vad är en riktig vän?

Idag på terapin pratade vi lite om min bild av vänskap. Min syn är att en rikig vän ska man kunna träffa lite då och då, kunna prata om allt, kunna trösta och göra roliga aktiviteter med. Min psykolog tänkte att jag kanske har/haft för höga krav på mina vänner. Det ligger ju säkert något i det, eftersom jag aldig haft någon riktig vän på det sättet. När man var liten hade ju alla en bästis, men jag hade ju aldig någon sån. Det är nog en följd av det som jag faktiskt har lite höga krav på en riktig vänskap ska vara på ett ungefär.

Skolan ska:  ta tag i problemet så fort man ser/märker det, det är viktigt att rätt personal informeras, dvs klassföreståndaren i rätt klass, all personal är skyldig att ingrippa direkt. Att dockumentera steg för steg händelsen är mycket bra, vilket också kom en lag till att man är skyldig till det.

Den som mobbar, förstår varken vad den gör eller följderna och där ska man informera och berätta vad som händer. Att sätta en gräns om vad som är okej och inte okej ska man göra. Om ett gäng säger att det bara är på skoj, så ska personalen berätta att den inte uppfattar det som att det är skoj. Det är också viktigt att personalen inte bara passerar när någon säger fula ord och trakasserar. Man ska inte ta upp mobbningen direkt i klassen inför alla andra, det blir en utsatt och jobbig situation.

Anledningen till att man inte ingripper är att man är rädd att göra fel, man vill inte göra händelsen större och svårare. Alla skolor bör ha någon form av grupp/verksamhet som enbart jobbar med att stoppa mobbning. Dessutom ska det finnas kamratstödjare i varje skola, som alla kan vända sig till. En kamratstödjares uppgift är att vara som extra ögon, att se mobbningen där personalen inte är.

Elever: ska tala om för någon vuxen att den sett en händelse som inte är okej, det kan ske anonymt om man vill. Man kan även protestera över mobbarens makt. Man kan även prata med offret om hur den upplever situationen och att man vill/kan hjälpa den. Att visa att man bryr sig är viktigt. Ser man att någon äter själv i matsalen, sätt dig vid den. Man behöver inte säga så mycket, viktiga är närvaron.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till vad är en riktig vän?

  1. Tojjan skriver:

    Vad vänskap är och hur den ska/bör vara är så oerhört komplext. Jag tror att vi möter människor och blir vän med dem av olika anledningar. Vi har ju oftast ett ganska stort umgänge av (ytliga) bekanta, och ett fåtal vänner. Av vännerna är kanske en eller två riktigt sanna vänner. Jag känner med dig när du beskriver att du saknat en vän genom alla år. Dock tror jag det är bra att du med hjälp av din psykolog får reflektera över hur just din bild, och dina förväntningar, på en vän är. Ibland får vi kanske sänka kraven, mötas halvvägs och inte sluka vänner som kommer i vår väg… Jag har lätt för att ”ta in” människor och kanske till och med gå upp i dem aningen för mycket. Och det mår ingen bra av, eftersom ingen orkar hålla en intensiv relation vänner emellan, konstant. ”Vänner ska knytas till dig för att du respekterar dem. Du ska få lika mycket som du ger. Vännerna ska kunna backa av när du blir för stridig, men stötta när du är på väg att falla.” Detta skrev en elev i år 9 på frågan om hur han ville att en vänskap skulle fungera och vara. Jag tycker hans beskrivning är så fin och ärlig. Till saken hör att killen haft en tuff skolgång där utanförskapet ständigt var kännbart. Oj, vad jag pladdrade på. Förlåt om jag bredde ut mig. Ville bara skriva från hjärtat =)//mvh Tojjan

  2. Jasmine skriver:

    Det är sorgligt att de vuxna inte griper in, när det är de som ska vara en förebild för barnen/ungdomarna.På de skolor jag har gått på, så har ingen lärare ingripit, även fast de såg och visste vad som pågick.De borde skämas!Vad kan hända de vuxna om de ingriper?Kanske inte så mycket, vad vet jag..Men det kan bli bättre för den utsatta och även möjligtvis för den som mobbar.Så varför tveka om att ingripa, det är väl en självklarhet att man ska göra det..eller?För mig är det så iaf.Jag skulle verkligen vilja komma och lyssna på dina föreläsningar, du skriver så bra.Så jag kan bara tänka mig hur bra du berättar!

  3. Thebrokenhearted skriver:

    Jag håller faktiskt med Tojjan lite.Det låter mera som du beskriver hur en kompis eller ”ytliga bekanta” ska vara.Tvärtom om jag förstått det rätt så kan en vän vara någon du i te pratat eller träffat på länge och endå kan man prata sm det inte vore något konstigare än det och att den finns där förr en,inte bara säger det utan bevisar det också.

    • Björn Hultman skriver:

      Jag tror inte på att äkta vänner är några som finns där utan att man behöver umgås eller snacka ofta med dem. En bra vän umgås man ofta med, båda gillar att umgås med varandra, båda mår bra av att umgås med varandra och båda kan snacka om det mesta för varandra, båda hör av sig ungefär lika ofta till varandra så det inte bara är den ena som hör av sig. Tro mig, jag har haft flera sådana ”vänner” du beskriver, som tar mig förgivet att jag finns om det behövs men hör väldigt sällan av sig och som man umgås med några gånger per är, är det verkligen vänskap? Det är när man tar varandras relation förgivet som det är farligt och som kan leda till att relationen rinner bara ut i sanden.

  4. Brokenhearted skriver:

    Jag håller inte med dig.Jag tror du har faktiskt för höga krav på hur en vän ”bör vara”!Men för att ta ett exempel med din teori hur en vän ska vara så det du beskriver om att träffas ofta osv kan lika gärna snarare handla om en ytlig kontakt/realtion och attdufaktiskt är närmate vän med någon som du pratar då och då.Så nej,det behöver inte handla om att ta någon förgivet utan snare att man kanske känner att det är inte lika ”pressat” och därför tar man det mera chillit och avslappnat.En bra realtion (ovadett vän som partner) skall inte behöva gå ut på att det är som att ”boka tid i tvättstugan”,om det är BRA så är det lite mera kravlöst än så men det får inte vara allt för slapppat så man tar varanda för givet så man blir ett andrahandsval så men fortfarande man ska aldrig tvinga eller pressa någon ”ah men jag hade tvätttiden förra veckan så nu är det din ” det om någod kan vara fördödande och farligt för en vänskap som kan som sagt dö eller rinna ut om man ställer sådana tunga och pressade krav,

Kommentera

