Att reagera för mobbning

Jag har tidigare förklarat vad samhället kan göra för att stoppa mobbning. Här kommer sammanfattning av det:

Du som är mobbad:

  • Våga berätta
  • våga tala
  • förklara
  • säg ifrån
  • säg som det är, det är inte skvaller

Du som mobbar:

  • Lägg av
  • tänk efter, är det verkligen bara skoj?
  • Skulle du vilja bli behandlad på samma sätt?
  • Be om hjälp
  • Prata med någon

Du som tittar på:

  • Sluta vara tyst
  • Sluta gå din väg
  • Tala med någon och berätta det du ser eller har sett.
  • Det är inte skvaller det är att hjälpa.

I klassen skall man:
 
· skapa en vi-känsla, där alla har lika värde,

· ha ett positivt och tillåtande klimat,

· ha klassregler,

· göra positiva aktiviteter tillsammans,

· ha klassråd,

· prata om kamratrelationer,

· förstärka statusen hos den som riskerar att bli mobbad,

· som lärare klart och tydligt markera
 sitt ställningstagande mot mobbning,

· uppmana eleverna att berätta för någon
  vuxen om de själva eller någon annan
  elev är mobbad.
  Detta är inte att skvallra utan att hjälpa.

Annons
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Att reagera för mobbning

  1. Leo Beata skriver:

    Och så har vi alla arbetsplatser där vuxna beter sig illa och den som reagerar/den mobbade blir problemet och får ”sparken”…

  2. imsy skriver:

    Önskar jag kunde ge fler tummar än bara en till ditt bra inlägg!

  3. Viktor skriver:

    (fortsättning 1)Jag tror tyvärr att ni mobbare för en tröstlös kamp så länge media går i bräschen för mobbandet. Varje dag överöses vi med förebilder och exempel på hur man ska mobbas och att det är uppskattat och ok. Man kör en hel tv-serie (i flera säsonger?) där man hånar och härmar en hel familj (kungafamiljen), man älskar att utmåla personer som Linda Rosing som en komplett idiot, man listar ”fulaste kläderna” på deverse evanemang och även fulast klädda kändisarna, man döper en barnamördare till ”tyskan” som att tyskheten vore orsak till morden (har väl aldrig hört talas om ”turken”, ”norsken” eller ”finnen”).För mig känns allt det där igen i min mobbningsretorik. ”Kolla vilka fula kläder”, ”hans farsa/morsa är si eller så”, man härmar med överdrift hur offret pratar eller rör sig, och är offret från ett annat landskap, land eller stad så dras självklart även det in i bilden.(fortsättning nedan)

  4. Viktor skriver:

    (Fortsättning 2)Det är inte lätt att tala om för ett barn eller en ungdom att de gör något fel när de mobbar när tv, radio och tidningar är fulla av framgångsrika mobbare som röner enorm uppskattning och tjänar otroliga pengar på att mobbas.Jag tycker att det är fel att mobbas, men samhället ger helt klart dubbla signaler. Media älskar mobbare och tycker att mobbning är något de mobbade får stå ut med. Men liksom jag fick så får de dåligt samvete ibland och slänger ihop en artikel om någon som dig, Björn.Men gör en liten uppskattning av tvprogram, radioprogram och tidningsartiklar som tar upp mobbning ställt mot hur mycket de hånar och är elaka mot folk så ser du rätt tydligt vilken sida de valt.Sorry. -Viktor

  5. Hej Björn,Nu äntligen! Vi har lagt till din bloggadress på vår blogg.Du har en bra sida – grattis för det! Vi har även precis skrivit om dig hos oss. Kolla själv!Du får gärna länka till oss med!hälsningar och lycka till!

  6. busungen skriver:

    Du har mitt nummer. Hör av dig. Dag som natt. Sen tar vi en fika eller hittar på nåt kul när jag är i krokarna. Jag bryr mig inte hur du ropar på hjälp. Bara du ropar när det gör ont.

  7. Alicia skriver:

    Jättebra initiativ. Nu är vi i vart fall två som kämpar, kanske finns det fler. Är vi fler? Kom in och läs hos mig, är det såhär svenska skolan ska fungera? Skrämmande!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s