. ”Regeringen har också tagit pengar från kommunerna och deras verksamhet – såsom skolan och förskolan. Under det senaste året har antalet anställda i skolan, vården och omsorgen minskat med 25 000.” säger Mona Sahlin i dagens aftonbladet http://www.aftonbladet.se/debatt/article7581182.ab
Jag tror inte heller det handlar om de har råd med 650 kronor. jag tar betydligt mer för en föreläsning och det är sällan som skolor säger nej för att det är för dyrt. Det är många faktorer så påverkar. Kunskaperna hos den som föreläser.TidOviljaFörståelseSedan kan ju aldrig en föreläsning ändra en skola. Det måste finns ett mycket bra arbete innan.Sedan tycker jag att det ska finns k´tydliga regler för vem som får föreläsa i ämnet. man måste ha kunskaper så att man inte gör det värre. Möte allt för många som säger att de haft en föreläsare innan som gav noll därför vill de inte bjuda in en ny. Så välutbildade föreläsare är mycket viktigt! Det måste finns mycket mer än egna erfarenheter av mobbning. Jag hoppas att skolministern stramar upp.
Det får dig att låta som om jag skulle vara en dålig föreläsare. Jag har mycket goda referenser och ingen av de hittills 18 skolorna har varit missnöjda, så tro mig, jag har mer kunskap än vad du tror. Jag har dessutom bra kontakter med forskare och såna som jobbar heltid med mobbning. Men självklart stämmer det du säger, att det är viktigt att föreläsaren är bra och ger bra resultat.Det är låångt ifrån hela föreläsningen som grundar sig på mina egna upplevelser. nämligen bara 20 min är ifrån mitt eget liv..av 1 timme.