Innehåll vid antimobbnings plan

Det är alltid offrets synvinkel som avgör om det är mobbning eller inte. Känner den sig utsatt för det, så är det så, även fast mobbarna och andra påstår att det inte är mobbning utan bara på skoj. Att lära sig sätta gränser är viktigt även för barn och vuxna.

Här är några punkter som en mobbare har:

  • Vill dominera andra människor
  • Utnyttjar andra för att få vad de vill ha
  • Har svårt att se en situation från någon annans synpunkt
  • Bryr sig bara om sina egna önskemål och behov och struntar i andras rättigheter och känslor
  • Passar på att göra illa andra barn när föräldrarna eller andra vuxna inte ser det
  • Ser mindre syskon eller kamrater som ett byte (mobbning kallas ibland också ”rovdjursbeteende” —)
  • Använder sig av lögner, rykten och kritik för att projicera sina egna brister på sina offer
  • Vägrar ta ansvar för sina handlingar
  • Har ingen förmåga att se de kortsiktiga, långsiktiga och möjligen icke avsedda konekvenserna av sitt handlande
  • Har stort behov av att bli uppmärksammade”

Här är några punkter som en antimobbnings plan ska innehålla:

  • Ett bestsämt uttryck för skolans och all personals målsättning — att arbeta mot mobbning och trakasserier i alla former.
  • Tydligt definiera vad mobbning innebär, med klargörande exempel.
  • Deklarera alla skolans individers och gruppers — rätt att slippa antastas och förödmjukas av andra.
  • Klargöra att de som bevittnar en mobbningssituation är skyldiga att försöka hejda mobbningen.
  • Uppmuntra föräldrar och barn som oroar sig för mobbning att tala med skolans personal om problemen.
  • Ge en beskrivning av hur skolan avser att behandla mobbningsproblemet.

Här är några punkter om varför ett offer inte berättar händelserna för andra:

  • Av skam. De skäms över att utsättas för något så förödande för självkänslan
  • Rädsla för hämnd. Mobbarnas hot innehåller oftast krav på tystnad. -Säger du nåt så…
  • De tror inte att någon kan hjälpa dem. Mobbningen skapar ensamhet och isolering.
  • Ingen kommer att hjälpa dem, tror de. Speciellt om de fått höra att mobbningen är deras eget fel.
  • De kan tro att mobbning hör till det normala när man växer upp
  • Om vuxna inte är tydliga i sin inställning till mobbning eller inte ingriper, tror de mobbade till sist att de vuxna också ingår i en komplott, som de måste stå ut med.
  • Om de vuxna behandlar den mobbades berättelse som ”skvaller” eller ”tillfällig konflikt” gör han/hon knappast ett försök till.
Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Innehåll vid antimobbnings plan

  1. Dongen skriver:

    Hej mannen! vi kan behöva din kompetens i nätverket!!Må så gott nu!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s