Modebloggar förstör samhället!

Ja, precis så är det, ser man inte bra ut då är riskzonen att bli mobbad stor. Alla dessa modebloggar förvärrar allt, en stor del av alla bloggar som finns är om mode. Jag rent av hatar dessa bloggar, det ger inte bra intryck på tonåringar och andra som ska leva i detta samhälle framöver. Vad är detta för trams att blogga om vilka kläder som är inne? Patetiskt och dumt! Allt fler tjejer börja sminka sig redan i mellanstadiet, det är sorligt. Att vara som alla andra, press, ideal, grupptryck, jag avskyr det! Det strämmande är ju att alla gör lika dant som andra, startar bloggar osv. Vi måste våga vägra vara som alla andra, va dig själv! Annars kommer vi aldrig kunna förbättra mobbning om man inte har ett gott intryck på samhället. Det handlar om att förebygga mobbning innan det uppstår, därför måste vi börja i rätt ende.

Sätt gränser som förälder, detta är okej och detta är inte okej för era barn att göra. Få dina barn att förstå att den är fin precis som den är, utan smink och märkeskläder. Vi är ju inte robotar som har kläder på oss, utan vi är faktiskt människor med inre betydelse, med känslor och personlighet. Min idol skrev en gång en låt som heter 1:a gången, som handlar om att man inte ska ha så himla brottom med att bli stor och vuxen, utan att man ska vara barn så länge som möjligt. Om man tänker på hur länge man ska leva, så är barndomen en ytterst liten tid av livet, men också den viktigaste för att bygga upp resten av livet på. Vi hinner ändå göra allt det där som man vill göra. Börja inte festa och dricka för tidigt, det kan få stora konsikvenser senare.

Här är en artikel i DN serien när samhället sviker, som handlar om föräldrarnas relation till sina barn.

Jag har precis varit och pratat med min kommun och tänkte höra om dom hade någon möjlighet att hjälpa mig att få fler skolor intresserade. Det besked jag fick är så frustrerande och förbanat dumt att jag inte vet vart samhället är påväg. Dom menade på att det finns ingen högre makt än rektorn i kommunens skolor och rektorerna tar inget ansvar alls. Alltså står man där som ett fån som en ond cirkel och ingen vill eller kan göra något åt detta mer än rektorerna själva. Det borde finnas någon i varje kommun som kunde styra över rektorerna och kunna säga åt på skarpen att de ska öppna ögonen, ta sitt ansvar och göra något åt detta. Vi alla vet om att 90% av alla skolor, jobbar extremt dåligt med ämnet och ingen makt finns mer än hos rektorn själv, som bara sitter där på sin stol och blundar medan barn/unga mår så dåligt att de inte ens vill leva pga mobbning.

Imorn är en viktig dag, nämligen föreläsningsdag inför 6-9:orna på en skola. Jag återkommer om hur det gick och bloggar därför på eftermiddagen!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

25 kommentarer till Modebloggar förstör samhället!

  1. mannen som visslar skriver:

    Jag kommer ihåg den gamla tiden. Jag fick tillverka pilbågar då och då. Biznizat med plastindianer kompisar emellan och världen verkade så stilla och så evig. Julen handlade om stämning och inte saker. Var tog dofterna vägen? Sann stillhet av känsla? Allt handlar om hets och jakt idag. Precis som om livet inte räckte till eller som om hela världen håller på att bli galen. Allt förgiftas och hetsas fram. Hets, hets och ännu mer hets. Jag har följt din blogg ett tag men aldrig kommenterat. Du är vettig och rakt på sak. Fortsätt. Best regs

  2. micka skriver:

    Jag ser inget fel i modebloggar. Mode är ett väldigt stort intresse hos många, det är en slags konst. Vi människor kommer alltid älska saker. Det vi måste lära oss är att det inte är sakerna som gör oss. Jag älskar kläder, skor och smink. Men jag mår lika bra när jag går i mjukisbyxor och linne. Och alla får ha på sig det de vill utan att jag lägger mig i. Jag kollar gärna modebloggar för att det är kul och man får inspiration. Mitt intresse för kläder och smink kom ganska sent, när jag var typ 17. Så jag hade redan min självkänsla och det på plats och har aldrig identifierat mig i just kläder och sånt. Jag måste inte ha som alla andra. Det är sorgligt att så unga (barn) ska börja sminka sig för att de känner sig annorlunda annars. Helt absurt. Men ser inte något fel i bloggarna…det är som att typ ingen ska få ha och Iphones eller fina bilar för det skapar ett ha-begär hos alla andra. För det är så det här samhället är just nu, man ska ha EXAKT samma som alla andra, eller bättre, annars är man inte cool. Och det är den känslan vi måste jobba mot.

