Relation med lärare och elev

Det är viktigt att ha en bra kontakt mellan lärare och elever. Detta kan man förbättra genom att minska antalet elever i varje klass, att ha 30 elever och en lärare är väldigt dåligt. Det är viktigt att kunna skapa förtroende mellan både läraren och eleven, får då kan man berätta mer för läraren. Jag tycker även det borde vara självklart att minst en lärare är ute på rasten, för att kunna upptäcka och undvika mobbning. På förskolor är det 3 lärare ute varje rast, vad skulle vara skillnad? Ungdomar kan hitta på minst lika mycket som en 4 åring och vara mycket elakare.

När det gäller min relation till lärare var den relativt bra i låg och högstadiet, men i mellanstadiet var den inte speciellt bra. Jag märker även skillnad på det, eftersom mobbningen faktiskt var grövre under 4-6:an. Jag hade inget förtroende för lärarna under den tiden, därför blev det allt svårare att stoppa det. I 6:an hade jag en extremt sträng lärare, så ingen vågade säga något till honom, därför blev det ännu svårare att stoppa det. Jag var livrädd att prata med honom om sånt. Jag trodde väl bland annat att han skulle ge skulden till mig eller något sånt. Nej, en god och bra relation till läraren ska elever ha, man ska kunna prata allvar samtidigt som det är lite humor i luften.

Jag måste säga att större delen av skolan har brister, vilket gör att det också blir svårare att upptäcka och stoppa mobbning. En total makeover på de svenska skolorna vore väldigt bra. Dels ska man planera antalet elever i klasserna bättre, man ska ha minst 1 lärare ute på rasten, man ska undervisa aktivt i ämnet vänskap och mobbning, man ska inte redovisa i helklass, man ska se över hur man delar in grupparbeten och en lärare får inte favorisera någon elev!

Igår gjorde jag manuskort till min programledarroll på temadagen ”Vem bär ansvaret?” Jag blir lite irriterad på folk som tror de kan komma 1 vecka innan och bestämma om de ska vara med eller inte och ger besked. Det var därför jag var i god tid till folk jag ville ha med på temadagen, för att jag ville få ett klart besked tidigt. Det fattar dom tydligen inte..! Detta kräver planering och inget man kan bestämma på kort varsel. Temdagen är redan planerad fullt ut, förstår dom inte det?

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Relation med lärare och elev

  1. Somligt skriver:

    Så rätt och samtidigt så långt ifrån hur det ser ut idag. Med tanke på att det i dagarna sägs upp ett stort antal lärare är det inte svårt att önska sig att fler vuxna gjorde ett besök på närmsta skola. Vardagen för våra barn/ungd är i många, allt för många fall inte alls den vi önskar våra barn. Dags att sluta stoppa huvudet i sanden … barn gör som vi gör – inte som vi säger till dem att göra!Önskar att jag kunnat vara där, se och höra …ta del av din föreläsning!!/Fröken-Somligt

  2. DagStjärnan skriver:

    JA det borde alltid vara lärare ute. Men det är viktigare att dricka kaffe på rasten.BS:Tack Björn.Masken har jag haft sen jag var barn. Idag är jag vuxen (37) Men jag kan inte få av den. Frågan är om jag vågar/vill ta av den.Någon att prata med? *hmm* Bloggen pratar jag med. O mina dikter/skriverier i datorn.Kram

  3. DagStjärnan skriver:

    BS:njae det beror på hur man ser det.Jag klagar dock inte på det.Kram

  4. bengt skriver:

    jag vill tala om en sak .fick stå i skamvrån för att jag stammar.läraren har förstört hela mitt liv.ha en bra dag KRAM

    • Björn Hultman skriver:

      ja, skamvrån var lite mystisk synd de hade förr. Tycker det nästan blir omvänd situation, att eleven då blir kränkt.

Kommentera

