Att stoppa mobbning del 2

Skolan ska:  ta tag i problemet så fort man ser/märker det, det är viktigt att rätt personal informeras, dvs klassföreståndaren i rätt klass, all personal är skyldig att ingrippa direkt. Att dockumentera steg för steg händelsen är mycket bra, vilket också kom en lag till att man är skyldig till det.

Den som mobbar, förstår varken vad den gör eller följderna och där ska man informera och berätta vad som händer. Att sätta en gräns om vad som är okej och inte okej ska man göra. Om ett gäng säger att det bara är på skoj, så ska personalen berätta att den inte uppfattar det som att det är skoj. Det är också viktigt att personalen inte bara passerar när någon säger fula ord och trakasserar. Man ska inte ta upp mobbningen direkt i klassen inför alla andra, det blir en utsatt och jobbig situation.

Anledningen till att man inte ingripper är att man är rädd att göra fel, man vill inte göra händelsen större och svårare. Alla skolor bör ha någon form av grupp/verksamhet som enbart jobbar med att stoppa mobbning. Dessutom ska det finnas kamratstödjare i varje skola, som alla kan vända sig till. En kamratstödjares uppgift är att vara som extra ögon, att se mobbningen där personalen inte är.

Elever: ska tala om för någon vuxen att den sett en händelse som inte är okej, det kan ske anonymt om man vill. Man kan även protestera över mobbarens makt. Man kan även prata med offret om hur den upplever situationen och att man vill/kan hjälpa den. Att visa att man bryr sig är viktigt. Ser man att någon äter själv i matsalen, sätt dig vid den. Man behöver inte säga så mycket, viktiga är närvaron.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Att stoppa mobbning del 2

  1. Kajsa skriver:

    Hej!Jag sitter i styrelsen för Rädda Barnen här i Stenungsund.Ska nu försöka ta reda på hur det är med mobbing i våra skolor.(Såg att en av våra skolor låg högt upp,inte bra.Tack för den länken)Om de använder ngt särskilt program för detta.Hur de dokumenterar och hur vanligt det är mm mm.Läser mycket om detta grymma problem just nu och hamnade i din blogg.Har bara läst lite ännu men ska fortsätta.Undrar om du har några väldigt bra frågor till mig som jag kan ställa till skolchefer,rektorer och politiker för att vi ska få en bra bild av hur det ser ut i vår kommun.Här hos dej finns massor att läsa,du har min stora beundran.Tacksam om du kan hjälpa mig.Ha det riktigt bra och tack för att du kämpar för våra barn med dina fina kunskaper.Varm Kram!

    • Björn Hultman skriver:

      Vad kul att du gillar min blogg, ja det finns mängder med information där och det är ju tanken att sprida kunskap om ämnet, för inte ens lärarprogrammet har någon kurs om ämnet.Oj, det finns nog mycket som man kan ta upp med en rektor.Likabehandlingsplanen, hur den ser ut och om den följs..Om de jobbar med en specifik metod eller plockar ur olika.Om de har lärare ute på rasten och hur ofta..Varför dom inte fattar att elevernas psykiska ohälsa påverkar även undervisningen och inlärningen.Varför det satsas för lite pengar på ämnet..Om man utbildar personalen..Hur ofta frågorna tas upp på kommun nivå.Får mobbarna någon hjälp, eller är det bara de utsatta?Hur många har fått byta skola pga utsatthet?Är rektorn någon gång ute med eleverna, eller endast inne på kontoret och inte ser verkligheten?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s