  3. Linnea skriver:

    Hej håller inte med dig alls av många anledningar. Ditt inlägg gjorde mig mycket irriterad! Skrev ett inlägg på min blogg om detta så du är välkommen att läsa detta och vid lust även kommentera, är öppen för att diskutera.

  4. Kimgren skriver:

    Vore det inte tråkigt om alla var stöpta efter samma form. Vissa gillar mode och andra gillar annat. Vore det inte rätt tragiskt om alla skulle diktera utifrån sin egen bild av hur det förhåller sig. Skulle det finnas något kvar att göra på vår jord? Själv växte jag upp med OKEY och veckorevyn, två tidningar som fått ta sina slängar genom åren. Men inte satt jag upp mina idol posters medan jag lät de vassa kanterna penetrera mina handleder för det. Inte sminkade jag mig heller för något speciellt ideal, utan för min experimentlustas skull. Det var roligt att vara barn, och jag blev inte vuxen i och med min första clownsminkning. Visst kunde det vara jobbigt när folk hade råd med modekläder men här måste vi tänka till lite. Det kommer alltid att finnas människor med mer pengar. Allt annat är ett detaljstyrt kommunistiskt samhälle, där få sätter normen för flertalet. Kan vi inte hålla med om att folk förmodligen mår mycket mer dåligt i ett sådant samhälle, där människan inte får utnyttja sin fulla potential. Eftersom att det inte fanns tillräckligt med pengar i familjen så fick kreativiteten råda. Och i förlängningen kunde jag vara nöjd med min ”egen” stil, samtidigt som jag idag är mycket duktig på att handskas med pengar. Något som bortskämda barn sällan blir. Men låt oss experimentera med din tanke. Vi förbjuder alla modebloggar eftersom att du tycker att det kan leda till mobbing. Jag tycker att vi förbjuder för stora fotomodeller eftersom att de normaliserar fetma, vilket faktiskt leder till en för tidig död. Niklas tycker att Johnny tycker att Jenny tycker att ( Annat kvinnonamn för att jämna ut det) tycker att det är fel med kvotering. Låt kreativiteten flöda.

  5. Björn Hultman skriver:

    Trevligt med en diskussion, är ju precis det som är meningen med inläggen på bloggen, skapa debatt. Men så länge inte mode personerna kan hålla sig till att alla är olika och även om man inte har ”rätt” kläder eller ser ut på ett vist sätt, så måste vi tänka att vi alla är lika mycket värda. Det handlar om modets syn på samhället, kan vi hålla det till gränserna att acceptera varje inivid för den dom är och inte för den som den ser ut att vara. Då är det okej att ha mode, men tyvärr håller väldigt få dessa regler.

  6. MissPloo skriver:

    Mode blir vad man gör det till. Vissa följer det slaviskt medan andra bara får ideer och utvecklar det till sin egna stil. Jag tycker att modebloggar är intressant för att man får ideer och tips sedan kanske man inte tycker om alla ideer, Man tar det man tycker om och blandar det med egna ideer och vips har man sig egen stil. Mode behöver då inte vara något negativt. Men det som är svårt med unga är att de flesta inte tycker om att sticka ut och vara annorlunda, de flesta vill smälta in i mängden och inte bli mobbade. Då kanske de följer modet med rädslan att annars ”sticka ut i mängden”.Det viktiga är då inte att ”ta bort modebloggarna och hela modet i sig självt” utan lära ut att man får ha på sig vad man vill och att mode kan vara en bra inspirationskälla.

  7. Tölt skriver:

    Håller helt och hållet med dig.Självklart förvärrar en del modebloggar mobbning.Det finns unga människor som inte har råd att följa modet, ochdet finns de som inte vill följa modet.Eller de som vägrar bära märkeskläder på grund av tycke och smak.Varför inte låta äkta människor synas mer i bloggaroch media, ärliga och osminkande.Varför låter man inte dem få mer plats. Vartenda foto ska retuscheras, vartendanaturlig skönhet ska utplånas. Anpassa modet efter människor och ge demutrymme för individualitet.

