Felen som lärare gör i skolan

För att klargöra hur många brister och fel lärare oftast gör, tänkte jag ge punkter på detta. Tänk på att det är generellt, eftersom endel lärare är bättre än andra.

  • Samtalar i grupp med mobbaren, offret och lärare, det rätta är att de ska ha samtal enskilt med läraren, aldig tillsammans
  • Lärare förnekar mobbning, det kan man aldrig göra eftersom det är offrets synvinkel man ska titta på, känner den sig utsatt, är den det.
  • Läraren glömmer bort hur viktig medlöparna (mobbarens kompis) och publiken är i mobbning
  • Dom tar över ansvaret till andra, ”nej, jag har inte hand om det, du ska gå till den personen, han vet mer.”
  • Läraren kan favorisera elever, vilket kan skapa problem
  • Läraren gör att eleverna själv får välja vilka grupper de ska jobba med, läraren bör välja och även se till så att gruppen sammarbetar ordentligt
  • Läraren tror att det räcker med att säga att eleven gör fel, ”fy fy” istället för att förklara innebörden i vad den gör och konsikvenser.
  • Läraren ska vara aktiv som rastvakt och ha uppsikt över skolgården, inte stå och snacka med kollegor

Jag har nu kontaktat fler skolor, de är i Uppsala län, som jag inte gått igenom förut. Nu är det ju lov, så får se om någon svarar nästa vecka på intresset.

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Felen som lärare gör i skolan

  1. Ann skriver:

    Håller med om vissa punkter angående vad läraren gör fel… Men två punkter reagerade jag på. Den första är att du skriver att det är fel att läraren lägger ansvaret på andra personer. Jag läser till gymnasielärare och gått en kurs om hur man samtalar med barn och ungdomar som far illa. I kursen tar man upp hur viktigt det är att få eleven att gå och prata med en psykolog eller sjuksystern! I grund och botten är vi lärare utbildade för att lära ut men när en elev mår dåligt så kan det antingen stjälpa eller hjälpa att läraren lägger sig i. Det viktiga är att läraren SER att en elev mår dåligt och blir mobbad… Men för att eleven ska få hjälp så måste läraren få eleven att våga gå till psykolog och prata ut med psykologen! Eleven måste få psykologisk hjälp för att ta sig igenom trauma som mobbning. Vi lärare är inte utbildade människovetare eller beteendevetare. Så visst, det är fel om läraren säger att det är inte mitt ansvar eller gå och prata med en annan lärare. Det är viktiga är att läraren ser och berättar för eleven att han/hon ser och uppmärksammar problemet och vill hjälpa till!Angående grupparbeten. Som lärare får man klagomål oavsett om läraren bestämmer grupperna eller eleverna gör det. Men grund och botten så måste elever lära sig att ta ansvar och kunna samarbeta med olika människor. Självklart ska läraren ha kontroll och se till att alla faktiskt samarbetar och bidrar med något. Men eleverna måste få chans att själva få välja grupp blandat med att läraren bestämmer ibland.

Lämna ett svar till Ann Avbryt svar