Förbanade könsroller

Att killar leker med bilar, slåss, spelar data/tv spel och att tjejer leker med docker, rider och sminkar sig. Följer man inte detta idagens samhälle, ja då blir man tydligen utanför, mobbad och illa behandlad. Vad är det för sjukt tänkande? Vad är det som säger att en kille inte får leka med docker eller gilla lugnare musik än hårdrock och tvärtom? Eller vad är det för fel att en kille gillar att stå i köket och laga mat? Eller att en kille har lite lättare för att gråta, så uppfattas det som att man är en mes. Jag hade inte speciellt mycket bilar hemma när jag var liten, däremot minns jag en docka som hette sara.

Man måste ju kunna få gilla och göra vad man vill, utan att nån ska klandra ner på en för det eller retas. Jag har aldrig gillat att spela data/tv spel eller lyssna på ”hårdare” musik eller action filmer med eld , vapen och våld. På mitt nuvarande jobb har jag märkt att alla reagerar starkt när det kommer fram att jag gillar mer lugnare låtar och ballader. Hallå, vi ska väl ändå kunna få vara dom vi är och bli accepterade ändå? Vi lever ju ändå på 2000 talet! Det är ju en orsak som mobbning kan uppkomma av, att folk inte accepterar att alla är olika och att man inte accepteras för den man är.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Förbanade könsroller

  1. Z skriver:

    Män och kvinnor är olika, deal with it. Jag vet att man i dagsläget har jävligt svårt för att acceptera att det finns skillnader i kön. Visst finns det undantag och det har jag inga problem med, man får vara och göra precis vad man vill. Men jag tror att killar spelar spel och leker med bilar för det anser detta roligt. Medan tjejer tycker det är trevligare med dockor med söta kläder och långt hår som dom kan borsta.

    Killar slåss och lever rövare för att det är en av de väldigt få primära instinkter vi människor har kvar, de ska slåss och leva rövare instinktivt eftersom de ska växa upp för att bli jägare, krigare och för att skydda sin familj och sina marker, så som det var en gång i tiden.

    Tjejer slåss inte och lever inte rövare på samma sätt, för att i den primära instinkten är det inget som de behöver göra, för deras uppgift är inte att bli krigare, jägare eller beskyddare.

    Varför vägrar vi i dagens samhälle gå med på att det finns skillnader i kön och män och kvinnor inte är likadana, inte har samma förutsättningar och inte har samma primära instinkter som motpraten. Deal with it.

  2. Elin skriver:

    Svar till ”Z”. Vet du var? i lever inte längre i ett jägarsamhälle, välkommen till 2012! Killar och tjejer är inte två olika raser, vi är likadana från början men sen hur vi blir som personer har och göra med (till 100 %) hur vi blir uppfostrade och hur samhället säger hur flickor ska bete sig/ tycka om och hur killar ska bete sig och vad de tycka om. Vi anpassar ju oss efter normerna som anses viktiga för om vi inte gör det finns de stor risk att vi blir utfryst av samhället. De är ju föräldrarna som köper små billeksaker till killen och barbiedockor till flickan. Man har inte ens en changs att välja så säg inte att tjejer hellre leker med rosa små dockor för de visar bara hur okunnig du är. Ta en titt på den här videon så får du se hur grymt fel du har http://www.youtube.com/watch?v=-CU040Hqbas !

    • Z skriver:

      Jag e medveten om att vi inte lever i ett jägarsamhälle det är inte heller det jag säger, jag säger bara att den primära instinkten som inte går att plocka bort bara för att folk säger det, skiljer sig ganska hårt mellan män och kvinnor. Den fysiska delen skiljer sig den med, vi har inte samma fysiska struktur, vi har inte samma förutsättningar vad det gäller muskelmassa osv osv, inte överlag iallafall, självklart finns det alltid undantag men det behöver vi inte tjafsa om här. Som jag säger så handlar det om instinkter det primära och animaliska som finns kvar i oss människor även om vi vägrar att se det i dagens samhälle.

      Jag säger inte att det inte finns tjejer som vill leka med bilar och att det inte finns killar som vill leka med dockor och vill dom det får dom mer än gärna lov att göra det för min del. Däremot är det ett problem som samhället startat genom att marknadsföra de olika produkterna till de olika könen och det är föräldrarna som är huvudkonsumenten inte barnen i sig. Däremot tror jag fortfarande att tjejer tycker det är roligare med barbies och att killar tycker det e trevligare med en actionfigur eller en Turtle från TMNT.
      Det stämmer iallafall överens med mig och min syster och alla mina vänner runt omkring.
      Och hade så inte varit fallet hade felaktig marknadsföring inte heller tjänat den mängden pengar.

      Dessutom finns det forskning som har visat att en kvinna som uppfostras till man eller en man som uppfostras till kvinna under olika omständigheter utan att vara transsexuella i nästan alla fall har mått så psykiskt dåligt att de tagit sina liv innan de nått 20 års åldern. Så var försiktig med att uppfostra ditt barn fel.

      Jag misstänker att du aldrig kommer att hålla med mig i alla fall så jag vet inte varför jag diskuterar det hela med dig så låt oss ”agree to disagree”.

      • Sassa skriver:

        Jag vet inte ens var jag ska börja. Det finns ingen grund i att tjejer prompt ska leka med dockor och pyssla och städa och annat husmoderligt, och pojkar leka med bilar och våldsamma utomhuslekar. Det finns biologiska skillnader, men de socialt indoktrinerade skillnaderna är enormt mycket större. Rent krasst så är variationen inom könsgrupperna mycket större än mellan dem, men eftersom vi försöker trycka ned flickor i en form och pojkar i en annan så ser det ser som att flickor är så mycket lugnare och pojkar är så stökiga. Det är ju inte alls kostigt att flickor blir lugna om man konsekvent uppmuntrar flickor till lugna innomhuslekar under hela deras uppväxt, medan pojkar uppmuntras att leka med bilar och vildare lekar utomhus. Notera att uppmuntran i form av ton och formulering är mycket mer potent än många vuxna tror.

      • Björn Hultman skriver:

        Du har helt rätt, inte konstigt vi har det samhället vi har. Därför är det viktigt att låta barnen själv välja vad de ska leka, oavsett om det är en pojk eller flickleksak. Själv lekte jag tex med dockor när jag var mindre. Varför inte liksom?

Kommentera