  8. Liah skriver:

    Jag håller verkligen med! Jag kan även se att många modebloggar leder till anorexiakomplex hos många idag. (Talar av erfarenhet) Att gilla mode och shopping ser jag ingenting fel i, men vad jag tycker illa om är den stora komplexen det skapar. Man ska se ut på ett visst sätt, ha en viss kroppsbyggnad, bära en viss typ av kläder, etc. DET HATAR JAG! Jag har ingenting emot att man bloggar om att man gillar mode, men jag hatar verkligen att man bloggar om vad som är ”senaste modet”. Nej usch. Jag föredrar att ha en lite egen stil och gillar inte att folk ska vara ytliga. Vad jag också irriterar mig på är att modellerna idag sällan får se naturliga ut, bilderna är oftast manipulerade och till råga på allt är modellerna långa och jättespinkiga. Än en gång jättebra skrivet, älskar den här bloggen och håller verkligen med dig om allting du skrivit hittills.

  9. neemees.com skriver:

    Jag ger dig stor stöd bakom ditt arbete.
    Jag är som du vet, själv en bloggare, och ibland kommer det ”dagens outfit” med bland inläggen.
    Min blogg är egentligen ingen modeblogg. Min blogg handlar om mitt liv och en stor del är att testa saker och ting.

    Jag är som du vet, en ung styvmor. Min styvdotter ligger väldigt nära mitt hjärta och hon är idag 12,5år. Hon är som du beskriver totalt inne i vad modebloggare har på sig, märkeskläder, smink och så vidare. Jag anser precis som du att det kan vara skadligt att tro man kan leva som den personen i bloggen. Jag tror du syftar på den grupptryck som härjar i skolan när man inte har rätt plagg eller märken på sig, rätt?

    Och får man inte eller har annan anledning till att inte kunna ha på sig dessa saker, blir man mobbad och utanför.

    Jag kastas mellan att hålla ställning mellan att det är fel på samhället, media,bloggar m.m.
    Och så står det mellan att det inte alls är fel på dessa.

    Jag vill att man även arbetar med att stärka ungdomar till att verkligen våga vara sig själva. Den enklaste lösningen tror många är skoluniformen.
    Men jag har besökt skolor utomlands som har skoluniformer. Och det är inte bättre.

    Det är insidan som ska vara stark i ungdomar. Och givetvis även vuxna.
    Det anses vara genetiskt att människan gärna vill smälta in och ”vara med” eftersom vi anses vara flockdjur.

    Att bli mobbad beror på många olika faktorer. Det kan vara kläder, utseende, hobby med mera.
    Det viktigaste är ju fortfarande inställningen hos personen som blir retad. Det är A och O att personen blir stark i sig själv. Sedan är det A och O att omgivningen som innehåller kamrater och lärare ger rätt stöd.

    Det var någon som sa till mig att det inte var fel på media och reklam för att vilseleda barn och ungdomar. Det räcker att man tar med sitt barn in i en livsmedelsbutik så vilseleds man redan där. Jag tycker den personen har helt rätt.
    Tyvärr kommer inte produkterna utan en snygg och beroendeframkallande förpackning. Psykologi för att tycka om den produkten mer än det andra.

    Så oavsett märkeskläder, media, reklam, bloggare och annat som jinglar positivt om sig, kan det stås emot genom att bara vara sig själv.

    Efter att själv i lågstadiet varit en av dom populäraste tjejerna i min årskurs till att byta skola och helt plötsligt vara den som blev mobbad, har man sett allt från båda vinklar. Med en betoning på att jag inte själv har mobbat.

    Tillslut sket jag totalt i det. Min familj och jag reste otroligt mycket, kanske fem sex gånger per år. Och det gjorde att jag struntade i att jag var mobbad. Den kille som mobadde mig varenda dag, snodde min mobil, brände upp min skolväska och dränkte min maskot i toaletten. Den killens föräldrar gick jag själv till och berättade vad deras son utsatt mig i över två år. Jag var trött på detta och orkade inte anpassa mig mer.
    Som sagt så reste jag väldigt mycket och anser att ” jag reser så mycket att jag inte har ork att anpassa mig och smälta in för varje destination. Så jag beslöt mig för att vara mig själv och stå för det”.

