Om det nu är så att lärarna är blinda, så kan en lösning vara att man faktiskt tar upp ämnet på ett kvartsamtal, enskilt med eleverna. På det sättet kan man börja utforska om det kan vara mobbning eller inte. Då blir det som en hjälp på traven för lärarna att vara mer uppmärksam på en speciell person.
Jag är ibland viktarie på lite olika förskolor. Där har jag lagt märkte till att många barn leker för sig själv, vilket egentligen inte är något fel i det. Men man ska vara extra uppmärksam på om detta sker, för det är inte speciellt många barn som väljer friviligt att leka själv. Jag går därför alltid fram till barnet och försöker komma mig in i barnets lek, sedan efter ett tag förösker jag få in den med de andra barnen. Hittils har det funkat bra.
ingen hör dig, ingen ser dig, ingen vill umgås med dig, ingen tröstar, ingen lyssnar, alla hatar dig, du gråter 100 tals tårar, du känner ett hål i själen, du tycker ingenting är meningsfullt, alla tycker du är ful och äcklig, var du än går blir det blickar och snack, du har ångest varje morgon, du äter mindre, du skriker högt av ilska, du upplever ingen lycka, du sitter endast hemma själv,
du är så hjälplöst liten fjärt på jorden.
Jättebra att du skriver om detta. Mobbning är något av det mest fruktansvärda en människa kan bli utsatt för…Kämpa på med ditt bloggande!M.