Ändra upplägg på redovisningar!

Mitt öga
Detta öga har fällt miljoner med tårar under åren, nämligen mitt.

För ett mobboffer är redovisningar en väldigt jobbig plåga. Att inför sina mobbare och de andra i klassen som inte gillar en, redovisa och göra ett bra framträdande för ämnet. Jag minns att man låg och försökte sova dagen innan, men man var så orolig och nervös hur det skulle gå. Ångest och mycket gråt var det under den perioden. Men man tog sig iallafall igenom den jobbiga redovisningen och jag ville alltid vara först ut, så det var över snabbt.

Jag rent av hatade att stå längst fram när alla tittade på mig. Jag var en liten fjärt i universum, kändes det som. Känslor som usel och värdelös susade i mina tankar under redovisningen, vilket gjorde det såklart ännu värre. Man är så himla utsatt vid ett sånt tillfälle, då man inte kan göra något annat än att härda ut tills man pratat klart. Jag vet några fall där jag skulle redovisa i grupp och alla viste vad de skulle säga, utom jag för jag hade inte fått veta det av dom andra. Där stog jag och liksom improviserade lite, inte speciellt snällt ifrån de andra i gruppen.

Under högstadiet vände detta helt med rädslan och skräcken inför en redovisning. Jag började rent av faktiskt gilla att redovisa, för då fick jag känslan av att jag faktiskt var synlig och inte osynlig som jag annars känner mig. När jag kände mig säker på ämnet om det jag pratade om blev jag mer och mer modig på att stå där frame. Nu har jag inga som helst problem med att stå och prata, men då ska det vara något jag känner mig säker på. På temadagen kommer jag ju föreläsa och snacka väldigt mycket, vilket bara är skoj.

Vad kan då lärare och skolam göra med redovisningar? De kan tex välja att redovisa i små grupper, men då finns ju risken att man hamnar i mobbarens grupp. De kan ju också välja att man faktiskt redovisar bara inför läraren och de andra får gå ut så länge. De viktiga är att om man redovisar i helklass ska läraren vara extremt uppmärksam på skratt, hån, fula ord som är nedlåtande mot personen som redovisar. Följder till en ”dålig” redovisning är att mobbningen faktsikt blir värre, fler retas och är elaka efter redovisningen.Det räcker också för att man ska börja bli utsatt för mobbning, man behöver inte vara utsatt inann.

Nästa tisdag ska jag bli intervjuad av friends till deras magazine!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Ändra upplägg på redovisningar!

  1. Lindalou skriver:

    Jag håller med dig! Det går att redovisa på många andra sätt än inför en klass på ca 30 elever.

  2. seba skriver:

    du kom ju över din scenskräck. alltså är du ett levande bevis för redovisningens pedagogiska egenskaper.om du inte hade härdat ut att redovisa inför hela klassen hade du kanske aldrig kunnat prata inför människor.

  3. Jasmine skriver:

    Det där är taget ur mitt liv!Precis sådär var det för mig också.Men jag klarade av att stå framför folk och prata (när jag började gilla det), i slutet av tredje året på gymnasiet..så för mig tog det lite längre tid.Det var riktigt bra gjort av dig att stå ut.Alla klarar tyvärr inte av det, sorgligt nog.

Kommentera