    Det fungerade för mig…

    Anledningen till att man oftast inte får stöd när man blir mobbad är för att omgivningen som vet och ser, inte vågar. För då kan dem hamna i samma sits…

    • Björn Hultman skriver:

      Tack för det långa och fina inlägget!

      Visst är det inte bara media som gör att samhället ser ut som det gör, men jag ville med detta inlägg ta upp EN av alla orsaker till det hela. Som du ser är hela bloggen full av olika synvinklar och som tar upp alla olika orsaker till varför samhället ser ut som det gör.

      Absolut, vi alla har rätt att vara den vi är utan att bli kränkt och utsatt. En mänsklig rättighet som vi ska ta vara på.

  10. Thebrokenhearted skriver:

    Är man ”sig själv” som det så klyschigt heter så LÄR man bli mobbad förr eller senare om man inte är /klär sig som resten av ”normen”.Så är det.Mobbad oxh utanför.Jag tror människan prioriterar ”vänskap”/att blu accepterad av gruppen osv än att ”vara sig själv” i bokstavlig mening,

    • Björn Hultman skriver:

      Med den inställningen du har, så kommer man inte långt på det. Vi måste acceptera att alla är olika, men är ändå lika mycket värda. Går du inte din egen väg, vems liv lever du då? Knappast ditt eget. Det är ju vi alla som gemensamt kan förändra den där attityden. Frågan är ju, vem är det som har mest problem, är det den som går sin egen väg eller den som inte kan acceptera att en del är modiga nog att gå sin egen väg? Den andra frågan, är det verkligen riktiga vänner i gruppen då?

  11. Thebrokenhearted skriver:

    Ska man ha gå efter ditt resonemang borde vi alla gå i skoluniform jämt och ständigt för inte lan man väl känna press eller bli mobbad då?Mobbning är så mycket mera än bara det ytliga även om vi säger att huvudpersonen har de mest ”häftiga” och trendiga kläderna,kanske tom före alla andra gällande trend så kan mobbarna alltid hacka på hur de ANSER huvudpersonen är att denna inte beter sig ”normalt” eller är allmänt ”konstig”.

    Så du på ett sått är du bakom flötet genom att lägga skulden ENDAST hos modebloggarna i så fall är det bättre att lägga ifrågesätta själva människans ytliga ideal och normer och kommerslismen.Men på ett sätt kan du ha en poäng gällande utseendefixeringen men som Linnea skrev så kan mode vara mer än designer utan hur man som sagt kan också ÄVEN kombinera outfit i budgettklass likväl.Det är det som en del kanske inte alltid förstår att bara för något är desingerplagg behöver det inte alltid faktiskt vara estetiskt tiitalande utan det handlar ju om HuR man bär tex kjolen och vad man matchar den med vare sig det kan vara budget,mellan pris eller lyx.

    • Björn Hultman skriver:

      Självklart får vi inte bort mobbning genom att använda skoluniform, då har vi även tagit bort rätten till att eleverna får vara sig själva, vilket inte är okej. Men jag förstår inte vart i texten du tolkar att jag skulle skylla på att modebloggarna är själva orsaken, vad jag minns så skriver jag att det KAN VARA EN DEL AV ORSAKERNA, det vill säga absolut inte den enda orsaken till det hela. Med mina texter är det meningen man ska börja fundera på saker som är självklara i vardagen att det finns runt omkring oss. Det är när vi börjar ifrågasätta normer, attityder och vågar gå våra egna vägar som vi i slutändan kommer minska mobbningen. Samtidigt måste man ju såklart lära andra att de har en mänsklig rättighet att välja själva typ av musik, kläder osv och att de har rätt att inte bli kränkta för det valet de gör.

  12. Thebrokenhearted skriver:

    RIKtIGt mode är ju konst,så man kan ju faktiskt snarare vända på det pch säga att det kan vara nog troligen möjligtgt att ”hipstern/trendsettern’ blir mobbad just för att han/hon tar mode på en HELT annan nivå än vad som anses till ”mainstreamnormen” tex Anna Del Russo,chefredaktör på japanska VOUGE hon blev tydligen retad/mobbad av sina ”kamreter” för hon hade ett parply med sig fast det inte regnade men hon tyckte att den hörde i all fall ihop med resten av outfiten.

