Att stoppa mobbningen

Nu har jag gått igenom de flesta följderna som blir, nu är det dags att agera istället. Jag tänkte ta upp lite tips man kan göra som vanlig person för att stoppa mobbningen.

Föräldrar: Det är viktigt att föräldrarna stödjer sina barn, fråga hur det är i skolan och att den kan prata med er. Prata direkt med skolan om ni upptäcker att något är fel. Undvik att ringa direkt till mobbarens föräldrar, vilket uppfattas som att man ”tjallat” och då blir det värre. Man ska även ingripa och säg ifrån vid händelsena. Säger man att det är inte okej att bli utsatt, så lär barnen sig det. Man ska även lära sig att prata med ungdomar på rätt sätt, för kommer man in i ungdomarnas nivå, förstår man mer både ifrån barnet perspektiv och föräldrarna. Det nästan viktigaste av allt, älska era barn och säg det!

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Att stoppa mobbningen

  1. Codliver skriver:

    Den som blir mobbad behöver allt stöd den kan få för att känna att den är bra och att den duger. Och om vi vuxna beter oss som folk mot barnen behöver de inte hämnas genom att gå på den som är svagare.

  2. Lemarlin skriver:

    Det var bra skrivet. Jag håller med dig helt.

  3. Frida skriver:

    HejAngående din kommentar i min blogg om mobbning. Jag håller helt och hållet med dig. När jag var utsatt gjorde skolan ingenting. Dom hävdade att dom följde skolplanen för hur man ska göra när det gäller mobbning( eller som dom föredrog att kalla det, konflikt). Om det var sant så måste det finnas allvarliga brister i den. Mina föräldrar försökte även att få hjälp genom Friends. Dom hänvisade bara till skolan och att det vore nog bäst om jag bytte skola. På något sätt kändes det som om det var MITT fel att jag blev mobbad. Det vill jag säga till alla som på något sätt blir utsatt för någon form av mobbning, det är aldrig DITT fel. Det är inte något fel på dig. Du förtjänar aldrig att bli utsatt.Tack för ordet!Frida

    • Björn Hultman skriver:

      I likabehandlingsplanen finns det väldigt många brister hos många skolor tyvärr.. Det är nästan alltid offret som får skulden för händelserna. Den synen måste ändras på, vi alla har precis lika mycket rätt att bli bra behandlad oavsett hur vi ser ut, vad vi har för beteende eller kläder.

Kommentera

