Jag är precis hemkommen ifrån min första skolföreläsning inför elever i klass. Min första föreläsning under dagen var inför 6 års – 3:an, det gick bra och alla satt tysta och var intresserade. För att få folk att förstå innebörden av mobbning, tog jag upp allvarliga saker enligt läraren, för allvarliga tyckte dom. Det är svårt att förhålla sig till mindre elever, jag tycker inte det är rätt att undanhålla viktig info om vad mobbningen kan få för följder. Kanske var det dumt, kanske behövdes det bryta isen om att prata om ätstörningar och såna saker. Enligt lärarna var det dumt att jag tog upp det. Men lärare kan ju vara märkliga ibland. Men vad säger man, man lär sig av sina misstag, nu vet jag ju att jag inte ska ta upp sånt..
Sen var det dags för 9:orna att lyssna på min föreläsning och där har vi en kanon bra klass, som verkligen var knäpptysta istort sett hela tiden. Det märktes att de tyckte det var intressant. De ställde inte lika många frågor, vilket jag tolkar som att de förstog de mesta. Efter den föreläsningen var det lunch, sen endast 1 föreläsning kvar. Det var inför 4-6:an och det var dom som ställde mest frågor. Jag blev bemöt väldigt bra och det kändes som jag fick fram mycket i det jag sa, eftersom jag alltid avslutade med att fråga vad de hade lärt sig.
Jag hade kanske förväntat mig fler kommentarer och reaktioner ifrån fler lärare, än vad jag fick. När jag var påväg hem fick jag ett samtal om en annan skola, som var intresserad. Det var för lärare jag ska föreläsa för i deras skola. De krävde referens ifrån en annan skola, så jag gav ju såklart dagens skola som referens och min handledare för min temadag. Nu har jag ju iallafall en skola som referens, som jag tidigare inte hade. Allt hänger ju på att dom tyckte det var en bra föreläsning, så att de inte bara tar upp detta med att jag pratade om ”för” allvarliga saker.
du ska verkligen ha cred för det du gör! grymt jobbat! =)
Jag håller med Kristina, fantastiskt bra jobbat!Jag är lite nyfiken, vad svarade barnen/ungdomarna på frågan om vad de lärt sig? Hur tänker du lägga upp det för lärarna? De är kanske de som verkligen borde lära sig, så de har vett att ingripa.
Förresten, jag är nyfiken på en sak till. När du höll föreläsningen, fick du någon känsla för vem i klasserna som blir mobbad och som är mobbare? Märker du det på något sätt när du pratar om ämnet?
dom flesta lärare gör inget alls.. såklart dom ska säga att du pratar för allvarligt.prata om för alla att lärarna inte gör nått kanske..