  13. Thebrokenhearted skriver:

    Mobbare kan ALLtID hitta någon liten brist hos huvudpersonen sen om det handlar om att de inte har ”rätt” sorts designer eller märke till plagg eller att att huvudpersonen har faktisktiskt ”de rätta statusjeansen” eller vad det kan vara det verkar inte spela så stor roll.”Sticker personen ut” varae sig som person eller klädval kommer som sagt mobbarna alltid,alltid kunna hitta något.För vi är väl knappast perfekta?

    • Björn Hultman skriver:

      Håller med dig, vill mobbaren hitta fel på någon, så gör den det. Det är därför det är så väldigt viktigt att jobba med dessa saker tidigt i form av värdegrund och attityder.

  14. Thebrokenhearted skriver:

    Men det är ju så.Om du inte tror mig Tycker du jag ska nka exempel och bevis för att det faktum är så det ser ut i samhället vare sig du eller jag vill egentligen såklart har nog svårt att acceptera det.

  15. Thebrokenhearted skriver:

    Jag har inte sagt att jag är så men jag är ju människa trots allt och har lärt mig genom åren hur männniskor tänker/resonerar.Om det är okej eller acceptabelt är en HELT annan fråga. Som sagt vare sig du eller jag har svårt att accetera hur världen och samhället fungerar så är det tyvärr så människor fungererar,lite som en annan skribent här beskrev om butik och förpackning.Faktiskt väldigt mycket utav det i ärlighetens namn.

    Men det är sant.Det har du faktiskt en poäng i om vem det faktisktär som har mest problem med det och om riktiga vänner.

    Nej,det klart men är man i rätt aå ganska ung och senisitiv ålder så tänker nog inte alla på det utan i den sensitiva åldern är det sociala bland ”viktigaste” och vara ”udda” och ”forever alone” är nog det sista man vill vara.

  16. Thebrokenhearted skriver:

    Men då måste ju och inte bara några få stycken försöka ”förändra” på det för om de som faktiakt som du sa är modiga nog och ”gå sin väg”,sitt race så som du nog tidigare sagt bör de uppmuntras i stället för att bemöttas av eventuell utanförskap,mobbning bli kallade för ditt och datt and so on bara för de inte ”rättar sig efter mainstrem” och även för att andra som överväger samma inte ska bli avskräckta ifrån att de ska bli mobbade och kränkta de också.Det klart få kanske har eller ens får modetet då.

    • Björn Hultman skriver:

      Helt rätt, fler måste gå emot strömmen, fler måste acceptera att alla är olika. Det är just därför jag sprider kunskapen och jobbar med det jag gör. Påverka andra till att tänka om. Börjar en tänka om, börjar i sin tur fler göra det.

  17. Thebrokenhearted skriver:

    Din rubrik främst och hållet men även den kritik du verakde rikta mot modebloggarna.

  18. Brokenhearted skriver:

    Om man låter bli att läsa inlägget och går endast efter rubriken kan det tolkas som så att de är ”syndabockarna”,men visst sådana höra ytliga ”dissarlistor” kan jag såklart förstå om du riktar kritik mot,de om något kan absolut vara början till mobbning (”asså huur efter får man va de sär skorna är ju soo last year”) .Men är det de personligen vi ska rikta mot eller samhället i sig?Inte för jag vill försvara elakheter eller men i grund och botten handlar det om att vi är människor som vi bli hur klyschigt det än må låta bli accepterade och älskade,sedan om det är bra atthänga på skocken och strunta i sin personliga smak vad man egentligen tycker utan att tänka på vad ”alla andra tycker” är ju en annan fråga i sig.Inte för jag kanske kan eller vill tro på det men som någon tidigare nämnde så om man ska tro på sådant så har det inte med att göra hur själva människan funkar med att visa vem som har mest ”status”(vilket mode helt klart gör ju men även annat också som tex iPads,expressomasikn,hemmabiosystem etc),att det är enligt din teorio och vision att människan skulle göra detta av ”överlevnad” precis som pågeln eller vilken fågel det var som ”blåser” upp sig för att bli mera attraktiv,kanske lite random jämförelse men är det endå det inte handlar om om man skall tro på den vision och tron du har på livet?

Kommentera

