Medlöpare och mobbare funkar inte att ha i samma sammanhang. De får inte vara i samma klass med varann, därför måste man splittra på dom. Jag har tidigare berättat att en mobbare jobbar aldrig ensam, utan har medlöpare dom elever som gör det mobbaren säger att de ska göra för att vara taskiga. Om man splittar gruppen, minskas mobbningen ganska rejält, en mobbare är betydligt svagare själv än med sina vänner. Det är ju också såklart jätteviktigt att säga ifrån om man är en medlöpare att detta man gör är fel. Ni märker nu hur svårt och stort problemet är, för vi har 4 parter offret, mobbaren, medlöpare och åskådare de som ser på men inget gör under en pågående mobbning. Någon av dessa måste man väl ändå upptäcka, så blind kan man ju bara inte vara, eller? Tyvärr är alla helt blinda i samhället idag… Man serdet man vill se!
Det är allt fler äldre lärare som går i pension, som har en annan bild av mobbning än yngre. Detta kanske kan leda till att mobbningen minskas och yngre lärare har generellt mer kunskap om ämnet än äldre. Det finns även lärare som väljer att utbildas extra på just ämnet, med extra kurser än det som finns i lärarprogrammet (vilket egentligen borde vara obligatoriskt). Jag känner rätt många som utbildar sig till lärare och jag hoppas alla tar tag i problemen som finns i skolorna.
Bra inlägg!