Öppna ögonen sverige!

Första steget för att lösa ett så stort samhällsproblem, så krävs det att folk öppnar ögonen. Att man inte blundar för verkligheten och problemen som faktiskt finns på istort sett varje skola idag. Det är frustrerande att lyssna på lärare och rektorer som säger ”nej, men på vår skola förekommer ingen mobbning”. Denna syn har jag själv upplevt både under min egen mobbnings period och nu på senare tid när jag försöker komma ut till skolor och föreläsa.

Sen måste man lära barn i mycket tidigt stadie om allas lika värde och att alla är olika men ska kunna accepteras ändå. Man bör ge exempel eller göra en pjäs om hur det kan se ut med mobbning i skolan, för låg stadie elever. Att beröras och få känslor, påverkar sitt senare betéende mot andra.

varje lärare som utbildas ska kunna mer om mobbning, än vad de faktiskt kan idag. Det är vuxnas ansvar att både se och stoppa mobbning. Det kan även vara rätt bra att sätta upp kameror på skolorna, för att just upptäcka de som blir utsatta och de som mobbar. Endel skolor har också förbjudit olika kläder och stilar, för att de anser att det på något sätt skulle bli bättre gällande utstöttning. Det tror inte jag, för detta säger emot regeln om att alla ska få vara som dom är och ändå bli accepterade.

Vi måste alla även hjälpas åt med att försöka tänka mindre på detta ideal och utséendefixering som finns idag. Där har vi en av de största orsakerna till varför mobbning uppkommer.

När man väl har upptäckt mobbningen, måste både mobbaren och offret få stöd/hjälp, man måste utreda vad som mobbaren stör sig på hos offret. Att flytta runt någon av dom till andra skolor, löser inte ett dugg.. Det måste folk faktiskt inse, du flyttar bara problemen och inte tar tag i dom på riktigt.

Vi måste komma ihåg att alla kan hjälpa att förändra skolans otrygga miljö, om man verkligen vill och försöker. Det räcker inte med att bara några tar ansvar, utan detta ska varenda liten människa ta ansvar för och stoppa.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Öppna ögonen sverige!

  1. Agnetha skriver:

    Jag tycker man borde införa skoluniform, då slipper elever mobbas för kläderna åtminstone. Jag har på olika vis försökt jobba mot mobbing sedan min äldsta dotter mobbades i skolan och vi inte fick någon hjälp. Tog fram mobbingplaner, men skolan hemma var inte intresserad, tror jag var kroniskt arg på skolan i 9 år.MVH Agnetha

  2. fjuttiz skriver:

    Bra blogg!Men så länge vi inte kan säga nej,eller visar våra barn att det finns annat än att se bra ut eller ha prylar så tror jag inte att det går att förändra!Vi vuxna måste slå i backen,hitta annat som är av värde i livet!Har man inte flest prylar när man dör,är man inget!Mer tid för barnen!Men hur får vi det?är ju bara karriär & pengar som är något!

  3. Bibban skriver:

    Bra blogg är själv ett mobbing offer hela högstadiet igenom upplevde jag detta, det är länge sen nu jag fyller 53 i sommar jag orkade kämpa mig tillbaka men det tog 10-15 år innan jag fått tillbaka mitt självförtroende . Tyvärr förekommer mobbing inte bara i skolan utan i arbetslivet och även mot sjuka som det nu blivit i Sverige med denna kompakta misstro och arrogans mot sjuka, visst ska alla som har möjlighet åter gå i jobb efter sina förutsättningar och med all hjälp och stöd som kan uppbringas. Fast tyvärr ut går alliansen f-kassan och allt för många av de sk ”vanligt folk” i från att 98 % av alla sjuka är lata fuskare , fast de inte vet något om de sjukdomar människor kämpar med utan tror att det gäller LITE ont . Jag har 4 kroniska sjukdomar var av en reumatisk som ger ohyggligt grym värk dygnet runt sen 10 år nu ,blir därtill abnormt trött på grund av den ständiga värken jag har 100% icke tidsbegränsad sjukpension jag läser och upprörs hur allt fler svårt kroniskt sjuka slängs ut från f-kassan för att de anses friska nog att söka andra jobb. Det tragiska är att ingen arbetsgivare vill anställa någon med en lång tids sjukdom som där till är livslångt sjuk.Detta med för ett ofantligt lidande för dem som råkar ut för detta och de som väntar på besked om förläng sjukpenning eller att slängs ut i kylan som det är frågan om något måste verkligen göras åt mobbingen i hela samhället

Kommentera

