Bambi på hal is

Jag var ute och promenerade för en stund sedan och gick förbi en sjö som ligger i närheten av mitt hem. Då när jag såg isen på sjön kom jag tänka på bambi på hal is. När man tar sig igenom en mobbning, tar man steget ut på isen för att ta sig till andra sidan. Gång på gång ramlar man ner, men sedan reser sig upp igen och går några steg till, för att sedan ramla igen. Detta upprepas gång på gång. Istället för att gå helt själv på isen, krävs någon som håller i en, så man ramlar mindre och kommer lättare upp om man ramlar. Att välja rätt väg där isen är tjockare, är också betydligt svårare att göra ensam, men om någon som kan vägen och isen följer med, går det mycket lättare. Det gäller att ha styrkan att våga ta sig upp ifrån isen, annars ligger man kvar där och fryser till döds (tex självmord).

Detta är mycket viktigt att ett offer har, dvs både förmågan att ta sig upp och att faktiskt ha nån som stödjer en med en hand. Det kan verka simpelt detta, men när man är nere i den mörkaste mobbningen är detta mycket svårt att se. Själv har jag ramlat måånga gånger på isen, men sedan ställt mig upp rakt och börjat gå framåt igen. Det som har varit tungt för mig, är att jag alltid ställt mig upp ensam, utan något stöd ifrån vänner.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Bambi på hal is

  1. Agnetha skriver:

    hallo där !MVH Agnetha

  2. Olivia skriver:

    Jättebra liknelse du gör med Bambi på hal is och mobbning. Det är en klockren jämförelse. Å svar ja man behöver någon som hjälper en att ta sig upp!Tänk på det alla därute…man behöver NÅGON som bryr sig och stödjer en.Kram // Olivia

  3. Becca skriver:

    Hej, gud vilken cool blogg du har.. Önskar att jag var lika duktig som du.. Men du har ju ett ”stadigt” ämne ( om du förstår vad jag menar)
    Tänkte fråga om jag fick ta några ord/mening ifrån denna text? 🙂
    Lycka till 🙂

Kommentera

